formatteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

2jane

Gebruiker
Lid geworden
8 mrt 2003
Hoi!
Ik heb 2 fysieke harde schijven, C en D. WinXP staat op D. Ik wil C gaan formatteren, maar als ik dat doe via een DOSopstart diskette zegtie dat hij C niet herkend. Doe ik het via een opstartdiskette van win98, dan vermeld hij: this program cannot be run in DOS mode.
In explorer kan ik C ook niet formatteren, dan vermeld hij dat ik alle programma's en schermen moet afsluiten, maar ik heb helemaal niets openstaan. Zelfs explorer dan niet meer. Wel staat er nog een stuk op van Linux, mandrake dis. maar die wil ik er helemaal af hebben.
Hoe pak ik dit aan?

groetjes,
Jane

Waarschijnlijk is de c-schijf een NTFS-partitie. Je kan je pc opstarten met de WinXP-cd, waarna je vervolgens gewoon de setup volgt. Op een gegeven moment krijg je de optie om partities aan te maken of te formateren naar Fat32 of NTFS. Doe hier dus Fat32.

Als er Linux op staat heb je een Linux-partitie en die moet je eerste verwijderen. Start op met flop en typ bij de prompt:

FDISK /mbr [enter]

Nu kan je met FDISK de "non-dos" partitie verwijderen. Daarna kan je een nieuwe FAT32-partitie maken en formatteren.

Groetjes,
Bennie

hoi Bennie, voordat ik brokken ga maken, zou je me willlen vertellen wat er gebeurt als ik FDISK /mbr [enter] doe? Blijf ik dan op de c schijf? of zoekt hij op deze manier die linux partitie?

Info:
http://www.computerhope.com/issues/ch000175.htm

In principe werkt FDISK /MBR alleen op de eerste harde schijf (zie info boven). Als je absoluut zeker wilt zijn, koppel je je twee harde schijf los.

Met FDISK /MBR wordt een deel van de Master Boot Record opnieuw herschreven.

Groetjes,
Bennie

dank je wel! nou, ze gaat het es proberen..:D

groetjes,
Jane

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan