Formatteren?

Status
Niet open voor verdere reacties.

NoranRosaceae

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
31 mrt 2014
Hallo iedereen,

Ik hoop echt dat iemand mij kan helpen tot ik weer een nieuwe laptop kan kopen en tot die tijd deze nog kan gebruiken.

Ik heb zo'n 5 jaar geleden een Acer Extensa 5230 gekocht/gekregen.
De laptop is altijd mee naar school gegaan, spelletjes op gespeeld en meegegaan op vakantie's om films te kijken.
Zo zijn er altijd een hoop dingen op geinstalleerd die de laptop eigenlijk alleen maar slomer en slomer maakte.
De CD/DVD speler werkte niet meer, maar door een programmatje van de site hier doet hij het gelukkig weer (:

De laptop is verschrikkelijk traag, hij doet er een half uur over om op te starten en een kwartier om internet uberhaupt op te starten.
Nu wil ik hem formatteren, maar word dan alles echt verwijderd?
Dus ook het besturingsprogramma Vista?
Heb mijn foto's en belangrijke documenten op een externe harde schijf gezet.

Mvg,

Noran

Vista nuf said :P
Nee even serieus, denk dat het beter is dat je naar iets anders kan upgraden (of in het slechtste geval downgraden naar xp). Vista is van nature traag.
Formatteren zal inderdaad heel je HDD alsook documenten,.. verwijderen (een schone Harde schijf).

Paar vragen:
- Heb je de originele cd van vista(of ander OS) en licentie?
- Kan je de specs geven van je systeem (RAM, CPU,...) kwestie dat we eventueel een ander OS kunnen aanraden

Mvg,
Maximvdw

Uhm, wat is RAM/CPU? Is dat niet op internet op te zoeken?
Ik ben blij dat ik weet hoe dat kreng werkt, ik heb nu het geluk dat hij al een half uur aanstaat zonder dat hij uitvalt.
Ik heb geen cd van Vista of iets, ik denk dat me broer eventueel nog wel wat heeft liggen.
Anders zou me vader het nog wel hebben liggen denk ik...?

Op de onderkant staat:

Extensa 5230-571G16Mn
Model No. MS2231

Er zat vroeger een sticker op bij het toetsenbord, die heb ik er alleen afgehaald omdat ie op een gegeven ogenblik los begon te laten.

http://nl.hardware.info/productinfo/47795/acer-extensa-5230-571g16mn#tab:specificaties

Kan je hier iets mee?

Laatst bewerkt door een moderator:
Download het gratis programma advanced systemcare eens.
Wellicht ruimt dat al zoveel troep op dat het werken met je computer weer acceptabel wordt.

Zo niet, dan misschien kiezen voor windows 7?
Maak in iedergeval minstens 2 partities, een voor de programma's c: en een voor de data d:
Dan hoef je minder bang te zijn voor data verlies.

Als je thunderbird of outlook gebruikt, probeer ook die data eerst te backuppen en dan pas aan de slag gaan.
Probeer ook deze data permanent op de d: schijf te krijgen.

Succes er mee

Ok, even ten eerste ben ik het niet eens met kostenezer om Advanced Systemcare te installeren, dat maakt meer kapot dan je lief is, zeker in ondeskundige handen, dat terzijde...

Veel belangrijker dan formatteren is de vraag of je nog over een Herstelpartitie beschikt, m.a.w. of je tijdens het opstarten een knop kan indrukken waardoor het systeem naar de fabrieksinstellingen word terug gezet. of via meegeleverde Herstel CD/DvD's? (Staat in de Handleiding!)
Daarmee word n.l. niet alleen de schijf geformatteerd, maar ook gepartititioneerd.

Als je de beschikking hebt over een Vista of 7 DvD, kan je eventueel daar mee opstarten, & je Systeem-partitie plus Data-partities eerst even netjes wissen, want Fabrieks-herstel is standaard snel.*

Liefst controleer ik daarvoor eerst de hele schijf met diagnose-software van de fabrikant, daarvoor moet je eerst even het merk & model van de schijf opzoeken, via Apparaatbeheer of kijk op het label.

*: Zijn een flink aantal DOS-commando's die ingetypt moeten worden, vraag maar indien noodzakelijk.

Even een opmerking, download Advanced Systemcare NIET!!!!!! Deze tool sloopt je hele register en PC!!!!! Volgens mij heb je gewoon last van een virus. Download MBAM en laat hem scannen.

https://www.malwarebytes.org/

Kom je er niet uit, ga dan naar Nucia Security Forum. Daar zitten experts die je belangeloos zullen helpen. Maar nogmaals, GEEN!!! advanced Systemcare!!!!

http://www.nucia.eu/forum/forum.php

Beste Ed, ik snap je reactie maar laten we eerst eens kijken of we er hier uitkomen. Door verwijzen kan altijd nog ;)

Zou mijn kennis zo te kort schieten?
TheKnight en Ed58 raden af Advanced systemcare te gebruiken.
Ik heb zo al e.e.a. pc weer normaal aan het lopen gekregen.
Oké ik weet niet wat advanced systemcare allemaal doet, maar het krijgt zeer goede beoordelingen en mensen waar ik tegen op kijk mbt kennis van zake gebruiken hem ook.
Ik concludeerde uit ervaringen van mij, van anderen en tests dat het nu niet het slechtste programma is wat er te gebruiken is.

Dat experts op het Nucia Security Forum (daar moet ik dan ook maar eens gaan neuzen) het beter weten daar kan ik me wel iets bij voorstellen.

Ook op Nucia zal je zien dat Advanced System Care, ten stelligste wordt afgeraden. Gebruik dan Ccleaner en laat die eens scannen.

Allereerst, Advanced SystemCare is een product van IObit.
WOT geeft voor de IObit site een 'oranje' vermelding, wegens onder meer een beperkte Trustworthiness en beperkte Vendor reliability:
http://www.mywot.com/en/scorecard/iobit.com
In de comments list en comments statistics kun je zien waar de slechte beoordeling op gebaseerd is, dat is met name een hoog negatieve score op het onderdeel Ethical issues. Lees zelf maar de beoordelingen om te zien waar het om gaat/ging.
Gezien IObit's geschiedenis en tevens gezien IObit's software-aanbod en IObit's stijl in het beschrijven en aanprijzen van dat software-aanbod, voel ik me op geen enkele manier aangetrokken tot IObit, maar anderen ervaren dat anders. Ieder zijn meug. Ook installeren ze een toolbar

Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan