• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

formule aanpassen om cellen leeg te houden

Status
Niet open voor verdere reacties.

bowlingman

Gebruiker
Lid geworden
17 okt 2007
Berichten
433
Hallo,
Op mijn sheet worden in de kolom "J" gegevens gezet met de volgende formule
PHP:
=ALS(H2="";"";ALS(H2=$B$2;"A";ALS(H2=$B$3;"B";ALS(H2=$B$4;"C";ALS(H2=$B$5;"D";ALS(H2=$B$6;"E";ALS(H2=$B$7;"F";ALS(H2=$B$8;"G";ALS(H2=$B$9;"H";ALS(H2=$B$10;"I";ALS(H2=$B$11;"J";ALS(H2=$B$12;"K";ALS(H2=$B$13;"L";ALS(H2=$B$14;"M";ALS(H2=$B$15;"N";ALS(H2=$B$16;"O";ALS(H2=$B$17;"P")))))))))))))))))
Alles loopt perfect tot er in kolm "B" geen gegevens staan, dan krijg ik ONWAAR. Nu heb ik al geprobeerd om vooraan in de formule ALS(EN te gebruiken, maar dat lukt mij niet.
Kan iemand mij helpen deze formule zodanig aan te passen dat wanneer zowel de kolom H als de kolom B leeg is er ook niets staat in kolom J

Grtjs.
Armand
 
wijzig

Code:
=ALS(H2=""

in

Code:
als(of(H2="";H2=0);etc etc

Laat je even weten of dit werkt?
 
Je kunt je formule in kolom J inkorten tot:
Code:
=ALS(AANTAL.ALS($B$2:$B$17;H2)>0;TEKEN(VERGELIJKEN(H2;$B$2:$B$17;0)+64);"")

PS: Die 1 vooraan in jouw formule, hoort er niet thuis neem ik aan?
 
Laatst bewerkt:
Hallo Oeldere en Zapatr,
Bedankt voor jullie reactie.
@ Oeldere
Deze werkte niet.

@ Zapatr
Deze werkte wel en ja die 1 is er ingekomen met de formule bij in mijn vraag te zetten op mijn sheet staat die niet.
Ik heb nu reeds vele formules gebruikt in excel, maar deze begrijp ik toch niet helemaal.
Kan je misschien een beetje uitleggen, vooral waar "Teken" en "+64" voor staat.

Grtjs.
Armand
 
gevonden met de F1 toets

Excel 2007:

invoegen => symbool => ASCII (decimaal) => teken 64 => @.

De uitkomst is dus een @
 
bowlingman,
het antwoord op je vraag kun je heel gemakkelijk vinden in de helpfile van Excel en door de de gebruikte functies in Excel in te voeren. =vergelijken(...) geeft een getal, in dit geval het rijnumer van het bereik B2:B17.
=teken(...) , met op de plaats van de puntjes een getal, geeft in mijn antwoord een letter.
=teken(65) geeft de waarde A als resultaat, =teken(66) de waarde B, enz.
Als nu het resultaat van =vergelijken 1 is en ik wil daar 65 hebben om A te verkrijgen, dan moet bij 1 het getal 64 worden opgeteld. =teken(..) geeft de Ascii-waarden (en als je wil weten wat de Ascii-code voorstelt, google dan even).
 
Bedankt Zapatr voor de duidelijke uitleg, ga hier straks eens een beetje mee klooien (in een testfiltje uiteraard).
Nog een prettige dag verder.

Grtjs.
Armand
 
Nog even een vraag (voor een evt. ander antwoord): wat voor gegevens staan er in B2:B17 ?
Zijn het getallen of is het tekst?
En als het getallen zijn, zijn die oplopend met 1 (bv. 21, 22,23, enz.) ?
 
Hallo Zapatr,
In de cellen B2:B17, staan de namen van de verschillende teams.
Bij het wegschrijven van de leden, komt in de cellen H2:H150 de naam te staan van het team waar zij bij spelen.
In de cellen J2:J150 heb ik dan de iD-letter (die in de cellen A2:A17 staan) van het bewuste team nodig.

Grtjs.
Armand
 
Een voorbeeld bestandje met (fictieve) namen ipv letters verduidelijkt de vraag.
 
Een voorbeeldbestand zou inderdaad alles veel en veel duidelijker gemaakt hebben.
Als ik het goed begrijp, staan in A2:A17 de letters A t/m P ? Als dat zo is, dan kun je beter daar de letters vandaan halen, dan die op een gekunstelde manier gaan bedenken zoals in mijn oplossing hierboven. Je kunt dan bv. gebruiken in kolom J :
Code:
=ALS(AANTAL.ALS($B$2:$B$17;H2)>0;INDEX($A$2:$B$17;VERGELIJKEN(H2;$B$2:$B$17;0);1);"")

maar er zijn nog verschillende andere oplossingen mogelijk.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan