• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

formule bepalen

Status
Niet open voor verdere reacties.

sickofitall

Gebruiker
Lid geworden
29 sep 2008
Dit is een vraagje voor de echte wiskunde/analyse freaks :)

Ik heb 3 variabelen, namelijk
RR
B
BC

Een formule op basis van deze 3 variabelen zou ervoor moeten zorgen dat ik 'een zogenaamde 4de variabele' PR uitkom.

Ik heb voorbeelden van oplossingen, en ik vermoed dat er ergens een lineair verband is, maar ik heb er al lang op gezocht en niet echt gevonden.
In bijlage heb ik een bestand met waarden voor RR, B, BC en PR. Het enige dat ik nog moet vinden dus is de formule die RR, B en BC gebruikt om rechtstreeks PR te vinden.

Hopelijk snappen jullie dit probleem, het is meer een wiskundig probleem dan een excel probleem, maar excel kan wel handig zijn hierbij.

Opmerkingen:
- Kijken we enkel de relatie tussen BC en PR, zien we een lineair verband (dus bij constante B en constante RR).
- Zowel RR, B en BC kunnen enorm verschillen in waarden (dus ook kommagetallen). Dit is zo niet aangegeven in het excelbestand, maar een mogelijke formule zou dus ook moeten kloppen voor decimale getallen.

alvast hartelijk dank!

logische tips zijn ook al hartelijk welkom!!!

groeten

Bijlagen

Hier is maar 1 degelijk antwoord op: verdiep je in econometrie en pas de formules voor regressies in Excel, toe.

Misschien voor cel D2:
Code:
=A2*C2/B2
Of denk ik te simpel???

de simpelste oplossing is hier dus de juiste oplossing.

Ik heb een steekproefje genomen op al mijn resultaten en uw formule klopt wel degelijk.

hartelijk dank!!!:thumb:

En wat met de rijen 22 tot 62 uit het voorbeeldbestandje?

die kloppen toch ook met de formule van bandito bob?

zij bijgevoegd bestandje; de oorspronkelijke resultaten die ik erbij had geschreven waren een schatting (ik moet dat hier aflezen van een metingstabel, dus dan kan ik er al es een beetje afzitten).

Maar ik heb ondertussen al 20 verschillende situaties bekeken (dus met nog andere B, BC en RR) en met de formule van bandito kom ik toch steeds op de juiste PR.

Bijlagen

Als je de afrondingen onder de mat wegmoffelt, dan zal het wel kloppen :p

wel ja, ik werk overal met afrondingen (dus ook met mijn B, BC en RR), dus kan het in het resultaat ook wel een beetje verschillen :)

wel ja, ik werk overal met afrondingen (dus ook met mijn B, BC en RR), dus kan het in het resultaat ook wel een beetje verschillen :)

Ik wil echt niet zagen :p, maar dan is een andere functie dan de eerste oplossing ook "goed". Dat is waar econometrie nu eenmaal om draait, snap je?

Maar als jij tevreden bent, dan ik ook hoor ;)

Wigi

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan