• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule berekenen deel uit een cel

Status
Niet open voor verdere reacties.

vrouw

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
27 mrt 2010
Berichten
1.434
Onderstaande staat in A1
Nu wil ik in B2 dat daar alleen komt te staan "Deze text is variabel"
De rode letter/cijfers links en rechts van de zwarte tekst hebben altijd een vast aantal leestekens. respectievelijk links 18 en rechts 13

Ik heb het met de formule SEARCH MID en FIND geprobeerd maar het lukt mij niet om het er tussenuit te halen.

text 8717452000008 Deze text is variabel Order 4688385
 
De startpositie van het DEEL dat je zoekt is de eerste positie na 18 tekens + 1 spatie = 19, dus positie 20.

De totale lengte van het DEEL dat je zoekt vanaf positie 20 is de lengte van de totale tekst minus 18 tekens en 1 spatie links, minus 13 tekens en 1 spatie rechts. Totaal 33 tekens minder dus.
 
Laatst bewerkt:
Pfft, ik dacht dat ik het met jouw uitleg kon doorgronden maar als ik het nu in een andere vorm wil proberen lukt het mij niet als ik het doortrek naar de cellen eronder.

text 8717452000008 Deze text is variabel Order 4688385

De zwarte tekst zou ik nu als uitkomst in de formule willen hebben. Cel B1 gaat goed en daaronder niet.

Met een bijlage nu.
 

Bijlagen

  • voorbeeld.xls
    27 KB · Weergaven: 24
Kleine aanpassing in de (stiekem toch wel mooie) formule:

=DEEL(A1;19;LENGTE(A1)-32)
 
Nee, dan geeft ie de naam weer.
Ik heb nu het (zwarte) nummer nodig
 
Je weet nu de startpositie (6) en de lengte van de tekst die je zoekt (13 cijfers). Dus wat denk je dan van deze:
Code:
=DEEL(A1;6;13)
 
Top, Wat is het verschil tussen de twee hierboven genoemde methodes?
Uit kost is in ieder geval bij beide hetzelfde.
 
Verschil is gebruikte formules ;)

Die van garfield speurt naar de eerste spatie en neemt vanaf daar 13 posities. Is handig als het voorvoegsel in lengte kan variëren.

Omdat bij jou het nummer altijd op positie 6 begint (voorvoegsel is altijd "Supp ") heb ik de VIND.SPEC weggelaten.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan