• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule getallen automatisch vervangen na invoeren.

Status
Niet open voor verdere reacties.

kevinbalvinho

Gebruiker
Lid geworden
31 mrt 2017
Bekijk bijlage Voorbeeld.xlsx

Ik zit al een tijdje te stoeien maar kom er niet echt mee verder (ben nog niet zo heel ver met excel).
Ik mijn bijlage heb ik A een willekeurige reeks getallen staan. Nu wil ik deze getallen hernoemen naar vaste namen. Nu weet ik dat dit gewoon kan door naar zoek & vervang te gaan, echter moet ik dan steeds alles handmatig veranderen. Ik wil eigenlijk als er een reeks getallen in A komt dat dit automatisch wordt gedaan.

In F en G heb ik alle namen gezet waarin de cijfers veranderd moeten worden. Hier zie je bijvoorbeeld dat 01. automatisch veranderd moet worden in Piet en 02. in Karel.

Als dus in A2 de waarde 01.02.03 wordt getypt, zou ik graag willen zien dat dit veranderd wordt in Piet.Karel.Kees zoals in het voorbeeld te zien is. De formule moet naar de namen in rij G verwijzen, zo hoef ik ik niet in elke formule de naam te veranderen maar dat eenmalig daar doen.

Ik ben opzoek naar nederlandstalige code!,

Ik hoop dat dit duidelijk is zo! Alvast bedankt!!

Laatst bewerkt:
Met deze formule vind je voor de eerste 2 zoekstrings de juiste namen. Maar de formule gaat voor de derde cel fout, omdat je daar geen zoekwaarde achter de punt hebt staan.
Code:
=VERT.ZOEKEN(LINKS(A2;3);$F$2:$G$4;2;ONWAAR)&"." &VERT.ZOEKEN(DEEL(A2;4;3);$F$2:$G$4;2;ONWAAR)& "."&VERT.ZOEKEN(DEEL(A2;7;2)&".";$F$2:$G$4;2;ONWAAR)
Geen idee of jouw voorbeeldje dus representatief is, want anders moet je daar nog een oplossing voor hebben.

Misschien een oplossing.
Code:
Sub hsv()
Dim cl As Range, c As Range
 For Each cl In Columns(1).SpecialCells(2).Offset(1).SpecialCells(2)
  Set c = Columns(6).Find(Split(cl, ".")(0))
 If Not c Is Nothing Then cl.Offset(, 1) = c.Offset(, 1)
Next cl
End Sub

Helemaal super, deze code werkt nu. Ik heb namelijk 3 top 15 lijsten van alle reeksen. 1 van top 15 van 2 reeksen, 1 van 3 reeksen en 1 van 4 reeksen. Ik hoef deze code dus even 3x aan te passen en in de goede rij te kopiëren!

Met deze formule vind je voor de eerste 2 zoekstrings de juiste namen. Maar de formule gaat voor de derde cel fout, omdat je daar geen zoekwaarde achter de punt hebt staan.
Code:
=VERT.ZOEKEN(LINKS(A2;3);$F$2:$G$4;2;ONWAAR)&"." &VERT.ZOEKEN(DEEL(A2;4;3);$F$2:$G$4;2;ONWAAR)& "."&VERT.ZOEKEN(DEEL(A2;7;2)&".";$F$2:$G$4;2;ONWAAR)
Geen idee of jouw voorbeeldje dus representatief is, want anders moet je daar nog een oplossing voor hebben.

Prima dat het werkt, maar waarom heb je de QUOTE knop gebruikt? Het vak <Snel reageren> lijkt mij niet te missen, en de knop <Reageer op dit bericht> is ook vele malen groter... OK, elke nieuwe gebruiker zal wel een contract moeten tekenen dat hij/zij minstens één keer ten onrechte op de QUOTE knop moeten klikken, maar je mag daar best van afwijken :).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan