• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

formule aangepast valideren.

Status
Niet open voor verdere reacties.

bandito bob

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
26 jun 2007
Beste excel kenners,

Ik heb de volgende uitdaging.
Ik ben bezig met de validatie voor een presentielijst.
Per kolom heb je 3 invoer mogelijkheden nl: leeg, "x" of per kolom max 1x een "T".
Nu heb ik de volgende formule ingegeven bij valideren >> aangepast (voor kolom E):

=en(aantalarg(E$5:E$10)=aantal.als(E$5:E$10;"x")+aantal.als(E$5:E$10;"T");of("x"<100;aantal.als(E$5:E$10;"T")<=1))

vanaf regel 5 t/m 10 werkt dit prima. Maar nu heb ik vanaf regel 5 t/m 51 nodig. En als ik alle E$10 verander in E$51 doet hij het niet meer.
Zou het controleren te lang duren ofzo??
Waarschijnlijk kan de formule wel korter, maar ik weet niet hoe.

Groeten Paul.

Als ik alleen zeg "x" of ="x" dan doet hij het niet. Met "x"<100 wel.

Het gaat er in ieder geval om dat je altijd een "x" mag invullen en maar 1x per kolom een "T".

=EN(AANTALARG(E$5:E$51)=AANTAL.ALS(E$5:E$51;"x")+AANTAL.ALS(E$5:E$51;"T");AANTAL.ALS(E$5:E$51;"T")<=1)

Wigi

Bedankt voor de reply wigi.

Nu ik het zie is het logisch dat die "of("x"<100..." er uit kon.
Maar ik heb nog steeds hetzelfde probleem...
Als ik de formule invoer met het bereik van E$5:E$51 dan werkt het niet (mag niets meer invoeren).
Als ik alle bereiken aanpas (kleiner maak) naar b.v. E$5:E$10 dan werkt hij wel.

Iemand een idee of hier iets aan te doen is?

Mijn formule is opgesteld in een leeg bestandje, dus dat zou toch moeten werken hoor ;)

Inderdaad, op een nieuw/leeg blad werkt hij prima, Maar op mijn blad die ik wil wijzigen niet.
Ik heb het hele blad al geselecteerd >> valideren >> alle waarden >>OK, en hierna de formule geprobeerd in te voeren bij valideren aangepast, maar dan werkt het niet??
Ik heb het bestandje maar even toegevoegd.

p.s. Ik gebruik Excel 2002.

Bijlagen

Als ik alle cellen leeg maak, en dan begin in te geven (met mijn validatie erin) dan werkt het bij mij wel. Volgens mij moet je eerst alle cellen deleten (de inhoud, niet de validatie) en dan beginnen met ingeven.

Wigi

:thumb: bedankt Wim.
:o, zoiets simpels:o

na alle cellen selecteren >> DEL is het inderdaad gelukt. Alle cellen leken leeg, maar waren het schijnbaar niet helemaal.

groeten Paul.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan