Formatteren zonder alles kwijt te raken...

Status
Niet open voor verdere reacties.

marjam123

Gebruiker
Lid geworden
20 sep 2004
Ik heb films, muziek en foto's op mijn pc staan ( muziek alleen al 40 GB)
Nu begint mijn pc een beetje vreemd te doen en denk ik dat het tijd wordt om maar weer eens te formatteren... Is er manier waarop ik mijn gegevens kan bewaren en toch formatteren? Een tijdje terug heb ik alle muziek op cd's gezet, maar dat zul nu niet meer zo 1 2 3 lukken!

Alvast bedankt...

Ja en met Formateren ben je alles weer kwijt(Harde schijf er bij)

Dat ligt er helemaal aan. Heb je 1 harde schijf met 1 partitie? heb je 1 harde schijf met meerdere partities? Heb je meerdere schijven in je pc? Je kunt met een programma als Partition Magic je harde schijf opdelen in meerdere partities zodat je daarna alleen de C partitie kan formatteren en de rest blijft bestaan (daar heb je dan je data vantevoren opgezet)
Maar geef even wat meer info zou ik zeggen.

Of je maakt er een herstel van.
Goed de bijlage lezen.
Rustig alle vragen van Windows lezen.
Zorgen in het bios dat je pc opstart van de cd-rom.
Zo krijg je een schone Windows maar je documenten en muziek e.d. staan er nog steeds op.

Wat noem je overigens 'vreemd'?
Je kunt natuurlijk ook flink schoonmaak houden op je schijf en scannen op virussen/trojans/spyware. Daar doen n.l. nog de meeste pc's vreemd van :D

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Vertaling tekst Elisa

Elisa

Ik merk dat je dikwijls die engelse tekst gebruikt om de mensen te helpen.
Ik heb deze dan ook vertaald naar het nederlands zo dat iedereen die beter begrijpt.

O.k., Ik heb heel wat mensen gehad die onlangs me vragen, wat deze reparatie is installeer ding Goed hier is uw antwoord in een eenvoudig formaat.

Vorm uw computer om van de aandrijving van CD-ROM te beginnen. Voor meer informatie over hoe te om dit te doen, verwijs gelieve naar de documentatie van uw computer of uw computers fabrikant te contacteren.

Neem uw compact disc (CD) van Vensters XP in uw aandrijving van CD-ROM of aandrijving dvd-ROM op, en begin dan uw computer opnieuw.

(U kunt ook initialiseren met Vensters 98/Me Startschijf met CD steun en looppas WINNT.EXE in de I386 omslag op CD)

Wanneer de "Pers aan laars van CD" sluit het bericht wordt getoond op het uw scherm, duw op een sleutel om uw computer van CD van Vensters te beginnen XP.

Wanneer u het volgende bericht ziet dat op het Onthaal aan het scherm van de Opstelling wordt getoond, druk BINNENGAAN:

Aan opstellingsvensters XP nu, druk BINNENGAAN.

Op dit punt wordt een optie om R te drukken om de Console van de Terugwinning in te gaan getoond. Selecteer deze optie niet.

Voor het scherm van de Licentieovereenkomst van Vensters Xp-, druk F8 om met de vergunningsovereenkomst akkoord te gaan.

Zorg ervoor dat uw huidige installatie van Vensters XP in de doos wordt geselecteerd, en duw dan op de sleutel van R aan reparatievensters XP.

Volg de instructies op het scherm aan volledige Opstelling.

Thats het, u hebt een reparatie installeert gedaan. Cheers.

mvg

Er zijn nog wel een paar oplossingen.
In de bijlage nog een nederlandse manier om je xp te herstellen.

Heb je de beschikking over een 2e schijf, of 2e pc die je via een netwerkje kan gebruiken?
Of probeer herschrijfbare dvd. (4,7 gig per dvd).

Andere truck: Als je alle data eens kopieerd naar een andere map.
Dsu NIETS meer in de standaard C:\Documents and Settings\ GEBRUIKERSNAAM \Mijn documenten.
Maak bijvoorbeeld een map die je "backup" noemt en kopieer daar al je te-bewaren-documenten in.
Daarna windows her installeren zonder te formatteren.
Het register wordt vervangen.
Tijdens de installatie kun je aangeven of je de bestaande versie wilt vervangen of verwijderen.
Formatteren moet je dan niet doen.

Ennuh, met formatteren is de data in het geheel niet weg.
Zelfs na partitioneren / formatteren kan ik nog steeds de meeste data recoveren, maar dat is een ander verhaal. Dat gaat niet meer na een herinstallatie van windows.

Laatst bewerkt:
erbicom zei:
Dat ligt er helemaal aan. Heb je 1 harde schijf met 1 partitie? heb je 1 harde schijf met meerdere partities? Heb je meerdere schijven in je pc? Je kunt met een programma als Partition Magic je harde schijf opdelen in meerdere partities zodat je daarna alleen de C partitie kan formatteren en de rest blijft bestaan (daar heb je dan je data vantevoren opgezet)
Maar geef even wat meer info zou ik zeggen.

Heb 1 harde schijf met een C partitie en een E partitie, maar die E is heel erg klein ( gebruik ik alleen voor school!)

Dus het is ook mogelijk om zo'n partitie te maken voordat ik ga formatteren? Thanx, dan ga ik zelf wel verder op zoek hoe ik dat moet doen.. had er al wat over gelezen, maar dacht zo misschien er achter te komen wat de veiligste en makkelijkste manier is om dit aan te pakken...

Elisa zei:
Of je maakt er een herstel van.
Goed de bijlage lezen.
Rustig alle vragen van Windows lezen.
Zorgen in het bios dat je pc opstart van de cd-rom.
Zo krijg je een schone Windows maar je documenten en muziek e.d. staan er nog steeds op.

Wat noem je overigens 'vreemd'?
Je kunt natuurlijk ook flink schoonmaak houden op je schijf en scannen op virussen/trojans/spyware. Daar doen n.l. nog de meeste pc's vreemd van :D

Mijn pc is goed beveiligd en ik scan hem regelmatig... maar heb gemerkt dat hij de laatste tijd iets trager is gaan werken dus denk dat het tijd wordt om een echt GROTE schoonmaak te houden.

Als je alle vrije ruimte van de partities bij elkaar opteld, kom je dan aan meer dan 40 gig?

Paul-RT zei:
Als je alle vrije ruimte van de partities bij elkaar opteld, kom je dan aan meer dan 40 gig?

Nee, net niet! Anders was het inderdaad een stuk makkelijker geweest...
Ik heb begrepen dat Documents and settings niet altijd wordt gewist als je formatteert... Hoe kan ik er zeker van zijn dat dat neit gebeurt...? Want dan kan ik in principe alles daar opslaan en dan toch mijn pc een beetje schoonmaken...
( ben zelf ook op zoek naar oplossingen, maar hoop dat er iemand hier is die mij een beetje kan begeleiden.. ben bang dat ik een fout maak en straks alles kwijtraak!)

Als je de c-schijf formatteerd, dus daar waar documents en settings staat is deze zeker leeg.
Alleen profs met geavanceerde software kunnen je data nog redden.
Ik schaal mijzelf daarbij in.

Als je eenmaal overschrijft door herinstallatie ben je echt 100% alles kwijt.
Wat je dus beter kunt doen, is met een uitgebreide partition manager alle vrije ruimte (op c: 1 gig laten staan) bij elkaar vegen en er een aparte partitie van maken of bij die kleine partitie zetten. Verplaats al je data daarheen.
Hetgeen niet op die partitie past op een cd-rom plaatsen.

Als je alles hebt gehad, je c-schijf formatteren / partitioneren.
Maak er een schijf van ongeveer 10 gig van. Dat is meer dan voldoende voorlopig.
Nu heb je 2 partities: 1 voor windows, die je ten alle tijde kunt formatteren en een voor je data.

Lees ook de info in de bijlage. Houdt dus niet in dat je na herinstallatie alles hebt!
Dan is het dus echt weg! Als je C formatteerd, blijven D / E enz. in takt.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan