Formatteren, gaat cluster herstellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

jack43

Gebruiker
Lid geworden
6 jan 2002
Berichten
658
Ik wil mijn pc met 98 formatteren omdat ie niet verder komt dan de windows opstartpagina. Als ik ga formatteren gaat ie na 30 % over op cluster herstellen, en aan het zien gaat dat een mooie tijd duren. Kan ik nu gewoon proberen de cd van win98se op te booten of is er nu al teveel verpest? Zo ja, hoe gaat dat? (heb de cd erin en het station staat in de bios als second)
 
Clusters herstellen

ik zou toch willen aan raden om de clusters te laten herstellen, dit houd in dat er beschadigden gedeeltes op je harde schijf zijn aangetroffen en die moeten wel gefixed worden.

Je kunt dit uiteraard overslaan maar dan weet ik bijna zeker dat daarna de harde schijf toch weer fouten gaat maken waardoor je bv weer niet verder komt als een opstartpagina.

Voor de rest, als je in de bios zou aangeven dat hij als eerste moet opstarten met de cdrom en de cd is bootable dan zou de cd opstarten en jouw gaan vragen of je Win98 wilt instaleren en waar en hoe, als je dan gewoon rustig leest en doet wat er staat komt het allemaal goed.

grtjs jjw
 
het lijkt erop dat je hardeschijf aan zijn einde is begonnen.
Ik zou hem gewoon doorlaten lopen met formatteren. pas als deze compleet is kan je win98 er weer op zetten.
maar ik denk dat er een aantal fouten op de hd staan, waardoor je hd niet meer betrouwbaar is.
Ik zou proberen, na het formatteren (zo lang als het ook duurt) de hd nog een keer te formatteren, kijken of er dan geen clusterfouten meer zijn. als deze er inderdaad niet meer zijn kan je veilig windhoos er op zetten, mochten er nog steeds fouten zijn, zou ik maar opzoek gaan naar een andere hd.
 
Oke, dat moet dan maar, ook al gaat dat zon beetje een dag duren. Hou jullie op de hoogte, bedankt zover!
 
Tijdsduur

Het zal wel meevallen hoor dat repareren van die clusters.

Ik vraag me meer af hoe deze erop komen, staat de kast mischien op de grond zodat je er met je voeten tegen aan kunt komen, staat hij op een bureau waar veel tegen aan gedouwd wordt, beschadigde clusters komen meestal niet vanzelf.

het zou natuurlijk heel jammer zijn als je eventueel een nieuwe HD zou kopen dat deze dan ook zou beschadigen.

grtjs jjw
 
Ik zou niet weten hoe de pc behandeld is, ik maak hem voor een vriend van mij. Heb misschien wel een beetje stom gedaan door de bios in de optimale settings te zetten, misschien is er nu een foutje in het goed kunnen vinden van de hd. :confused:
 
Let op, als de gegevens van de harde schijf niet correct in het BIOS staan, dan "ziet" FORMAT.COM clusters die er in werkelijkheid niet zijn en probeert ze te herstellen. Dit duurt echt heel lang.

Zorg er dus voor dat de harde schijf absoluut goed in het BIOS staat. Haal daarna de aangemaakte partities weg via FDISK en maak nieuwe aan.
 
Kan je wat specifieker zijn Tibor, wat moet ik instellen in mn bios zodat ie goed staat??
 
Bios HD?

Nee hoor de bios zou in geen mogelijkheid de HD moeten kunnen aantasten door hem beschadigde clusters te geven, dat kan eigenlijk alleen maar door er tegen aan te stoten op het moment dat hij aanstaat.
Maakt ook niet uit, mischien kun je het vragen als je hem weer spreekt.

Een cluster houd informatie vast totdat hij wordt aangesproken, soms kan het zo zijn dat een cluster beschadigd raakt door beweging en dan werkt die cluster niet meer, in de meeste gevallen kan de pc toch nog wel die cluster uitlezen, die onformatie op een andere plek neerzetten en dan de cluster als beschadigd markeren, dan weet de pc elke keer als de harde schijf wordt aangepsroken dat hij daar niet hoeft te zoeken naar iets, die cluster staat namelijk als beschadigd aangegeven en wordt daarom met rust gelaten.
Uiteraard moet je niet teveel van deze clusters hebben daardoor de harde schijf zeer traag kan worden tot niet meer zou kunnen werken.

Over het algemeen is de cluster dusdanig beschadigd dat hij nog wel te repareren is, meestal is het een software fout waardoor de cluster niet leesbaar wordt verklaard.

grtjs jjw
 
In het BIOS is AUTO meestal de beste oplossing. Als deze instellingen veranderd zijn moet je echter wel de oude partitie (die niet meer klopt) verwijderen en een nieuwe maken.

Een verkeerde instelling maakt, zoals jjw al schrijft, de harde schijf niet stuk, de software (format) zoekt naar iets wat er niet is.
 
Oke, dat begrijp ik, maar hij kan wel ervoor zorgen dat ie denkt dat het fout zit en daarom de clusters gaat herstellen terwijl dat niet nodig is. Wat bedoel je met AUTO in het BIOS?
 
Dat is een optie bij de instellingen van de harde schijf. AUTO(matisch) instellen.
 
Bios

Op het moment dat je de bios opent, zijn er meestal een aantal opties, als het goed is staat er meteen al een optie om de tijd en datum te veranderen daar ik gok dat het een iets wat oude pc is.
Als het goed is staat daar onder een lijstje met de aangelsoten primaire en secondaire apparaten.
Deze vier opties zou je alleen op auto moet instellen doormiddel van er op te gaan staan en dan met page up en page down de auto selectie te kiezen.
Als je klaar bent met dit is meestal de F10 toets verlaten met saven, ja en je wilt wel saven.

Let goed op in de bios, er kan niet veel fout gaan maar als er wat fout gaat gaat eht wel goed fout op het moment je daar iets niet goed doet.
Duidelijk.....hi hi

Rustig lezen en een beetje spelen en zoeken, als je iets niet vertrouwd meteen vragen.

grtjs jjw
 
Ik ga ermee aan de slag, spreek jullie straks wel weer.
 
Nou, heb alles op auto gezet zoals verteld. Ging keurig de schijfindeling controleren, en daarna het gegistreren van beschadigde clusters en dat is voltooid. Hij is nu bezig met het controleren van 2,012,03m. Hij staat nu al een kwartier stil op 10 procent voltooid. Gaat het goed?
 
Tja, als je alles hebt gedaan wat hier boven stond (incl het eerst verwijderen van de oude partities en deze opnieuw aanmaken) eindig je waarschijnlijk bij het feit dat de schijf echt kaduuk is.
 
Voor de duidelijkheid.

dit gebeurdt als je windows laat opstarten, wil je graag alle software bewaren die op de HD staat????

grtjs jjw
 
Nee, dit gebeurt nadat ik in het bios de opdracht heb gegeven om te formatteren.
 
In het BIOS? Dat is dan een oude PC dat daar nog een formatteeroptie in staat. Die optie ken ik uit de tijd van de 286/386.
 
Oud???

Als je nou gewoon eens lekker een opstart flop maakt.

home.tiscali.nl/theplace/Progjes/OPSTART.ZIP en deze eens lekker uitpakt en op een flop zet.
Dan nog eens proberen met deze flop opstarten en dan nog eens proberen met format wat je ook maar wilt formateren.

Mag ik vragen hoe goot de HD is die er in hangt en hoe oud de pc is??
Wordt de HD wel herkend in de auto modus?

grtjs jjw
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan