Formatteren 1e keer! Help me now!

Status
Niet open voor verdere reacties.

umniy

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
20 feb 2012
Berichten
4
Ik wil graag mijn pc formatteren. Ik heb Windows Vista. En die stond erop toen ik de pc aanschafte jaren geleden. Dus ik heb geen windows vista cd of iets. En ik heb WEL een backup van alle (voor mij) belangrijke, foto's, software, bestanden etc. Als ik hem nou zou formatteren zou ik er moeite mee hebben? Spreekt het allemaal voor zich. Ik heb gehoord dat ik besturingssystemen voor geluid etc opnieuw moet installeren of iets, ik vraag me af of dat zo is en als ik hem formatteer of vista er nog op zal staan of dat ik ineenkeer een heel nieuw systeem moet gaan kopen? Tips etc welkom? Ik verwacht geen stappenplan(maar ik zou ook geen stappenplan weigeren ;) ) alleen wat advies en tips. Bedankt bij voorbaat :thumb:
 
Ho!

Je wilt weer terug naar Vista en je hebt geen installatiecd!

Ik ga ervanuit dat er dus een image op de harde schijf zal staan die je bij opstarten met een bepaalde toetsencombinatie je pc terug laat zetten naar de aflevringsstatus.
Pak je handleiding erbij of zoek deze op bij de pcfabricant.

Had je geen programma op de pc staan waarmee je hersteldvd's moest branden?
Dan heb je behalve de image op schijf ook een recovery op dvd's.

Je spreekt over formateren.
Dan zal je heel goed moeten weten wat je doet en de (verborgen) recoverypartitie intact laten.

Met het terugzetten van de recovery is het niet nodig te partioneren.

Lees eerst maar eens wat je precies te wachten staat.
 
Laatst bewerkt:
Nog een miljoen vragen extra.. (excuus)

Ik kan me niet herinneren dat ik een installatiecd heb gekregen. Alles was kant en klaar op de pc. En nee ik heb geen handleiding meer, het is al meer dan 5 jaar geleden als het goed is. Wat ik niet begrijp als ik de hele pc dus formatteer en opnieuw opstart, start er niet automatisch gewoon het installatieproces voor windows vista.. Want dat is wat er op stond bij aanschaf? Sorry als deze vragen misschien vanzelfsprekend zijn maar ik weet absoluut niet wat ik moet verwachten. En er zijn genoeg fora met computer verstandige personen die me kunnen helpen dus ik wou het liever zo (en zelf) proberen ipv dat ik iemand inhuur en alles laat doen.


Quote van de link in jou reactie van Stap 2: ''In veel gevallen is de harde schijf standaard ingedeeld in slechts één partitie (de C:-schijf) met daarop het Windows-besturingssysteem, de geïnstalleerde software en alle persoonlijke gegevens. Is men tevreden met een dergelijke partitie-indeling (en zijn er geen voornemens een systeemback-up te maken), dan is het onnodig de harde schijf opnieuw te partitioneren:''

Dus ik hoef dan niks te partitioneren? als het voor mij idd zo uitkomt. En ik begrijp niet wat je bedoeld met: (verborgen) recoverypartitie intact laten?

(nog iets, er is een probleem met mijn pc waardoor ik geen cdroms/dvdroms in de pc kan plaatsen. Kan ik gewoon formatteren zonder dat ik cdroms in de pc moet doen en overige dingen moet backuppen? Ik heb usb sticks is dat voldoende?
 
Nee!!

Om te installeren heb je of een installatiedvd nodig of een recovery ( op partitie of dvd's).

Wat je huis hebt, kunnen we niet raden.
Wel kan de handleiding hierover meer duidelijkheid geven.

Plaats daarom de naam van de pc, merk, type etc.
Dan kunnen we de handleiding raadplegen en je verder adviseren.


Eerst maar eens in kaart brengen , waarover je beschikt.
Waarmee heb je een backup gemaakt van data etc. die je terug wilt zetten?
 
Laatst bewerkt:
Ik had alles op een usb stick gezet en ik heb nog ruimte over zoveel was het niet eens. En nu ik lees dat er een installatie cd voor nodig is en die dus in de cdrom schijf zal geplaatst moet worden wat nou niet kan heb ik een probleempje.. Hmm dan moet ik maar even iets anders bedenken. Bedankt allebei voor reageren.
 
Zo gaat het sowieso werken, want je antwoordt niet op de vragen!!!!!!!

Welke pc heb je nu?
Je kan op zijn minst opzoeken in de handleiding (staat onlin) of je over een recovery beschikt.

Backup:
Van welk programma en welk soort backup? Losse data of de hele partitie?


Als je niet antwoordt op de gestelde vragen, hebben wij geen idee wat je in huis hebt!
 
Nee het was niet mijn bedoeling om vragen te negeren maar ik had jou hele reactie gelezen. En wat ik eruithaalde was voor mij negatief want de cdrom schijf zal ik dus nodig hebben en welk type pc welk model, ik weet dat niet uit mijn hoofd. Ik weet alleen dat er packard bell opstaat en ik wou tenminste even goed informeren voordat ik een antw geef als: packard bell? Ik wou liever een volledig antw geven. En toen zag ik dat je je reactie aanpaste van hoe ik de back up had gemaakt en daar kon ik snel antwoord op geven. Op usb. Want het enige wat voor mij belangrijk was zijn fotos, mp3 bestanden en setup van mozilla.. Voor de rest wil ik alles schoon. En omdat ik nou op een andere pc zit kan ik niet meteen alle vragen beantwoorden. Maar bedankt voor je enthousiasme om te helpen.
 
Misschien is het handig om Speccy te draaien op de Packard Bell.
Dit programma geeft voldoende informatie zodat anderen je beter kunnen helpen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan