• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

formule excel

• Onderwerp starter Onderwerp starter Raisa
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Raisa

Gebruiker
Lid geworden
15 aug 2003
Eerste vraag: hoe voeg ik een exceldocument toe bij mijn vraag hier ?

Met winzip even inpakken, dan als bijlage toevoegen.
Bestand mag max. 100kb groot zijn.

Tweede vraag: winzip staat volgens mij niet op men pc (windows XP Pro). Waar kan ik het downloaden ?

Zijn de extensies zichtbaar?

.xls is de extensie van een Excelbestand.

Klik met rechts op het bestand, kies dan voor "Naam wijzigen".
Verander .xls in .txt, je krijgt nu een waarschuwing, klik dan gewoon op "Ja", nu is is bestand herbenoemd.

Extensie niet zichtbaar in de verkenner. Ik wijzig naam door .txt toe te voegen, krijg geen opmerking en als ik bestand als bijlage wil toevoegen geeft hij aan dat het geen geldige extentie is !! :(

je bestand is nog niet herbenoemd.

Doe het volgende:

1. Open een map
2. Ga naar "Extra"
3. Mapopties
4. Tabblad "Weergave"
5. Haal vinkje weg bij "Bestandsextensies verbergen voor bekende bestandstypes"
6. Klik op "Toepassen"

Nu kun je de bestanden herbenoemen.

Laatst bewerkt:
Heb er een txt-bestand van gemaakt !

Wat is nu de bedoeling:

Er zijn drie soorten afschrijvingsformules voor een voertuig (zie document in bijlage): formule 1, 2 en 3

Men heeft de werkelijke waarde van het voertuig: cel C9
Het aantal begonnen maanden: cel D10

Onderaan moet het afschrijvingspercentage komen in cel D34

Bijv:
formule 2, voertuig 52 begonnen maanden

Berekening afschrijvingspercentage formule 2:
0 - 6 maanden: 0%
7 - 48 maanden: 1 %
49 - 52 maanden: 0,75%

Dus afschrijvingspecentage na 52 begonnen maanden:
7 - 48 maanden = 42 maanden = 42 * 1% = 42 %
49 - 52 maanden = 4 maanden = 4 * 0,75 % = 3 %

Totaal afschrijvingspercentage: 45 %

Dus in cel D34 moet 45% komen te staan

Dus in cel D34 moet een afschrijvingspercentage staan dat rekening houdt met de afschrijvingsformule en het aantal begonnen maanden !

Belangrijk is dat bij formule 2 na 84 maanden er geen afschrijvingspercentage meer van toepassing is, maar dat er dan een melding verschijnt: "werkelijke waarde" !
Ook dat moet in de formule staan.

Een opdracht voor de echte experts hier....

Bijlagen

Geplaatst door Raisa
En toen was het stil....

Tjaaaa, het is ook niet niks, dit is voor mij een opgave voor een zaterdagmiddag, ...als ik er al uitkom. :(

Heb je zelf al wat geprobeerd?

Wel, eigenlijk heb ik het al geprobeerd maar het is niet echt simpel, ik weet het wel !

Het zou ook al een sprong vooruit zijn als ik de drie excelformules apart al had.

Dus 1 formule voor nieuwwaarde, één voor aangenomen waarde en één voor aangenomen waarde met versnelde afschrijving...

Inderdaad een hele job...waar ik zeker wat hulp kan gebruiken !

Oh ja, is het txt-bestand nu leesbaar ?

Ik zat ook te denken om de formules gewoon te splitsen, dat is wel net zo overzichtelijk. lijkt me.

Je bestand is gewoon een Excelbestand hoor, ik heb het gewoon weer naar .xls herbenoemd.

Ja, opsplitsen is een mogelijkheid, maar telkens zou het resultaat van die formule wel in 1 en dezelfde cel moeten komen ! Is dit mogelijk ?

Dus: of ik nu formule 1, 2 of 3 kies, het juiste afschrijvingspercentage moet wel telkens in cel D34 staan !

Ik weet niet of het mogelijk is, misschien met een macro?

Waarom wil je alleen cel D34 gebruiken voor de uikomst, je hebt veeeel meer cellen tot je beschikking.

Ik zou voor elke formule de uitkomst apart laten zien.

Ik begrijp niet helemaal hoe je het nu precies wilt hebben, maar komt dit in de richting?

Geef anders even aan wat er fout aan is of veranderd moet worden.

N.b. eenigste variabelen die moet/mag wijzigen zijn cellen C9 en D10.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Ik delegeer de opdracht naar Withaar, ik lees verder wel even mee, het is voor mij ook leerzaam. :)

Hoi Raisa,

Ik hoop dat de opzet van de formule duidelijk is:

D34: =(MIN($D$10;D22)-MIN($D$10;C22))*E22+(MIN($D$10;D23)-MIN($D$10;C23))*E23+(MIN($D$10;D24)-MIN($D$10;C24))*E24

In kolom C staat 0-6-48; in kolom D staat 6-48-84 en in kolom E de bijbehorende percentages 0%-1%-0,75%

Datzelfde kun je natuurlijk doen voor Nieuwwaarde en Versnelde afschrijving.

Jeroen

Een gratis alternatief voor Winzip is overigens Zipgenieus

Hiermee ben ik al een eind op weg...moest er nog iets zijn (waarschijnlijk wel) dan kom ik hier nog op terug.

Alvast bedankt

Raisa

Het is allemaal opgelost...het was een echt monnikenwerk maar ik ben eruit geraakt...allemaal bedankt voor de hulp !!!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan