• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule doortrekken maar steeds een cel overslaan

Status
Niet open voor verdere reacties.

DaviddeV1990

Gebruiker
Lid geworden
30 jul 2011
Ik kom er in Excel niet uit hoe ik dit moet doen, dus daarom dat ik de vraag hier stel. Ik heb een voorbeeld toegevoegd om een en ander wat duidelijker te maken.

In het werkblad "Data" staan de gegevens waar ik gebruik van wil maken. In dit voorbeeld kijk ik alleen naar 'Item 1'. Hiervoor heb ik een apart werkblad aangemaakt. In dit werkblad wil ik van item 1 gelijk kunnen zien hoeveel er per dag verkocht is, tegen welke prijs en wat dan de totale omzet is. Het probleem is echter dat ik voor de aantallen de gegevens uit Data!B3, Data!D3 en Data!F3 en voor de prijs de gegevens uit
Data!C3, Data!E3 en Data!G3. Omdat er steeds 1 cel overgeslagen wordt kan ik de formule niet zomaar doortrekken. In dit voorbeeld kan ik het wel relatief snel handmatig invullen, maar met 365 dagen per jaar en een paar honderd items duurt dit wel erg lang. Is er dus een oplossing waarbij er steeds 1 cel overgeslagen wordt zodat je bij het doortrekken van de formule van C3 naar E3 naar G3 gaat?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Met vriendelijkeg groet,
David

Bekijk bijlage Voorbeeld.xlsx

ik zou kiezen voor een iets andere opbouw van je data (zie bijlage).

dan kun je op verschillende manieren de gewenste info uit je tabel halen.

somproduct

sommen.als (afhankelijk van de excel versie)

subtotaal in combinatie met filters

draaitabel.

heb je hier vragen over, laat het gewoon even weten.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Bedankt beiden voor jullie reactie! Het probleem is echter nog niet opgelost omdat ik het voorbeeld niet uitgebreid genoeg heb gemaakt (mijn excuses).

Het is niet mogelijk om te verwijzen naar 'dag 1' aangezien ik in het orgininele bestand steeds de week aangeef en ook de dag. Als ik dus bezig ben met week 30, dan wil ik alleen de gevens die bij, bijvoorbeeld, maandag staan, en niet de gegevens van alle maandagen. Ik wil namelijk de gegevens per item analyseren, maar ook per dag en week en zo mogelijk ook per productgroep.

Als je een goede suggestie hebt voor een andere opbouw van de data, dan mag dat ook natuurlijk. De suggestie van Oeldere is voor het invoeren van gegevens erg lastig. Het item moet immers steeds opnieuw ingevoerd worden en met een paar honderd items met lange namen kost dat erg veel werk.

Bekijk bijlage Voorbeeld2.xlsx

Code:
Als je een goede suggestie hebt voor een andere opbouw van de data, dan mag dat ook natuurlijk. De suggestie van Oeldere is voor het invoeren van gegevens erg lastig. Het item moet immers steeds opnieuw ingevoerd worden en met een paar honderd items met lange namen kost dat erg veel werk.

1) een paar 100 item invoeren op de manier die je nu hebt aangemaakt zal (ook) veel werk zijn.

2) het bestand zal met de opbouw per item veel reken- of verwijswerk vergen.

3) de lijst met namen kan via een validatielijst wel in het bestand gezet worden.
dan hoef je per dag "alleen" het item maar te selecteren.
bij een paar 100 items blijft dit toch bewerkelijk.

4) zijn deze gegevens niet via een extern programma in excel in te lezen?

5) met een "platte" databestand (zoals in mijn vorig voorbeeld) zul je in de toekomst het beste geholpen zijn. (denk ik).

Heb je hier vragen over, laat het gewoon even weten.

Naar de formule van Popipipo was ik opzoek! Nu werkt het goed en ik denk dat ik er verder wel uit kan komen!

1) een paar 100 item invoeren op de manier die je nu hebt aangemaakt zal (ook) veel werk zijn.
Liever eenmalig veel werk dan elke dag veel werk. ;)

2) het bestand zal met de opbouw per item veel reken- of verwijswerk vergen.
Per item wordt hetzelfde uitgevoerd. Ik denk dus dat het reken- en verwijswerk niet extreem veel tijd zal vragen.
[/quote]

3) de lijst met namen kan via een validatielijst wel in het bestand gezet worden.
dan hoef je per dag "alleen" het item maar te selecteren.
bij een paar 100 items blijft dit toch bewerkelijk.
Blijft bewerkelijk inderdaad, ik denk dat de dubbele INDEX + MATCH functie van Popipipo dan beter geschikt is.

4) zijn deze gegevens niet via een extern programma in excel in te lezen?
Helaas niet. Het werkelijke bestand wil ik gaan gebruiken bij een supermarkt om de derving inzichtelijk te maken en daardoor te beperken. Als ik duidelijk kan maken dat je hiermee daadwerkelijk de derving kan beperken, dan kan het voor alle winkels gebruikt worden en uiteraard verwacht ik wel dat de gegevens dan wel ingelezen kunnen worden in Excel. Maar op dit moment dus helaas niet.

5) met een "platte" databestand (zoals in mijn vorig voorbeeld) zul je in de toekomst het beste geholpen zijn. (denk ik).
Dat betwijfel ik. Eerst ga ik op deze manier proberen, want ik heb nu in principe een oplossing denk ik.

Allebei erg bedankt voor jullie hulp in ieder geval!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan