• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

formule die op basis van het beste totaal de waarde geeft van een andere kolom

Status
Niet open voor verdere reacties.

RobertHak

Gebruiker
Lid geworden
9 okt 2011
Ik heb een overzicht met in kolom a allemaal namen van mensen en in kolom b hun score.

hoe kan ik nu in een cel ( bijvoorbeeld D1) de naam weer geven uit kolom a die de beste totaal scoren heeft?
Ik zou dit met een formule willen doen

naam score Piet heeft in dit overzicht de hoogste score, zijn naam wil ik dan uit de formule hebben
piet 10
jan 5
jan 2
piet 1
jan 3

d1 =
Code:
=GROOTSTE($B$1:$B$5;RIJ())

e1=
Code:
=INDIRECT("A"&VERGELIJKEN($D$1;$B$1:$B$5;0))

bedankt voor je reactie.
dit geeft helaas niet het resultaat wat ik zoek.

deze formule geeft het hoogste getal en dan de bijbehorende naam, ik zoek echter naar de mogelijkheid om de naam weer te geven van de persoon die het hoogste totaal heeft

Dan maak je van de formule van Oeldere toch één formule:
Code:
=INDIRECT("A"&VERGELIJKEN(GROOTSTE($B$1:$B$5;RIJ());$B$1:$B$5;0))

met een draaitabel en de zoekwaarde max gaat je dit ook lukken.

in deze formule wordt gezocht naar de grootste individuele waarde, dat is in mijn voorbeeld "piet" ik zoek echter de formule die in mijn voorbeeld "jan"geeft omdat de som van jan zijn score hoger is dan de som van piet zijn score. ik dacht dat hier een matrix formule voor is

Bekijk bijlage Omslachtig .xlsx
in deze formule wordt gezocht naar de grootste individuele waarde, dat is in mijn voorbeeld "piet" ik zoek echter de formule die in mijn voorbeeld "jan"geeft omdat de som van jan zijn score hoger is dan de som van piet zijn score. ik dacht dat hier een matrix formule voor is

Piet = 11
Jan = 10

Misschien is het mogelijk om eest de verschillende namen te laten soorten.
Dan deze getallen optellen.

en dan controleren als A groter is Dan B dan A
Als B groter is dan A dan B.

Het soorten weet ik 1 2 3 even niet snel neer te zetten. in formule.

[Edit: Zie bijlage]

Laatst bewerkt:
via een draaitabel is dat eenvoudig te realiseren zoals oeldere al zei.

Bijlagen

Code:
naam score Piet heeft in dit overzicht de hoogste score, zijn naam wil ik dan uit de formule hebben

Code:
deze formule geeft het hoogste getal en dan de bijbehorende naam, ik zoek echter naar de mogelijkheid om de naam weer te geven van de persoon die het hoogste totaal heeft

Deze vragen zijn niet met elkaar in overeenstemming.

Heb je mijn oplossing met een draaitabel al geprobeert?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan