formatteerproblemen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Robin de Jong

Gebruiker
Lid geworden
17 apr 2004
Ik heb 1 harddisk van 20Gb gepartitioneerd in:
C: van ong 7 Gb, en D: van ong 12 Gb

Nu heb ik D al helemaal leeg en geformatteerd, mooi.
Op C staat nog XP, dus die heb ik met behulp van opstartdiskette geformatteerd.
Dan komt in dos:
C: succesvol geformatteerd, ruimte ong 12 Gb (?)

En bij opnieuw opstarten komt er gewoon weer, jawel, XP!

Van CD opnieuw installeren in XP gaat niet, want mijn XP op CD is een oudere versie dan die is geinstalleerd.

Booten vanaf CD-rom in BIOS kan ik ook niet vinden(aparte bios)
(BIOS kom ik in met F10 toch?)

Hoe krijg ik nu toch C: geformatteerd?

weet je zeker dat je in bios zit?
delete toets

daar dus de opstartvolgorde aanpassen
cd/dvd als eerste zetten

Je komt in de bios door b.v. op de DEL toets te drukken.

Of door op F2 te drukken

Of heel misschien op F10 als je een Compaq hebt ofzo.

Het komt zelfs in beeld te staan op welke toets je moet drukken om in de Setup te komen, meestal links onderin.

Als je één van deze hebt gedaan en je beland daarmee in de Bios, dan ga je op zoek naar de optie BOOT en daar kun je de volgorde zo zetten dat je cdrom als eerste komt te staan.

nou inderdaad, de bios was dus met F10, en 't is er een van Compaq, ja.
booten van CD-ROM doettie niet.. en kom er niet achter waarom niet..
Ik heb 'm echt alleen laten booten van CD-ROM, de rest uitgeschakeld, maar toch paktie em niet(2 drives en allebei geen reactie..)
dusss... handen in mijn haar.. maar ik leef nog steeds(mijn pc straks niet meer denk ik..) en mijn haar zit nog goed!
iemand nog suggesties?

Ik begrijp je helemaal, maar er is een mogelijkheid om xp te installeren.

je hebt dus een opstartdisk heb ik begrepen ??

Welke is dit, van windows 98se ?? of ME en zit er smartdrive op.

Ik heb smartdrive voor je.

http://cid-dd3345023fa340ac.skydrive.live.com/browse.aspx/Openbaar

Heb even gezocht bij microsoft, dat leek me wel een aardig plan omdat ik het dan hier niet hoef op te zoeken op mijn schijven.
Ik denk dat het dan wel gaat lukken.Dus lees het volgende door en werk het uit.

1. Plaats de cd-rom van Windows XP in het cd-rom- of dvd-rom-station.
2. Start de computer opnieuw op in de opdrachtpromptmodus met cd-rom-ondersteuning. Als MS-DOS nog niet op uw computer is geïnstalleerd, of als u om andere redenen de opdrachtpromptmodus niet kunt activeren in het menu Opstarten, klikt u op het volgende artikelnummer in de Microsoft Knowledge Base:
187632 (http://support.microsoft.com/kb/187632/) Een Windows 98-opstartdiskette maken die FAT32 ondersteunt
3. Start SMARTDrive als dat nog niet is gestart. Ga hiervoor naar de map waarin zich het bestand Smartdrv.exe bevindt, typ smartdrv en druk op ENTER. Als u SMARTDrive niet gebruikt, is het mogelijk dat het programma Windows XP Setup bestanden langzaam naar de vaste schijf kopieert.
4. Bij de opdrachtprompt typt u station: en drukt u op ENTER (waarbij station het station is waarin de cd-rom van Windows XP zich bevindt).
5. Typ cd i386 en druk op ENTER.
6. Typ winnt en druk op ENTER. Het programma Windows XP Setup wordt gestart.
7. Typ het pad naar de installatiebestanden van Windows XP en druk op ENTER. Typ bijvoorbeeld d:\i386.

De bestanden worden door het programma Windows XP Setup naar de vaste schijf gekopieerd. Nadat de bestanden zijn gekopieerd, verschijnt een bericht van de volgende strekking:
Het MS-DOS-gedeelte van het Setup-programma is voltooid.
Het Setup-programma zal de computer nu opnieuw opstarten. Windows XP Setup zal doorgaan
nadat de computer opnieuw is opgestart.

Als station A een diskette bevat, moet u deze nu verwijderen.

Druk op ENTER om de computer opnieuw op te starten en door te gaan met Windows XP Setup.
8. Verwijder eventuele diskettes uit de computer en druk op ENTER. De computer wordt opnieuw opgestart en het programma Windows XP Setup wordt hervat. Druk op ENTER om door te gaan.
9. Volg de procedure voor het selecteren en formatteren van de partitie waarin u Windows XP wilt installeren. Als uw vaste schijf slechts één partitie bevat, moet u deze niet verwijderen uit de lijst met bestaande partities. De installatiebestanden zijn door het programma Windows XP Setup naar deze partitie gekopieerd.

U kunt een partitie die als FAT32 is geformatteerd, later converteren naar het NTFS-bestandssysteem.

De bestanden die nodig zijn voor het programma Windows XP Setup, worden gekopieerd. Vervolgens wordt de computer opnieuw opgestart. Als u opgeeft dat het station moet worden geformatteerd met het NTFS-bestandssysteem, wordt het station door Windows op fouten gecontroleerd voordat de computer opnieuw wordt opgestart. Windows XP Setup gaat door in de GUI-modus (Graphical User Interface).
10. Volg de stappen in de wizard Windows Setup om de installatie van Windows XP te voltooien.

Laatst bewerkt:
Oke, bedankt voor de info
mijn reactie:
Ik heb in msdos opgestart via opstartdiskette(dus nog geen XP op laten starten)
(smartdrive stond al op de opstartdiskette)
ik heb smartdrv ingetoetst(bij A:/); ik kreeg een aantal gegevens te staan, waar ik weinig wijs uit kon, en kreeg weer: A:/
mijn vraag dus: wat is smartdrive, wat doet het en is het voldoende dat ik het alleen intype?
daarna probeer ik in te toetsen: E: of F: (ik heb DVDrom speler op E: en CD-schrijver op F: )
De CD van XP zat iin E: maar hij pakte geen van beide(dus ook niet als ik em in F: stop)

even voor de duidelijkheid: als ik XP opstart pakt ie wel E: en F: en doen de drives het gewoon... In de bios staan ze gewoon ingeschakeld. De opstartvolgorde is:
floppy
CD-drives
C-schijf.

Ik kan dus niet de CD-rom starten, want hij vindt de drive niet eens vanuit msdos..

mijn klomp is redelijk gebroken, wie kan em nog fixen?

Als je het verhaal van mij leest dan staat hier heel duidelijk in beschreven wat die Smartdrv inhoud.
Leest de bestanden sneller in naar de pc.

Je moet na het formateren van de c:\ schijf niet opnieuw opstarten maar meteen doorgaan naar je cdrom.

Dus als er staat:
A:\ dan typ jij E:\ [als dat de cdrom is waar xp cd inzit]
Om te controleren of dat de juiste is zou je achter E:\ dir kunnen typen en dan op enter drukken, als je cdrom begint te draiien en er komen bestanden te staan dan is het goed.

Ga dan verder met punt 5.

Je moet na het formateren van de c:\ schijf niet opnieuw opstarten maar meteen doorgaan naar je cdrom.

Dus als er staat:
A:\ dan typ jij E:\ [als dat de cdrom is waar xp cd inzit]

Dat gaat dus al niet, want het formatteren van C: lukt me niet(zie begin berichten) en de E:\ of F:\ pakt ie dus niet.

Dat gaat dus al niet, want het formatteren van C: lukt me niet(zie begin berichten) en de E:\ of F:\ pakt ie dus niet.

Heb je dan wel de goede opstartdisk, want als je de goede hebt dan moet je kunnen kiezen tussen 1 of 2.

1. Is b.v. zonder ondersteuning van cdrom
2. Is met ondersteuning van cdrom.

Als je dan voor 2 kiest dan krijg je aan het eind te zien welke driveletter je cdrom is.
Dus,krijg je dit te zien of niet ?? wil ik graag wel ff weten

Als je dit niet te zien krijgt dan is je opstartdisk niet goed.

Iets anders kan ik niet bedenken.

nee krijg ik niet te zien, dan is de diskette dus niet goed..
waar kan ik een goeie krijgen dan?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan