Formatteren computer!

Status
Niet open voor verdere reacties.

lauraroling

Gebruiker
Lid geworden
7 aug 2003
Hallo, iedereen die dit leest,

Ik heb echt last van computerperikelen.
Mijn nieuwe pc, amper 5 maanden oud, begint XP-kuren te vertonen bij het opstarten. Kortom, conflicten, rare foutmeldingen enz. In ieder geval, genoeg kuren om tot de conclusie te komen "Ik formatteer mijn PC en begin met een schone lei" .

Nou lekker dat dat niet gaat. Ik heb praktisch alles dat in mijn a-technische geest opkomt geprobeerd. Eerst via de XP-opstart-cd, waar geen optie "formatteer schijf" in voorkwam.
Toen dacht ik dus; "ach wat, ik doe het gewoon zoals ik het altijd heb gedaan."; kortom, een DOS-opstartdiskette gemaakt, ik kom dus in DOS terecht bij het opstarten. Leuk, het commando format.com wordt afgewezen. Ik zoek de format.com file die ergens in een donkere subdirectory van windows blijkt te staan. Wat krijg ik te zien? In ieder geval iets in de trant van; "Sorry maar dit kan niet bij windows XP".

Nou is mijn vraag; hoe formatteer ik ( stap - voor - stap - beschreven) mijn verdomde computer????
En; Waarom loopt iedereen die ik ken windows XP zo op te hemelen en heb ik er een bloedhekel aan!?
Nou ja, in ieder geval, mijn eindexamenjaar zit er dus aan te komen, dat wordt zweten in de hel, en als mijn computer er dan ook geen zin in heeft..... snik!

Wie helpt mij???????

groetjes,

Laura

Hmm,
die bootdisk valt geloof ik niet meer te maken onder XP. Ik zal het in ieder geval nog eens een keer met de CD proberen, en anders, als niemand een echte oplossing weet, nog even naar de computerzaak gaan om te vragen hoe het nou eigenlijk precies dient te gebeuren.

In ieder geval, Ik heb een NTFS indeling........maakt dat iets uit? En, een computer-dummy vraag; wat is nou het principiële verschil tussen NTFS en FAT32?!?

ennehm, die bootdisk is dus een zogeheten MS-DOS opstartdiskette..........

Het commando format is helemaal uit het systeem "verstoten". Ik heb het gezocht en gevonden, toen ik het gevonden had, heb ik het gepropeerd uit te voeren, met de correcte parameteraanvulling zelfs (format c:\), maar het enige dat ik als antwoord krijg is; ongeldig onder deze versie van MS-DOS.......

NTFS kun je met een "oude" dosdisk niet formateren geloof ik. Als je de xp cd in je cd-rom stopt en opnieuw opstart van cd-rom, begint ie dan wel met de setup?

Martijn

Geplaatst door mjvogd
NTFS kun je met een "oude" dosdisk niet formateren geloof ik. Als je de xp cd in je cd-rom stopt en opnieuw opstart van cd-rom, begint ie dan wel met de setup?

Martijn

Ze krijgt dan niet de optie: Formatteer schijf.................

Laatste check; bij de installatie krijg je ook niet de optie van upgrade of volledige installatie?

aanvulling;

Ik kies dan dus de optie om XP te installeren (herstellen heb ik ook al eens geprobeerd, dat mocht niet baten), maar de vraag of ik mijn schijf van te voren wil formatteren krijg ik niet. Wel een halfbakken waarschuwing in de trant van; "Twee Windows XP's op één harde schijf kunnen conflicten opleveren".

En dan heb ik dus zoiets van: "Nog meer conflicten?? Nee, liever niet" en dan breek ik het af......

Probeer dan met de opdracht fdisk (staat op je opstartdiskette als het goed is) alle partities op de hardeschijf te verwijderen en start opnieuw op met de xp-cd. Je schijf is dan echt leeg en xp zal een nieuwe partitie aanmaken en deze voor installatie formateren.

Geplaatst door lauraroling
In ieder geval, Ik heb een NTFS indeling........maakt dat iets uit? En, een computer-dummy vraag; wat is nou het principiële verschil tussen NTFS en FAT32?!?

Het precieze verschil weet ik niet, maar ervaar zelf dat NTFS stabieler is en meer mogelijkheden in XP biedt (veiligheid, etc)

Win Xp opnieuw installeren.

Ze krijgt dan niet de optie: Formatteer schijf.................

Onzin,

Indien je van de Windows cd rom opstart krijg je wel degelijk de optie om te formatteren.

Sterker nog , je kan partities aanmaken en verwijderen en kiezen welk bestandssysteem je wil hebben.

Met Fdisk kan je geen NTFS partitie formatteren maar wel verwijderen.

Indien je kostbare informatie op die partitie hebt staan dan is dat dus vette pech. (data weg)

Start gewoon op van je Win XP cd rom en op een gegeven moment krijg je de optie om c:\ te verwijderen of te formatteren.

De setup starten vanuit Windows zorgt er alleen voor dat je steeds meer Win XP's op je boot partitie geinstalleerd krijgt.

Suc6

Als je de setup doet van xp moet je volledige installatie kiezen. Dan kiezen c:\windows (geeft hij zelf al aan). Bevestigen dat hij in diezelfde map moet komen. Daarna vraagt hij of je die partitie wilt formatteren. Daarna begint hij aan de installatie.

Belangrijk is goed lezen, en niet overhaast klikken.:)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan