• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

formule anders formuleren

Status
Niet open voor verdere reacties.

petersmith

Gebruiker
Lid geworden
16 dec 2012
Beste allen,

Ik heb een formule geschreven (zie bijlage) met als, tan, cos en sin. Het is goed gelukt en het werkt ook. Echter vind ik dat deze formule nog simpeler geschreven kan worden. Wat groen gemarkeerd is, is eigenlijk hetzelfde wat in geel is gemarkeerd. Behalve de rood vetgedrukte cijfers.

Bij een wijziging (in deze geel e/o groen gemarkeerde formule) moet ik dan 2x wijzigen. Het in niet onderhoudsvriendelijk. Ik zit met een idee of het mogelijk is om deze rood vetgedrukte cijfers door een container of case te vervangen. mijn kennis met excel is niet extreem goed. Weet iemand hoe ik deze formule nog simpeler kan schrijven?

Deze formule zegt:
als de cel B3 niet leeg is, en als de cel B3 wel "FW60" is, dan komt het antwoord uit volgens geel gemarkeerd formule. Anders komt het antwoord uit volgens groen gemarkeerd formule. Anders wordt een tekst "onbekend" weergegeven, bij geen van alle drie gevallen.

Groeten,
peter smith

Bijlagen

• formule.JPG
    formule.JPG
    43,1 KB · Weergaven: 64
  • formule.xlsx
    formule.xlsx
    10,6 KB · Weergaven: 31
Laatst bewerkt:
Met een voorbeeldbestandje wordt je sneller en beter geholpen.

Ik had reeds een bestand bij het bericht bijgevoegd. Is het bestand niet goed ge-upload? Laat mij het weten.

Er zit alleen een afbeelding bij je eerste bericht, geen bestand. Dus wellicht dat je dat nog een keer moet proberen.

Dit is een excel forum, met plaatjes kunnen we niet veel doen.

Beste heren,

Hier is het bestand (zie origineel bericht). Het gaat om de cel met oranje achtergrond. Ik heb de inhoud van de cel eerst met Word in kleur bewerkt, zodat ik makkelijk uit kan leggen. Maar ik ben vergeten het excel-bestand ook bij te voegen.

Alvast bedankt.

Hoe kom je aan de waardes 23,73 en 20 in je formule?

Goede morgen allemaal,

Bedankt voor de aanpassing in de formule. Ik zie geen dubbele formule meer in de cel :thumb:.
Ik heb nog een vraag. Hoe kan ik de waarden "23,73 en 20" in de formule van cel B12 opnemen ipv de waarden uit de cel M1 en M2 overnemen? Ik wil deze waarden in de cel integreren.

Achtergrond deze formule:
Deze formule is bedoeld voor de vliesgevelsystemen (FW50 en FW60). Aan de hand met deze formule kan ik de gatenpatronen van de schuinaflopende of -oplopende vliesgevelstijlen en -regels inclusief de positie van de bevestigingsmaterialen uitrekenen. Deze formule is mij in het vorige project veel tijd bespaard. Als voorbeeld heb ik een foto van deze vliesgevelsysteem bijgevoegd.

foto.jpg

Hoe kom je eigenlijk aan de waardes 23,73 en 20?
Ik heb de waardes nu ingebracht in de formule.
PHP:
=ALS(B3<>"";(RECHTS($B$3;2)/2/COS($B$9*PI()/180))+((TAN($B$9*PI()/180))*(ALS($B$3="FW60";23,73;20)+$B$6))+(TAN($D$9*PI()/180)*RECHTS($B$3;2))+$D$3;"onbekend")

O ja.Tuurlijk. Ik kan de verwijzing van deze cellen vervangen door 2 vaste waarden. :)

Mijn probleem is opgelost. :)

Deze 2 waarden (23,73 is voor FW60 en 20 is voor FW50)zijn de afstand (horizontaal gemeten) vanaf de middelpunt van de verbinding (zie vorige foto, uitgeholde ronde plaat met de ene kant is open en de andere kant is verticaal afgevlakt) tot het gat.

Mijn vraag was eerder hoe je die waarden bekomt.
werd dit ooit opgemeten of werden die bekomen door een formule?

Ja, ik heb je vraag ook gelezen. Ik was telkens je vraag vergeten te beantwoorden :p .

Deze waarden zijn inderdaad opgemeten vanuit Autocad tekening. We werken met standaard artikelen met de bijbehorende cad - tekeningen. De informatie is zeer betrouwbaar. Wat op de vorige foto weergegeven is de verbinding van FW60, en de verbinding van FW50 ziet weer anders uit. En is helaas nog niet hierin verwerkt.

Waarvoor stel je deze vraag? Je ziet waarschijnlijk een gedachtefout in de formule, klopt het?

Laatst bewerkt:
Ik zie nog niet direct een verband tussen die 2 getallen en het gebruikte profiel. Eenmaal dit gevonden is kan het in de formule geplaatst worden.

De 50 en de 60 slaan waarschijnlijk op de diameter van het profiel?
Helaas snap ik nog niet over welke afstand het juist gaat en over welk gat je het juist hebt.
ook zie ik op de tekening 3 hoeken aangeduid en in het bestand gebruik je er 2 kan je even meegeven over welke hoeken het juist gaat?

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan