• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule afronden

Status
Niet open voor verdere reacties.

mooske04

Gebruiker
Lid geworden
21 nov 2011
Ik zit met een probleempje mbt afronden:
in cel D3 heb ik een formule staan, die wil ik afronden op kwarten, dus op 0.7 afronden naar 0.75, 0.3 afronden naar 0.25 enzovoorts.
Voor het afronden heb ik de formule =
Code:
AFRONDEN.N.VEELVOUD(D3;0,25)
gebruikt, maar die pakt het op de formule niet, alleen als ik een "hard"getal in de cel heb staan. wat doe ik fout?

Je hebt waarschijnlijk een foutje in de eerste formule staan, want hier werkt het prima.

Cellen B1 tot B3 hebben harde getallen.

B5 is een automatische optelling, en E5 de functie die jij wil.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Je bedoelt in de Cel D3, hoogteijling?
Zoals het nu staat suggereer je dat er een formule in een formule moet komen.

@Muchacho NL: een formule in formule kan toch!?! probeer deze maar eens in je eigen voorbeeld:
Code:
=AFRONDEN.N.VEELVOUD(SOM(B1:B3);0,25)
en je komt echt uit op 126,75

Op de plaats waar D3 staat moet je jouw formule invullen.
Dit is juist en de oplossing.
Code:
=AFRONDEN.N.VEELVOUD(desbetreffende formule);0,25)

Hmm, in principe werken beide methodes nu idd. Alleen: op het moment dat de uitkomst van mijn formule negatief is krijg ik: #getal in de afrondingscel
Hoe los ik dat op?

Voor als je een 0 wilt zien bij negatieve waardes.
Code:
=ALS(ISFOUT(AFRONDEN.N.VEELVOUD(desbetreffende formule);0,25));0;AFRONDEN.N.VEELVOUD(desbetreffende formule);0,25)

Door je celeigenschap van de afrondingscel op getal te zetten.

@spaarie, het kan inderdaad, maar ik vind het persoonlijk nodeloos ingewikkeld.
Tenzij je de niet-afgeronde waarde niet wil laten zien, dan is dat natuurlijk de enige oplossing buiten het verbergen van de rij of kolom.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan