• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule afhankelijk van meerdere factoren

• Onderwerp starter Onderwerp starter Blaar
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Blaar

Gebruiker
Lid geworden
3 dec 2015
Ik ben op zoek naar een formule waar ik zelf niet uit kom. Eenvoudige formules lukken me nog wel maar dit gaat mijn petje te boven. Wellicht is het ook wel helemaal niet mogelijk.

Het eerste tabblad van het bijgevoegde bestand moet een factuur worden. Op het tweede tabblad staan de klanten en op het derde tabblad de prijzen van de producten.

Als ik cel C2 van ‘factuur’ vul (via een validatie) dan worden automatisch de cellen C3 en C4 gevuld met de adresgegevens.
In de cellen A8, A9, A10 etc wil ik een nummer van een product invullen. Cel C8 en D8 worden vervolgens automatisch gevuld met een omschrijving van het product en de eenheid (kilogram of stuk). Nadat ik in cel B8 een gewicht dan wel aantal heb ingevuld moet dit vermenigvuldigd worden met de prijs in E8 waardoor er een totaalbedrag in F8 komt.

De prijs in E8 is echter niet voor iedere klant hetzelfde. De prijs die hier moet komen staan is afhankelijk van de klant in cel C2. Zie hiervoor ook het tabblad ‘Producten’.
Kan iemand mij aan een formule helpen voor cel E8?

Alvast super bedankt!!!!

Grt
Jeroen

Bekijk bijlage test.xlsx

Beste Thoralf,

Dankjewel voor de oplossing van mijn 'probleem'! Had niet verwacht dat het al zo snel zou zijn opgelost. Ik heb echter nog een vraag. Als er nu niets is ingevuld komt er de waarde #N/B te staan. Ik heb al zitten kijken en je zou de cel ook leeg kunnen laten zijn met 'ISNB'. Ik krijg dit echter met geen mogelijkheid vppr elkaar. Heb jij hier een oplossing voor? Nogmaals hartelijk dank!!!!

Grt
Jeroen

Beste Thoralf,

Meteen nog een vraag. Er is een rij in het bestand die ik niet afgedrukt wil hebben (eigenlijk zouden de letters in die rij wit moeten zijn ten tijde van afdrukken zodat ik ze wel gewoon zie als ik in het bestand aan het werken ben). Is dat ook mogelijk?

Grt
Jeroen

e8=ALS.FOUT(INDEX(Producten!$D$3:$M$11;VERGELIJKEN(C8;Producten!$C$3:$C$11;0);VERGELIJKEN($C$2;Producten!$D$1:$M$1;0));0)

Beste Oeldere,

Helaas werkt de formule niet want krijg nu #NAAM? in de cel te staan?!

Grt
Jeroen

Er stond een spatie te veel in de formule van oeldere.
PHP:
=ALS.FOUT(INDEX(Producten!$D$3:$M$11;VERGELIJKEN(C8;Producten!$C$3:$C$11;0);VERGELIJKEN($C$2;Producten!$D$1:$M$1;0));0)

Helaas werkt het ook zonder de spatie niet. Krijg nog steeds dezelfde fout...

plaats je bestand eens, dan kijken we waar het fout gaat.

werk je met excel 2003?

in die versie is als.fout niet beschikbaar.

Hoi,

Ik zat inderdaad in Excel 2003 te werken. Heb het nu getest met een nieuwere versie en daar krijg ik geen foutmelding. Er komt nu €0,00 te staan.
Ik durf het bijna niet te vragen maar ik het ook mogelijk om helemaal niets in de cel te zien (lege cel dus)?

Grt
Jeroen

de formule wordt dan.

ALS.FOUT(INDEX(Producten!$D$3:$M$11;VERGELIJKEN(C8;Producten!$C$3:$C$11;0);VERGELIJKEN($C$2;Producten!$D$1:$M$1;0));0)

wordt dan

ALS.FOUT(INDEX(Producten!$D$3:$M$11;VERGELIJKEN(C8;Producten!$C$3:$C$11;0);VERGELIJKEN($C$2;Producten!$D$1:$M$1;0));"")

Aanvulling op mijn bericht in 12.

Ik adviseer je om toch voor de 0 te kiezen.

Indien je werkt met "", gaat het maken met een draaitabel fout (omdat het een tekst cel is geworden).

Je zou er voor kunnen kiezen om de nulwaarden in je bestand niet te tonen.

Je zou ook voor de aangerijkte formule, dit kunnen zetten.
=ALS(B8="";"";ALS.FOUT(............

Iedereen bedankt voor het oplossen van mijn vraagstuk!!! Alle formules in mijn bestand kloppen nu.

Heeft iemand toevallig voor onderstaande nog een oplossing? :)

Meteen nog een vraag. Er is een rij in het bestand die ik niet afgedrukt wil hebben (eigenlijk zouden de letters in die rij wit moeten zijn ten tijde van afdrukken zodat ik ze wel gewoon zie als ik in het bestand aan het werken ben). Is dat ook mogelijk?

Dat is denk ik niet de oplossing.
Ik bedoel bijvoorbeeld om rij 7 uit het testbestand niet af te drukken.

De enige mogelijkheid die mij zo te binnen schiet is dat dit enkel met VBA is op te lossen.

@Blaar,
als je rij 7 NIET selecteert in de filter, wordt hij niet afgedrukt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan