Formatteren egeen

Status
Niet open voor verdere reacties.

martinho

Gebruiker
Lid geworden
29 sep 2000
Formatteren en herinstalleren WIN95

Ik heb een nwe PC met Windows XP. Prima in orde. Mijn oude PC met Windows 95 van voor Christus (1997) loopt zo traag als dikke str...... en ik wil graag alles van die PC verwijderen, formatteren dus zoals vroeger onder DOS.
Vraag 1: Hoe krijg ik mijn oude PC leeg, echt leeg dus.
Bij de PC heb ik een boekje van WIN95 gekregen plus de CD-rom. En een "Certificate of Authenticity", heel duur allemaal met een product ID (OEM-)nummer. Er staat bij geschreven: "Is it genuine?" En als je denkt dat certificaat of software "counterfeit" zijn, kun je Microsoft e-mailen (piracy@microsoft.com). Nog geen reactie van die zijde gehad. Als ik met de CD-rom de standaard installatie wil uitvoeren, kan de setup niet worden voltooid, omdat de Microsoft software of het Certificaat van Echtheid mogelijk ILLEGAAL is?????
Vraag 2: De CD-rom met dit ID-nummer is illegaal of mijn PC pikt deze CD-rom niet (meer). Wat kan ik doen om - zodra vraag 1 is beantwoord - WIN95 opnieuw te installeren op een schone PC.

Laatst bewerkt:
formatteren

Dit ie een test om te zien of de reactie goed aankomt..........

formatteren

SJJ, ik heb een opstartdiskette aangemaakt, maar de PC start gewoon op vanaf de harde schijf!!!!! Wat nu?

formatteren

Ik heb zelfs een opstartdiskette gevonden tussen m'n diskettes uit 1997, vorige eeuw. Nu zit ik met 4 opstart/bootdiskettes, maar mijn pc start gewoon op met windows. Het systeem kijkt wel even (oplichten lampje) naar de diskette, maar het systeem start normaal op.
Ik wil het erop wagen dat een van de opstartdiskettes straks bruikbaar is om Windows95 opnieuw te installeren vanuit een lege PC, maar hoe krijg ik hem leeg anders dan een nieuwe harde schijf aan te schaffen, hetgeen nutteloze kosten met zich meebrengt. Ik wil gewoon mijn harde schijf formatteren, maar dat schijnt nog niet zo eenvoudig, zoals vroeger bij DOS.

Staat de bios wel zo ingesteld dat de pc vanaf A: (diskette) opstart ?

Een hele gemakkelijke opstartdiskette kan je downloaden bij www.madboot.com

Laatst bewerkt:
formatteren

Waar vind ik de BIOS en hoe kan ik deze instellen?
Groeten,
Martin

Re: formatteren

Geplaatst door martinho
Waar vind ik de BIOS en hoe kan ik deze instellen?
Groeten,
Martin

Als je in je BIOS wilt komen, moet je bij het opstarten op (bij de meeste computers) Delete of F1 drukken (anders zul je gewoon even moeten kijken op je scherm welke toets het is ;))

Als je eenmaal in je bios zit, moet je zoeken naar Boot Order of zoiets.. Anyway, er staat dan First Boot Device, Second Boot Device etc. met daarachter de betreffende stations.

Jij moet hier instellen dat First Boot Device je Diskettestation is, en Second Boot Device je harde schijf!

Als je dan een opstartdiskette in je diskettestation doet, zal hij daarvan opstarten. Je komt in dit geval dan in een DOS-omgeving, waar je met de opdracht format c: gewoon je harddisk kunt formatteren, net als met dos in de vorige eeuw :rolleyes: ;)

Suc6,
Rodin

formatteren

Tot zover is het formatteren gelukt. Na format c: wat controleren, registreren van beschadigde clusters en berekenen van vrije ruimte volgde tot slot de A-prompt.
Nu zit ik met een opstartdiskette en CD-ROM WIN95.
Hoe krijg ik Windows 95 weer op het lege systeem? De BOOT sequence in de BIOS feature setup kan gewijzigd worden van A,C,CSCI naar CDROM,C,A en vele variaties daartussen in.
Met A,C,CSCI eindigt het opstarten met de A-promt; met CDROM,C,A wordt de CDROM wel aangedreven, maar dan volgt de mededeling:
Boot from ATAPI CD-ROM: Failure.......
Ongeldige systeemdiskette (opstartdiskette zit erin)
Vervang de diskette

Wat nu..... zei Pietje Kru?

formatteren

Ik heb nu opgestart met een "boot"diskette, die is aangemaakt vanaf internet (op een PC met Windows XP, maar dat zal niet uitmaken). In de bios staat de bootsequence ingesteld op A,C,SCSI
De geformatte PC leest de diskette keurig en eindigt met de A:\> prompt. Maar wat dan? De Windows95 CD-rom zit in de D-drive. Hoe krijg ik die aan de praat?

Met de bios ingesteld opCDROM,C,A dan licht het lampje van de diskette-drive (A) even op en CD-rom gaat draaien. Vervolgens verschijnt de melding "ongeldige systeemdiskette; vervang de diskette en druk op een toets.
Het lijkt erop of de CD-rom niet wordt geaccepteerd en een systeemdiskette wordt verwacht i.p.v. een boot/opstartdiskette.

In je boot moet als eerste A staan rest maakt niet uit.
Nu doe je de computer uit
Nu stop je de diskette in de drive en zet de computer weer aan.
Als je nu een goede opstart disk hebt dan kun je kiezen voor opstarten met ondersteuning voor cdrom.
Die optie kies je.
Nu kom je in de A promt hier moet je even een beetje spelen met de drive letters maar waarschijnlijk is de cdrom nu je E schijf geworden.
Type nu e: en geef een enter.
Als je in E komt dan is het goed en type je hier setup en geeft een enter. Windows zal zich nu gaan installeren.

Na het opstarten met een Madboot opstart floppy kom je in dit menu.

Boot.png

www.madboot.com

Formatteren

Puppie:
Ik kom tot de A-prompt. Type ik daar b: dan komt hij in
B:\> en vraagt de diskette. Type ik c: dan krijg ik de melding "de opdracht of bestandsnaam is onjuist". Type ik d: tot en met h: dan volgt de melding "stationsaanduiding is ongeldig". Hier komen we dus niet verder.

Jozo:
Ik heb op www.madboot.com op mijn WindowsXP PC een madboot opstart floppie aangemaakt en daarmee opgestart. Windows95 setup. Vervolgens kwam de mededeling weer dat Microsoft software of Certificaat van Echtheid mogelijk illegaal waren. Toch maar ff het OEM-nummer ingetoetst en zowaar liep alles lekker door. Vervolgens systeemanalyse en na exit
Madboot X:\>setup, waarna een scandisk volgde met als resultaat dat station C en station I (!!) geen fouten bevatten.
In de Windows95 setup is gekozen voor de standaard methode.
Geselecteerde apparaten: cd-rom-station en netwerkadapter. Daarna werden de meest gangbare onderdelen geinstalleerd en een OPSTARTDISKETTE gemaakt. En daarna verscheen een schermpje met een algemene installatiefout: "Ongeldig GenInstall-INF-bestand (OX192)".
PC uit en aan. En de 1e sessie van Windows95 werd voorbereid. Ik kwam niet verder dan de volgende mededeling: "Kan het bestand COMCTL32.DLL niet starten. Controleer het bestand om de oorzaak van het probleem vast te stellen." Hoe controleer ik wat en waar?

We zijn dus al een heel eind en het titelbericht zou eigenlijk "Installatie Win95" moeten gaan heten verder, maar we laten het maar zo tot WIN95 is geinstalleerd en voor gebruik gereed.

Wie helpt me verder?

(Ik zit trouwens ook met het toetsenbord van mijn nieuwe WINXP-PC te klungelen. Dan weer zit de vraagteken op de juiste plek en dan zit hij opeens onder de undersquore. Heel vreemd. Ook met andere tekens is dat zo)

Re: Formatteren

Geplaatst door martinho
(Ik zit trouwens ook met het toetsenbord van mijn nieuwe WINXP-PC te klungelen. Dan weer zit de vraagteken op de juiste plek en dan zit hij opeens onder de undersquore. Heel vreemd. Ook met andere tekens is dat zo)

rechtsklik op taakbalk - werkbalken - taalbalk.. hier kun je onder het icoontje van het toetsenbord de goede indeling (Engels - Verenigde Staten in mijn, en zo te zien ook jouw geval) kiezen

Formatteren

Wat betreft het toetsenbord is het dik voor mekaar Rodin. De tekens staan weer waar ze moeten staan.

De vragen m.b.t. het installeren van WINDOWS95 voor PUPPIE en JOZO blijven dus over........

Formatteren

Ik kan de weg naar Harmelen vragen aan ome Bill, maar mijn technische Engels is niet je van het.
Wat ik begrepen heb, wordt het hele probleem veroorzaakt door een niet aanwezig =teken. De WIN.INI file zou ge-edit moeten worden door in de WIN.INI file of de load-entry te verwijderen, of het =teken toe te voegen.
Maar mijn volgende vraag is: hoe doe je dat, dat editen?
Als deze edit is uitgevoerd zal de setup dan ongestoord doorlopen?

Invalid GenInstall INF file. -[Exiting with error code = 402(0x192).]
Als u op OK klikt sluit Setup af.

OORZAAK
Deze fout komt voor als een bestaand WIN.INI bestand een LOAD entry bevat zonder een is gelijkteken (=).
OPLOSSING
Berwerk het WIN.INI bestand en verwijder daar de LOAD ingang of plaats er een is gelijkteken (=) zodat er "LOAD=" komt te staan. Hierna kunt u setup opnieuw draaien.

Je kan het bestand win.ini bewerken door het te openen in kladblok, of in DOS door edit te typen gevolgd door enter.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan