• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule aanpassen

Status
Niet open voor verdere reacties.

shalhevet

Gebruiker
Lid geworden
9 okt 2007
Hey hoi,

Ik heb in een excel bestandje de volgende formule staan:

=(D25-C25)*24-0,5

de uitkomst van deze formule geeft 0 aan in kolom E als de kolomen C+D leeg zijn.

Ik wil de "0" in kolom E verbergen en een waarde laten zien alleen als de kolomen C+D ingevuld zijn.

Weet iemand hoe kan ik deze formule aanpassen?

Alvast bedankt

Volgens mij krijg je -0,5 als waarde als D25 en D25 leeg zijn! (niks - niks)*24 = 0 - 0,5 zal als resultaat -0,5 opleveren:d

Met de combininatie van als() en isleeg() kom je er wel denk ik.

Deze?
=ALS((D25-C25)*24-0,5 > 0;(D25-C25)*24-0,5;"")

*Edit:
Niet allemaal tegelijk! :P

Laatst bewerkt:
@gast0224,

U was mij net voor. Maar wat als de waarden in de cellen 0 zijn. Dan moet het resultaat toch -0,5 zijn en niet ""?:P

Die -0,5 klopt inderdaad :)

Volgens mij krijg je -0,5 als waarde als D25 en D25 leeg zijn! (niks - niks)*24 = 0 - 0,5 zal als resultaat -0,5 opleveren:d

Met de combininatie van als() en isleeg() kom je er wel denk ik.

Volgens mij moet je het maar eens uitproberen. niks -niks is 0 en geeft dus een lege cel en de formule wordt niet uitgevoerd. Inderdaad gaat het dan niet goed als C25 en D25 de waarde 0 hebben.

De formule van edmoor werkt dan ook niet, die gaat dan ook fout als C25 en D25 de waarde 0 hebben.

Dan moet het volgens mij zoiets worden:

=ALS(D25="";"";ALS(C25="";"";D25-C25)*24-0,5)

Laatst bewerkt:
In de interne berekening komt er 0 uit waar dan weer 0,5 vanaf gaat is -0,5.
Dat wordt uiteindelijk in de cel gezet.

Laatst bewerkt:
@edmoor,

Dat ben ik niet met je eens. Als er 0 uitkomt dan geeft dat een lege cel, want de formule treedt alleen in werking als het >0 is. Zie bijlage jouw formule staat in cel E24.

Bekijk bijlage Map1.xlsx

Omdat het toch zo gezellig druk is in dit draadje:D

De 0 waarde(n) als resultaat kan je inderdaad in excel als lege cel(len) tonen. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat de waarde 0 niet berekend is.:evil:

Hoewel de TS een voorbeeldje had moet plaatsen heb ik alles maar uitgewerkt in een complexe sheet.:P

Bijlagen

@edmoor,

Dat ben ik niet met je eens. Als er 0 uitkomt dan geeft dat een lege cel, want de formule treedt alleen in werking als het >0 is.

Je kunt het met me eens zijn of niet, bij mij werkt dat wel zo als ik exact de formule van TS gebruik.

Laatst bewerkt:
Sorry, maar de formule die in jouw voorbeeld staat is niet de formule die je in je 1e posting hebt geplaatst en ik had het over jouw formule hierboven. Ben het wel met je eens dat de formule in jouw voorbeeld de beste is.

Hoewel TS misschien ook wel onderstaande bedoeld (kleine aanpassing op de formule van edmoor).

=ALS(OF(ISLEEG(A6);ISLEEG(B6));"";(A6-B6)*24-0,5)

In plaats van EN dus OF ISLEEG.

Laatst bewerkt:
@gast0224,

Kan je misschien even aangeven op welke post je reageert? (#nr)?

Laat ik het zo zeggen, de formule van TS in #1 levert bij mij -0,5 op als D25 en C25 leeg zijn.

Was ook mijn idee. Maar je refereerde aan een voorbeeld van @edmore. En deze kon ik niet vinden. Vandaar mijn vraag.

Zullen we het woord maar aan de TS geven.

Laatst bewerkt:
Dat was de 1e posting van edmoor met de formule.

Ja, het woord is nu aan TS.

Leuk dat een kleine vraag is zo'n "gesprek van de dag wordt :-) " haha

Maar VenA heeft gelijk, mijn vraag was niet juist geformuleerd, ik krijg idd -0,5 zoals jullie al hebben ontdekt. Ik wil dan ook mijn formule zo aanpassen dat in alle cellen waar -0,5 verschijnt dat getal verbergen.

Wat is nu de juiste formule daarvoor? Ik heb alle formules die jullie hebben geschreven geprobeerd maar geen enkele werkt bij mij :confused:

Die ik aangeef in #4 werkt bij mij prima.
Misschien dat je beter even een voorbeeld documentje kunt plaatsen.

Het werkt nu. Heb mijn excel opnieuw gestart en nu doet de formule het wel.... wellicht iets met mijn excel dat niet helemaal goed zat?

Hartelijk dank voor jullie hulp....ik kom binnen kort weer terug met nog meer vragen :-) hahaha.... erg fijn dat "help mij" forums bestaan.

Nogmaals bedankt allemaal. Ik zet deze topic op opgelost

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan