Formateren van oudere laptop.

Status
Niet open voor verdere reacties.

niethandig

Gebruiker
Lid geworden
26 aug 2011
Berichten
6
L.S.,

Zoals mijn gebruikersnaam 'niethandig' doet vermoeden, lukt het mij niet zelfstandig een computer te formateren. Ik zal eerst de situatie schetsen. Ik heb een netbook van twee jaar oud en die had nog xp, toen verkochten ze netbooks bewust nog met het oude systeem, en die werkt nog. Maar het scherm is uiteraard klein en het is eigenlijk mijn volwaardige computer geworden. Voorheen had ik een Acer laptop, maar dat was helaas een 'maandagochtendexemplaar' en deed het ondanks alle aanbevelingen hopeloos. Ik ben student, en had nadien het budget niet voor weer een laptop, laat staan een Apple die ik wel wilde vanwege mijn kunstacademie-achtergrond (veel medestudenten waren enthousiaste gebruikers vanwege de grafische kwaliteiten destijds).
Daarbij was ik vooral ook bezig met m'n universitaire studie en daarvoor was het voornamelijk schrijven, dus dat ik even geen groot scherm had was niet direct het grotste probleem. Inmiddels zou ik het toch fijn vinden weer groter te werken voor bepaalde grote werkstukken, kleinere aantekeningen maken op de netbook is prima en even werken ook maar continu is nu best veel. Ik heb voorheen ook een jaar of 3/4 last gehad van ernstige RSI, waardoor ik zelfs bepaalde vakken p de kunstacademie niet meer kon doen. Om dat nu weer te voorkomen wil ik een oude laptop van m'n zusje weer aan de praat krijgen.
Ik geef ruiterlijk toe dat die van m'n zusje oud is, ze kocht hem in augustus 2006 en het is een Toshiba Satllite A110-103. Ze kocht er toen een xp-cd bij , maar is die inmidels kwijt. Zelf heeft ze anderhalf jaar terug een nieuwe gekocht, omdat deze traag was geworden, maar ze had hem nooit geformateerd.
Momenteel zou ik graag een grotere laptop of pc kopen, maar dat lukt wederom helaas niet. Althans verder dan een nieuwe netbook kom ik niet, �n die oude werkt nog.

Ik zou dus via m'n netbook wel misschien het een en ander kunnen downloaden en als het neit groter is dan 700 mb op een cd branden, zodat ik daarmee kan starten.
Nu moet ik eerlijkheidshalve wel bekennen, dat ik eigenlijk van de kans gebruik zou willen maken eens het besturingssysteem Linux te willen proberen. Ik begrijp dat dit net als Open ?Office een open source, gratis iets is? Ik gebruik al jaren met plezier Open Office, omdat mijn legale Office pakket het gek genoeg nooit heeft gedaan. Linux zou ik graag willen proberen, wnat dan zou ik het legale xp van m'n netbook willen vervangen voor msschien een actuelere Linux. Dit omdat Windows is gestopt met het updaten van XP.

Ik snap dus helemaal niets van formateren, heb het een en ander wel gelezen op internet, maar ik gelof dat ik stap voor stap antwoord moet krijgen op m'n vraag en het dan met kleine pasjes probeer op te lossen. Ik kan dus downloaden via m'n netbook en het via een usbpoort of o pcd op de oude Toshibalaptop laden. Hoe moet ik dit dus aanpakken?
Ik start de computer op en dan? Moet ik iets doen eer het windows xp inlogscherm opent of niet?

Excuses voor deze vast plat getreden paden, maar het lukt me werkelijk niet en ik heb er echt belang bij dit oude beestje nog aan de praat te krijgen om hem als tekstverwerker te gebruiken. Geen muziek/ films/ of ander zwaar spul.

Groeten,

Tom
 
Vergeten te zeggen, wat betreft Linux, als het gebruiksvriendelijk is voor iemand vanmijn computerniveau, dan is dat prima, maar anders is XP ook goed. Alleen ontkom ik dan niet aan het gebruik van een download vrees ik, daarom zou ik toch ook wel wat voelen voor een legale Linux. Desnood een xp download, eigenlijk vind ik alles goed, als ik het beestje maar aan de praat krijg en er p kan internetten en met openoffice kan werken.
 
heb je een windows besturingsysteem cd-rom ?
 
Hallo Tom,
ik heb geen ervaring met Linux maar als je een XP cd kan bemachtigen kun je het volgende doen.
Het is volgens mij helaas niet toegestaan je hier verder aan te helpen op een minder legale manier.
maar googlen op windows xp en torrent kan geen kwaad. ;)
(hopelijk mag die tip wel).

Tijdens het opstarten goed opletten hoe je in Setup/Bios komt.
Meestal is dit aan het begni van het opstarten op del, F8 of F2 drukken.

Hier moet je op zoek gaan naar Boot Sequence/Priority.
Helaas is dit bij veel bios vensters net even anders.

1st boot priority zet je op CD-Rom en de andere disable je (als dat kan).
Hierna save and restart.

Vervolgens zal hij vragen of je van de cd wilt opstarten (als de win xp cd erin zit).
dus let ook goed op dat je hem op de juiste manier brand. (anders ziet hij hem soms niet).
of met de legale cd is het geen probleem.
Natuurlijk wil je dat en hier begin de installatie.
De beste tip die ik hier kan geven is.... goed lezen.

na het opnieuw installeren zal hij uiteindelijk in windows komen.
Vervolgens kun je voor de installatie van je drivers even bij deze vraag kijken:
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/650149-drivers

succes
 
je kan ubuntu proberen is een gratis besturing systeem op basis van linux

maar voor iemand die weinig van computers weet is dat geen makkelijk besturing systeem

tenzij je het alleen gaat gebruiken voor internet dan is het prima

maar wil je er meer mee dan moet je toch wel weten wat je doen moet
 
maar ff terug op het verhaal die computer draait nu niet op windows ?
 
Dag Basenburgen, bedankt voor je uitgebreide uitleg, ik zal eens kijken of ik er mee uit de voeten kan. Aloew, ik zou de laptop alleen voor internetten en tekstverwerken gebruiken. De computer draait nu wél op windows xp, alleen heb ik geen verdere cd's of dergelijke. Maar dat ubuntu zou je dat dan ook op een cd moeten zetten en dat gaan laden in die laptop of hoe zou je zoiets doen dan?
Ik ga vandaag of morgen eens even kijken of ik kans zie er mee aan de slag te gaan.
 
Ubuntu kan op een gewone lege cd-rom gebrand worden van 700 Mb

En is gratis legaal te downloaden

En tekst verwerken en internetten gaat prima met Ubuntu

Maar hoezo wil je de laptop opnieuw installeren om hem sneller te maken ?

Je kan ook een systeem herstel draaien

Dan zal je ook zien dat ie waarschijnlijk stukken beter werkt en is de meeste rotzooi er ook af

En zo zijn er nog wel een paar dingen te doen

Je kan ook nog defragmenteren dat zet de computer alles weer netjes op een rijtje zodat ie makkelijk weet waar alles staat

Dat helpt ook met hem sneller te maken

En zo zijn er nog wel een paar dingen
 
Laatst bewerkt:
Dag Aloew, Ja het zou om sneller te maken gaan. En systeem herstellen hoe doe je dat dan? Verwijdert hij wel alle onnodige zaken dan?
 
systeem herstel kan je vinden

onder het START menu
ga je naar ALLE PROGRAMMA,S
dan ga je door naar BUREAU ACCESSOIRES
dan kies je voor SYSTEEM WERKSET
en dan kies je voor SYSTEEM HERSTEL

als het goed is want heb nu geen xp meer maar ik dacht dat dit wel goed is

en dan probeer je zo ver mogenlijk terug te gaan met de datum en dan kijk je hoe de pc dan is

is het nog niet goed genoeg

zou je gewoon programma.s die je niet gebruikt kunnen verwijderen via configuratie scherm en dan kiezen voor programma.s verwijderen

tekstbestanden foto,s bestanden die je niet gebruikt kan je gewoon verwijderen met de delete knop (Let op !!) niet zomaar alles verwijderen !!!

en daarna een deframentatie uitvoeren kan je ook vinden bij SYSTEEM WERKSET
 
heren bedankt, hij doet het weer best aardig! met systeemherstel en defragmenteren.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan