• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Formule afronden met voorwaarden

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

hitvision

Gebruiker
Lid geworden
24 jan 2010
Beste helpers,

Ik heb het forum al doorzocht maar kon zo vlug het antwoord niet vinden vandaar mijn vraag.

Ik heb de volgende formule in laten we zeggen cel A3:

=(A1*0,1)+(A2*0,083)

Nu wil ik dat als de uitkomst boven de *,18 uitkomt naar boven wordt afgerond op een heel getal (2,183 wordt 3) en dat als de uitkomst onder de *,18 uitkomt naar beneden wordt afgerond op een heel getal (2,179 wordt 2). Nu ben ik al wel aan het expirimenteren geweest met de afrondingsformule maar waarschijnlijk maak ik toch ergens een fout iedere keer waardoor ik steeds op #### uitkom. Ik hoor graag van jullie.

Groetjes Christian.

En als het exact *,18 is?
Hier in elk geval al een manier waarbij die ook naar boven wordt afgerond:
Code:
=LET(r;(A1*0,1)+(A2*0,083);GEHEEL(r)+ALS(REST(r;1)>=0,18;1;0))

Beste Enigmasmurf,

Die afronding van precies ,18 was ik inderdaad vergeten te noemen maar die moet inderdaad ook naar boven. Ik kende deze formule zo niet en vandaar dat ik er niet uit kwam.

Dank voor je hulp deze is meteen opgelost. Wat een heel fijn forum is dit toch. Heeft mij al vaak erg gehoplen.

Groetjes Christian.

Nog ééntje:
Code:
=AFRONDEN.BOVEN(A1*0,1+A2*0,083-0,18;1)
Of die van Enigma nog wat korter:
Code:
=LET(r;A1*0,1+A2*0,083;GEHEEL(r)--(REST(r;1)>=0,18))

@ AlexCEL,
Ik zal eens dringend werk moeten maken van een zelfstudiesessie over al die nieuwe functies. De 'miserie' is dat ik er meestal wel uit kom zonder...

Welke nieuwe functie? AFRONDEN.BOVEN is volgens mij al heel lang standaard in Excel.
Enne, er zijn meer wegen die naar Rome leiden.

Maak je wel gebruik van Intellisense?

Afronden.png

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan