• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule die lege datums ziet en overslaat

Status
Niet open voor verdere reacties.

robinde

Gebruiker
Lid geworden
5 mrt 2020
Hallo,

Voorbeeld:
Op 18 januari heb ik 20 artikelen verkocht. Op 20 januari heb ik 30 artikelen verkocht. Op 19 januari was de winkel dicht.
Ik zoek een formule die het verschil van de vorige verkoopdag berekent. In dit geval 30 (20 jan.) - 20 (18 jan.) = 10
De formule moet zien dat 19 januari niet bestaat

Zie bijlage voor voorbeeld.

Alvast dank!

Bijlagen

Dat is toch gewoon twee cellen van elkaar aftrekken? =B3-B2 in C3 en naar beneden trekken levert dat resultaat namelijk op.

Niet als er meerdere soorten winkels aan te pas komen. Ik zal het voorbeeld even wat verduidelijken. Zie bijlage in dit bericht

Bijlagen

Het scheelt als je gelijk de juiste situatie meestuurt. :)

Zoiets?

Bijlagen

Niet helemaal.

Ik wil graag de vergelijking maken met verkopen van een winkel met de vorige openingsdag.

In jouw voorbeeld pak je in de formule de maximale aantallen, dan zou de formule niet werken als bijvoorbeeld 3 januari 10 artikelen zijn verkocht en op 4 januari 2 artikelen

Code:
=C2-MAXIFS($C1:C$2;$A1:A$2;A2)

Kijk eens of deze formule werkt.

Hoi popipipo,

Werkt helaas niet. Ik heb hier even een nieuw bestandje geplaatst die misschien iets duidelijker is.

Bijlagen

Het werkte wel in je eerste bestandje maar je hebt het tweede bestandje veranderd en dan doet hij het inderdaad niet.:p

Als de tabel gesorteerd is op datum dan is het eenvoudig op te lossen met een UDF. 20-10 = 10 en geen 2.;)

Code:
Function VenA(r1 As Range, r2 As Range)
  ar = r1
  x = r2(1, 3)
  For j = UBound(ar) To 2 Step -1
    If ar(j, 1) = r2(1, 1) And ar(j, 2) < r2(1, 2) Then
      y = x - ar(j, 3)
      Exit For
    End If
  Next j
  VenA = y
End Function