Formule en If Then Else End in VBA

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lucky48

Gebruiker
Lid geworden
19 jan 2008
Hallo,

Ik ben pas begonnen met VBA, ik zit al met een probleem:
hoe pas ik de waarde van cellen aan afhankelijk van de waarde ingevoerd in een welbepaalde cel.
Afhankelijk van die waarde moet de waarde bij de ene of de andere cel opgeteld worden.

Ik denk aan iets zoals IF Then Else Endif

Wie kan mij hierbij helpen.

Alvast bedankt

misschien helpt dit een beetje op weg
De waarde van een cel kun je uitlezen met, deze waarde moet in een variabele komen
Code:
waarde = cells(rij,kolom).value
Vervolgens test je de waarde met IF

Code:
Sub test()
Dim waarde
     waarde = Cells(2, 1).Value [COLOR="seagreen"]' leest de waarde van de invoercel in[/COLOR]            '
           If waarde = 1 Then  [COLOR="seagreen"]'als de waarde 1 wordt deze in de doelcel gezet [/COLOR]
                    Cells(2, 2).Value = waarde
            Else: Cells(2, 2).Value = Cells(2, 2).Value + waarde [COLOR="SeaGreen"]'als de waarde niet 1 is wordt de waarde bij de inhoud van de doelcel opgeteld[/COLOR]     
      End If
End Sub

Dit is maar een simpel voorbeeldje om er mee verder re kunnen heb je veel aan VBA help van excel.
Kijk naar ook naar het RANGE object, variabelen declareren, CASE SELECT en natuurlijk IF THEN ELSE

Op internet is hierover veel te vinden.
Zelf vind ik OzGrid een goede site (engels)
In het nederlands is er het een en ander te vinden op de site van de hier bekende Wim Gielis
En met Google is er nog veel meer info te vinden.
mvg leo

Alvast bedankt leofact voor de snelle reactie.

Ik zie dat u code tussen een sub en end sub staat.
Hoe kan ik deze code dan invoegen in een macro ?

Mgv,

Lucky48

Dit op zich is al een macro. Je kan die zo uitvoeren.

Wil je dit integreren in een andere macro, haal dan de eerste en laatste regel weg.

Zet declaraties van variabelen bovenaan samen, dat is het meest gangbare.

Wigi

Het is mij gelukt om de formule toe te pasen op één RIJ,
Maar hoe pas ik die toe op verschillende rijen.
Moet ik dan een bereik ingeven ?
Ik zou de formule moeten toepassen op een 40-tal rijen aansluitend aan elkaar.

Wie kan me daarbij helpen?

Alvast bedankt.

Ik heb de volgende vraag:
Ik heb een stuk tekst, waar een If functie in staat, vervolgens als aan deze voorwaarde voldaan is moet er heel veel uitgevoerd worden ( niet noodzakelijk om hier te posten), daarna heb ik nog een if functie, waarna die precies deze zelfde uitvoering gaat uitvoeren, ik heb het nu opgelost door de hele broncode te kopieren ( inclusief dus de talloze regels uitvoering).
Maar volgens mij is het heel simpel op te lossen door in de voorwaarde een OR functie of iets dergelijks bij te gooien, echter ben ik hier al uren mee aan het stoeien maar het lukt me niet, ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen:

If Cells(sRow6, "H") Like "Y-2 - Q1" Then
sCount6 = sCount6 + 1
dRow6 = dRow6 + 1

zit met de volgende
Bij deze voorwaarde moet iets komen van like Y-2 - Q1 Dan maar ook ALS Y-2 - Q2 en ook als Y-2 - Q3 en ook Y-2 - Q4 ik hoop dat mijn vraag duidelijk is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan