• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost formule aantal dagen

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

kurt123

Gebruiker
Lid geworden
1 nov 2011
beste,

ik had graag een formule voor het aantal dagen tussen 2 datums .
de zondagen moeten er worden afgeteld.
zover ben ik al.
maar nu telt hij de feestdagen die in de week vallen ook als zondag en dat mag niet.
in het voorbeeld kom ik op 79 dagen maar dat komt omdat er 2 feestdagen afgetrokken worden die in de week vallen.
µ dus moet de uitkomst eigenlijk 81 zijn.
alvast bedankt voor de hulp

Bijlagen

kijk hier naar

=NETWORKDAYS.INTL

Bedankt maar ik kan aan de formule niet aan uit om deze om te zetten
kun je voorbeeld geven
mvg kurt

Over welke feestdagen heb je het en waar staan deze in het bestandje

@roeljongman
Als jij op 80 komt is dat omdat je in de tip van JEC de overbodige stap van TS hebt meegenomen.
De juiste schrijfwijze is
Code:
=NETWERKDAGEN.INTL(B2;B4;11)

@kurt123
Ik snap ook niet waar jij het idee vandaan haalt dat er in je eigen methode iets met feestdagen gebeurt.
Zoals popipipo terecht opmerkt moeten die eerst wel ergens kunnen gevonden worden!

het aantal dagen tussen 2 datums
Dus dag begin en en einddatum tellen niet mee?
3 x 30 = 90 minus 13 zondagen = 77
Met begin- en einddag 79
Waar komt die 81 weg? Pak de kalender erbij? Die 25 dec 2022 is dan een zon- en feestdag.

Laatst bewerkt:
Hoe kom je aan 3X30=90???
Oktober en december hebben 31 dagen
Het zijn dus 92 dagen

Wat is dan "tussen"?
het aantal dagen tussen 2 datums
Dus dag begin- en en einddatum (dag) tellen niet mee?
92-13 = 79

In zijn voorbeeld bestandje heeft hij 1-10 en en 31-12 (kolom B) al veranderd naar 30-9 en 1-1 ( kolom D)
Daar zijn de 2 dagen al verrekend.

Met de juiste formule, zie #7 en (eerlijk is eerlijk) ook #4, moet er helemaal niks worden verrekend, aangenomen dat men de door MS voorziene parameters correct gebruikt.
Argumentatie in de stijl van "tussen 25/02/2025 en 26/02/2025 zijn er 0 werkdagen" mogen taalkundig dan wel kloppen, maar zijn in de NETWERKDAGEN.INTL-functie vooral een zij-, om niet te zeggen een afdwaalspoor.

@allen
Lijkt het jullie niet verstandiger dat TS met iets meer info komt?

Dient het te zijn:
aantal dagen tussen de 2 data
aantal dagen vanaf datum t/m datum
aantal dagen incl. begindatum en einddatum

En dan hierna op voortborduren?

Het is nu iets van tegen elkaar opbieden oftewel ik heb de gr......tste.
Dat gebeurt, mijn inziens, de laatste tijd verdomst vaak.

@roeljongman
Als jij op 80 komt is dat omdat je in de tip van JEC de overbodige stap van TS hebt meegenomen.
De juiste schrijfwijze is
Code:
=NETWERKDAGEN.INTL(B2;B4;11)

@kurt123
Ik snap ook niet waar jij het idee vandaan haalt dat er in je eigen methode iets met feestdagen gebeurt.
Zoals popipipo terecht opmerkt moeten die eerst wel ergens kunnen gevonden worden!

Je hebt gelijk.. jouw formule klppt, de mijne niet..
ik heb mij teveel laten leiden door de uitleg van de kurt123. ipv gewoon vanaf nul te beginnen en me door die uitkomsten laten leiden. Het rekenen met datums kan best tricky zijn als je uitgangspunten niet goed toepast 😊

na opnieuw analyseren ben ik gekomen tot
- Het aantal werkdagen tussen 1 okt en 31-12-2022 is inderdaad 79
- want er zitten in dat kwartaal 92 dagen en geen 93 zoals TS beweert.
- Het aantal zondagen in die periode is 13 en geen 14
en
- alleen als je met het aantal dagen berekent met behulp van celverwijzing zoals TS heeft gedaan krijg je (altijd) 1 dag te weinig. 91 ipv 92 maar dan moet je dus maar 1 datum "aanpassen"of de begindatum, of de einddatum, maar niet beide. veiliger is gewoon in de formule zonder specifiek een datum aan te passen.
- Als je met de NETWERKDAGEN.INTL() functie gaat werken houdt die daar zelf al rekening mee.

Vanwege de spraakverwarring / interpretatieverschillen die ik mede heb veroorzaakt heb ik alles ook uitgewerkt en op meer dan 1 methode het aantal dagen te berekenen in het voorbeeldbestabd.
Ik denk dat met dat bestand erbij het duidelijk wordt zonder interpretatie effecten of verkeerde aannames.

Bijlagen

soms helpt het bekijken van andere helpers hun oplossing ook een beetje. zie #4

@ roeljongman
Voor mij verdient jouw erg sportieve reactie meer dan enkel een duimpje bij je post, dus bij deze;)

@ emields
Sommigen doen dat ook, zie #12

@ peter59
Naast wijsheden is er ook een dosis quatsch verkondigd in dit draadje, niet in het minst door Senso die met zijn tussenkomst enkel verwarring zaaide, want voor mij was het volkomen duidelijk wat TS zocht. Daar op een niet-denigrerende manier op wijzen, ook zonder tussenkomst van TS, is m.i. niet zozeer een kwestie van 'de grootste' maar veeleer van een aanpak waar iedereen zonder overmatig lange tenen iets aan kan hebben.

Senso die met zijn tussenkomst enkel verwarring zaaide

aantal dagen tussen 2 datums .
de zondagen moeten er worden afgeteld

Laat me niet lachen. Ik maakte het juist duidelijk! Er stond aantal dagen "tussen". Wat is daar moeilijk aan? Pak je de kalender erbij en zie je wat de feiten zijn. Je begint met een goed voorbeeldbestand en geeft dan aan wat de gewenste uitkomst moet zijn. Een tekstregel ter verduidelijking in het voorbeeldbestand kan/is wenselijk. Maar goed, de openingsvraag is niet goed, dan moet je anderen niet de schuld geven. Ik los alles op ( gebruik oploskoffie).;)

Ach ja, waarom verbaast deze reactie me niet?
In de bijlage van TS heeft hij een kolom toegevoegd met een dag eerder dan de begindatum en een dag later dan de einddatum om daar dan de werkdagen tussen (zoals in de taalkundige betekenis) te berekenen. Wat is dáár moeilijk aan om de eigenlijke bedoeling te snappen?
Maar goed, als jij 'alles oplost' mogen alle anderen op hun lauweren gaan rusten, wat een zalig vooruitzicht.

Terug
Bovenaan Onderaan