formatteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

olemla

Gebruiker
Lid geworden
8 nov 2000
Onlangs stond in een artikel in Computer Totaal dat wanneer je format c: heb gedaan dit niet wil zeggen dat alle bestanden werkelijk van de computer verdwenen zijn. Heel veel info is terug te halen met speciaal daarvoor ontworpen programma's. Dus heb je na format c: niet een volledig schone pc zoals ik altijd dacht. Is er niet toch een manier om de computer volledig schoon te krijgen???

Ja, alles laten overschrijven door nullen of enen.
Je kan het ook met Eraser doen, maar dan vanuit windows.
Dit programma overschrijft je lege ruimte, zodat je niks meer kan achterhalen.

Ik heb ook zo'n stuk gelezen.
Zelfs een hardeschijf die 8 maanden in de zee gelegen heeft kunnen ze nog data vanaf krijgen.

Ik heb hier een data recover programma.
Deze vond zelfs dingen die ik al een jaar geleden had verwijderd.:8-0:

Laatst bewerkt:
hoe formatteren?

bedankt voor je reactie. is dat eraser een programma dat je ergens kunt downloaden? en moet je dit dan eerst gebruiken om alle gegevens te wissen en daarna via de cdrom van windows xp alsnog formatteren?

doe maar eens een format c:/u dan is de schijf weer maagdelijk schoon ( u = unconfidentieal dus niet meer te recoveren )

reactie

dus met format c:/u is de schijf weer helemaal leeg en zijn de gegevens ook niet meer met een speciaal programma terug te halen?

voor zover ik weet is na een format / u de schijf echt helemaal leeg ja je gaat in principe weer terug naar fabrieks instellingen.
er zal best heel goeie ( dure ) software zijn die het alsnog kan.
maar dan moet je echt aan speciale bedrijven denken die zelfs van een hd die 2 maanden in zee gelegen heeft nog data afhalen.

wil je zeker zijn van een echt lege schijf zul je een low leverl format moeten toepassen.
let daarbij wel op dat je hd naar de knoppen kan gaan en dit low level is vaak alleen mogenlijk met een tooltje van de fabriekant van de hd.

Laatst bewerkt:
bedankt

Oke, bedankt allebei... ik ga het met format c:/u doen!

Jongens een stomme vraag ? , ik dacht dat je Windows xp niet kon formatteren , nou zie ik hier dus dat het wel kan , kan mij iemand uitleggen hoe ik dat moet doen , hoe moet ik bijvoorbeeld al bij het scherm komen waar ik format C moet invullen

Opstarten met een 98 opstartdiskette en als je schijf FAT is kun je gewoon formatteren. Is je schijf NTFS moet je eerst met fdisk de nondos partitie verwijderen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan