formateren

Status
Niet open voor verdere reacties.

tjima

Gebruiker
Lid geworden
17 dec 2001
Hallo Iedereen

Ik heb een schijf van 1 tb opnieuw geformatteerd en geeft nu aan dat mijn schijf 31,9 gb ruimte heeft.Vreemd, wat gaat hier mis ?????

Tjima

Laat een schermafdruk zien van Schijfbeheer (= diskmgmt.msc ), maximaal groot gemaakt.

Tijs.

En vertel eens even hoe je dat formatteren hebt uitgevoerd.

Dag,
Waarom werd de schijf geformatteerd?

Dit is precies een schijf van 40 Gb dus kan een spotgoedkoop ouder model betreffen. Is deze u niet verkocht op de markt of door een onbetrouwbare verkoper? Iemand kan het doen lijken alsof een schijf groter is. Controleer het dan op vervalsingen zoals dubbel etiket.

Kijk in schijfbeheer of er niet meerdere partities op staan, al dan niet toegewezen ruimte. Een herstelpartitie kan nu de C: schijf gemaakt zijn. Hier kunt u ook de benodigde veranderingen aanbrengen via het contextmenu.

In bericht #2 werd een afbeelding van schijfbeheer gevraagd. :)

gast0205, ik heb mijn schijf geformatteerd om een nieuwe backup erop te zetten .
Alfred 2, dit heb ik gedaan als volg: f schijf met rechter muisklik en op formatteren geklikt.
dnties, en zie hier een print screen van schijf beheer

tjimaScreenHunter_150 Dec. 28 23.20.jpg

Laatst bewerkt:
zie hier een afbeelding van mijn schijf . Samsung EcoGreen F2 HD103SI, 1TB -

tjima

Bijlagen

• 20161228_175757.jpg
    20161228_175757.jpg
    55,6 KB · Weergaven: 40
  • ScreenHunter_150 Dec. 28 23.20.jpg
    ScreenHunter_150 Dec. 28 23.20.jpg
    180,1 KB · Weergaven: 34
Laatst bewerkt:
We zien nog geen plaatje van schijfbeheer.

Bekijk de afbeeldingen van deze schijf en vergelijk ze met uw harde schijf. http://www.newegg.com/Product/Produ...&cm_re=Samsung_HD103SI-_-22-152-173-_-Product

Hier lees ik in de reviews ook dat 1/10 het bij aankomst al niet doet en veel meer binnen een jaar de geest geven. Het lijkt mij geen fijn product.

Onder Windows XP en het daarvoor gebruikelijke FAT32 bestand systeem wordt een schijf altijd voor 32 Gb geformatteerd. Dit heeft u nu ook. Dat er eerder meer op gestaan heeft komt misschien doordat die in een andere computer werd beschreven en XP heeft geen probleem met het lezen van grotere schijven. Bij formatteren worden ze 32 Gb groot.

gast0205, ik heb mijn schijf geformatteerd om een nieuwe backup erop te zetten .
Alfred 2, dit heb ik gedaan als volg: f schijf met rechter muisklik en op formatteren geklikt.
dnties, en zie hier een print screen van schijf beheer

tjimaBekijk bijlage 288009
Het antwoord op je vraag zit in het plaatje dat je meepostte. Het zwarte gedeelte van schijf 2 betreft 'niet toegewezen' ruimte. Klik er rechts op, kies voor toewijzen en daarna kun je de inmiddels toegewezen ruimte gaan formatteren. Zolang die 'zwarte' ruimte niet is toegewezen, zijn die GB's ook niet beschikbaar.
Samengevat : eerst ruimte toewijzen en daarna formatteren.

Handiger is misschien om eerst de 32 GB partitie van schijf 2 te verwijderen zodat je -1 TB niet toegewezen ruimte hebt op schijf 2, anders gezegd, de volledige capaciteit van de schijf staat dan op 'niet toegewezen'. Dan pas rechtsklikken op die schijf en de ruimte VOLLEDIG toewijzen. Daarna formatteren en de schijf zal volledig gebruikt kunnen worden.

Ik vermoed dat jij bij het ingebruik nemen van de schijf een 'toewijzingsvoorstel' van Windows hebt gehad wat op 32 GB stond, hetgeen je toen hebt geaccepteerd. Even goed opletten welke waarde standaard wordt aangeboden als je gaat toewijzen. Zorg ervoor dat je de waarde kiest die de volledig beschikbaarheid / capaciteit van je schijf benut, hetgeen iets van 900+ GB zal zijn. (Tenzij je natuurlijk die schijf in meerdere partities wil gaan opdelen).

Ik zie trouwens dat je een andere schijf FAT hebt geformatteerd? Was er een speciale reden dat je die schijf niet NTFS hebt geformatteerd?

Ik neem aan dat Windows op de SSD staat en dat dat de schijf is die (vanwege de schuifbalk) niet zichtbaar is in je plaatje?

Laatst bewerkt:
Hallo gast0225

bedankt voor de informatie ga gelijk aan de slag.

en wat betreft c schijf dat is het system schijf waarom die FAT32 is geformateerd weet ik niet .

Tjima

.....en wat betreft c schijf dat is het system schijf waarom die FAT32 is geformateerd weet ik niet .

Tjima
Lijkt mij redelijk onwaarschijnlijk, want die FAT schijf heeft de stationsletter H en niet C.

Wat is de schijfletter van de niet in je plaatje zichtbare SSD? Ik vermoed dat dát C is?

Laatst bewerkt:
hallo Allen
het is gelukt bedankt voor Uw hulp
nu weer een backup maken vaan C: schijf.
hoe doe ik dat het beste en waarmee. mij lukt het niet.
gr Tjima

Laatst bewerkt:
Mooi dat het gelukt is, maar

ik blijf je bericht, dat ik in bericht 11 aanhaalde, toch ietwat vreemd vinden, want die FAT geformatteerde H schijf is NIET de Windows C schijf.

Laatst bewerkt:
inderdaad gast0225 je hebt gelijk foutje van mij het is een andere externe schijf . maar waarom ie fat is geformatteerd weet ik ook niet. heeft mijn ex schoonzoon gedaan .

tjima

Laatst bewerkt:
Is op zich niks mis mee, maar als je erg vrij grote bestanden (bijv. een .MKV van 8 gig of zo) zou willen gaan plaatsen / lezen etc. etc. dan is FAT daar niet voor geschikt (gaat niet lukken). Daarom het advies : kopieer alles wat op die H schijf staat naar je nieuwe (zojuist als NTFS geformatteerde ???) schijf van 1 TB. Formatteer daarna die H schijf opnieuw, maar dan NTFS.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan