Formatteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Belinda1984

Gebruiker
Lid geworden
28 jul 2006
Hoi allemaal,

Mijn laptop heeft sinds een tijdje steeds meer moeite met opstarten, het openen van meerdere programma's tegelijk enzovoorts... Het duurt allemaal erg lang en regelmatig loopt de laptop dan ook vast.
Nu ben ik een totale leek als het verder neerkomt op dit soort acties, maar volgens mensen om me heen schijnt dit een mogelijkheid te zijn:
- Alle Word-, muziek-, foto- en videobestanden op een externe harde schijf plaatsen
- Dan de C-schrijf opdracht geven tot formatteren
- Vervolgens Windows XP opnieuw installeren
- De gewenste programma's weer downloaden als bijv. MSN en Office

Nu ben ik dus erg bang dat ik belangrijke dingen kwijtraak als ik dit doe of laat doen... Kunnen jullie me even bijstaan met wijzen raad???

Alvast bedankt!

Groetjes, Belinda.

Ik heb dit zeer vaak gedaan omdat ik me computer weer is verneukt had.. XP
Eerst zet je alle word documenten die van elang zijn op een CD/of bijv externe harde schijf idd.
Je kan ook een hele image maken met norton ghost van je harde schijf maar volgens mij is dit in jou geval niet nodig..

Stap 1: Zet alle belangrijke bestanden enzo op een cd/externe harde schijf.
Stap 2: Zorg dat je echt alle bestanden erop hebt staan xP. controleer dit.
Stap 3: Stop de Windows XP CD In je computer en start je pc op.
Stap 4: Je krijgt nu het menu waar je partities in kan delen.
Je maakt een partitie aan * of verwijderd de aude en installeert hier windows op.
Stap 5: Hij is aan het forrmateren en als hij klaar is start hij automatisch nieuw op
Stap 6: Als hij opnieuw ogestart is moet je niet van de cd op starten de pc start
automatisch de setup van windows xp.
Stap 7: Hij is het besturingsysteem aan het installeren dit duurt ongeveer 40 minuten.
Stap 8: Na de installatie kan je programma's zoals MSN enzo installeren.
Stap 9: Stop de CD/Externe harde schijf in je pc en zet de bestanden weer op je computer.
Stap 10: Installeer drivers voor je computer als je niet weet welke download dan het programma Everest Home Edition.
Deze zal laten zien welke drivers je nodig hebt en stuur je naar de download site van je drivers.
Stap 11: Je bent nu klaar.

Ik hoop dat je wat aan dit stappenplan hebt.
DIt is wat je bedoeld toch?

Groetjes

Ik weet niet welk emailprogramma je gebruikt, maar ik zou ook een backup van de mail maken en het adresboek. Ook de favorieten kan handig zijn. Tevens in de map "Mijn documenten" kunnen de nodige belangrijke bestanden staan.

Zorg dat je de originele CD-Rom van de besturing bij de hand hebt en de cd-rom met alle drivers voor het moederbord en alle andere hardware..
Ook de installatie CD's van alle programma's die je momenteel geinstalleerd hebt, moet je hebben. De meeste programma's zijn niet zo snel even te downloaden, of het moet illegale of freeware software zijn.

Als je de boel opnieuw wilt installeren, doe je de originele CD van de besturing er in en volg de instructies.

Ja, dit is inderdaad wat ik bedoel! Alleen het verhaal over de drivers klinkt me niet bekend in de oren...

nou bijv. als je geluid hebt zit er een kaart in je computer daarvoor.
Voor deze kaart heb je een driver nodig.
Ag ik kan het wel gaan uitleggen :P maar je kan volgens mij gewoon beter

Everest home edition

Downloadne die laat zien welke kaart in je computer zit en dan kan je daar drivers voor downloaden zijn maar een paar klikken voor je want everest doet he tmeeste werk.

Groetjes maikel

Je kunt ook voor de zekerheid,de huidige drivers even opslaan met Double Driver.

http://boozet.xepher.net/dd/index.htm
Ik heb dit zeer vaak gedaan omdat ik me computer weer is verneukt had.. XP
Dan is de volgende strategie wel iets voor je.Zorg voor meerdere partities op de schijf,als dat nog niet het geval is.

Sla Mijn Documenten,Mail,Adress Book en de Favorieten,permanent op een andere partitie\schijf op.Bij storingen in Windows blijven die dan buiten schot ;)

Een handleiding daartoe vindt je hier onder punt 72.

http://valkarts.nl/pctips/#mydocuments

Maak vervolgens een image van de Windows partitie,uiteraard na installatie van alle programma's die je er op wilt hebben en je bent de volgende keer in 10min. klaar.

Greetz

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan