Opgelost windows11 update

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

Gimli

Verenigingslid
Lid geworden
5 aug 2001
Ik dacht slim te zijn door m'n computer van alle updates te voorzien die nodig zijn.
Ik ben wat dat aangaat nogal een sloddervos.
Nooit last gehad. Windows 11 draait als een tierelier.

Nou blijkt dat er tijdens de update een foutmelding doorkomt.

"Deze PC voldoet momenteel niet aan de systeemvereisten voor Windows11"
"De PC moet TPM 2.0 ondersteunen"

Dit vind ik een beetje gek, want toen er nog Windows10 opstond bleef het "gedouw" om er Windows11 op te zetten.
Alzo gedaan. Nooit last mee gehad.
Tot nu.

Wat zou ik hier aan kunnen doen?

Controleer of TPM aan staat: Druk op de Windows-toets, typ tpm.msc en druk op Enter. Kijk bij 'Status' of er staat dat TPM gereed is en welke versie dit moet 2.0 zijn.

Maar de updates komen wel gewoon binnen en worden geïnstalleerd? Indien ja, dan kan die melding gewoon genegeerd worden.

Dat staat er: opstarten in de BIOS, en kijken waar TPM staat. Dat verschilt per moederbord. Als het mb nieuw genoeg is, dan heb je het en kun je het aanzetten.

Dit moederboard is uit 2020. Ik kan het niet terug vinden in de BIOS.
Ik zie wel XMP staan, maar dat is volgens mij iets anders.bios.webp

Volgens mij zit er gewoon TPM op dit moederbord.
Druk op F7 voor meer mogelijkheden.
TPM

Stappenplan voor de BIOS
    • Open de BIOS: Start je computer opnieuw op en tik herhaaldelijk op de Delete-toets tot het MSI BIOS-scherm verschijnt. [1]
    • Geavanceerde Modus: Druk op F7 om over te schakelen naar de Advanced Mode (dit staat doorgaans bovenaan in het scherm). [1]
    • Navigeer naar Beveiliging: Klik aan de linkerkant op Settings en ga vervolgens naar Security. [1]
    • Trusted Computing: Selecteer de optie Trusted Computing. [1]
    • TPM Aanzetten: Zoek de instelling Security Device Support en verander deze van Disabled naar Enabled. [1]
    • PTT Inschakelen (Intel): Omdat de X299-Pro een Intel-moederbord is, controleer je of de TPM Device selection (of Device Select) op PTT staat. [1, 2]
    • Opslaan en opnieuw opstarten: Druk op F10 op je toetsenbord, klik op Yes om de wijzigingen op te slaan en je computer opnieuw op te starten.

Welk AI model heb je hiervoor gebruikt?

Yes, OctaFish!
Dat is een duidelijke uitleg.
Ik ben totaal niet thuis in BIOS gegevens. Ik blijf er liever vanaf.
TMP ingeschakeld, PTT ingeschakeld.

Je zou bang worden om een toets in te drukken zonder door een virus gedrukt te worden.

Bedankt, iedereen die er verder de moeite voor gedaan heeft om mn'n vraag te beantwoorden!

Status opgelost.

Terug
Bovenaan Onderaan