• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

formule gevraagd met aantal

Status
Niet open voor verdere reacties.

ErikCID

Gebruiker
Lid geworden
11 jul 2011
Wie weet de formule om het volgende te berekenen?:

Ik heb een blad met ruim 2000 modellen van een automerk met in kolom B de naam van het model en in kolom C de maand en jaar van eerste aflevering. Ik wil nu per maand weten hoe vaak een model is voorgekomen. Dus hoe vaak komt modelx voor tussen 01-01-2011 t/m 31-01-2011.

Alvast bedankt. Ik heb trouwens excel 2003 en 2010.

Snelste is vermoedelijk een draaitabel te maken.
Klik ergens in de data,bv cel A1 kies dan Invoegen, Draaitabel, klik OK

Sleep de B kolom kop naam naar Rij labels, en de C kolom kom naam naar Kolom labels en dan nog een keer maar nu naar Waarden.

Dit lijkt er al op maar nu wordt per datum het aantal modellen weergegeven. Ik wil het aantal modellen samenvatten per maand. Dus op de Y-as de maand en jaar en op de X-as het model. Ik heb gepuzzeld met de formule AANTAL.ALS maar het lukt niet deze uit te voeren met zowel een model en een periode van een maand.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ook een mogelijkheid is de Somproduct-formule te gebruiken:

Code:
=SOMPRODUCT((B1:B2000="Ford")*(MAAND(C1:C2000)=1))

Deze kan je uiteraard nog uitbreiden en "Ford" kan je vervangen door een verwijzing en 1 wijst naar de eerste maand.

Hiermee lukt het me niet. Maar ik ben zelf op het volgende gekomen wat voor de eerste maand werkt: =AANTALLEN.ALS(B:B;"Ford";C:C;"<=31-08-2008")

Als ik hierin de begindatum kan verwerken dus >=01-08-2008 ben ik volgens mij klaar. Iemand?

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zou het toch met een draaitabel proberen, je hoeft dan alleen een kolom toe te voegen met de formule = maand(X1)
x1 staat dan voor de cel waar de datum in staat

Niels

Het volgende werkt helaas niet:

=AANTALLEN.ALS(B:B;"Ford";C:C;">=01-08-2008,<=31-08-2008")

De uitkomst is dan 0. Als ik 1 van beide data weghaal dan werkt hij weer wel. Dus ergens zit en fout met de opgave van het databereik lijkt mij.

Code:

Zou je me eens uit willen leggen wat er aan deze formule niet werkt, je blijft steeds maar zeggen dit of dat werkt niet, maar wellicht zit er iets fout in je gegevens.

Code:

Zou je me eens uit willen leggen wat er aan deze formule niet werkt, je blijft steeds maar zeggen dit of dat werkt niet, maar wellicht zit er iets fout in je gegevens.

Hij geeft als antwoord #WAARDE!. Ik mis hierin ook het jaartal. De formule SOMPRODUCT heb ik nog nooit gebruikt maar bovenstaande formulie zegt toch : aantal keren ford vermenigvuldigt met aantal keren dat januari voorkomt. Stel dat ford 100 keer voorkomt en januari ook 100 dan krijg je als uitkomst 10.000. Het gaat er echter om hoe vaak een ford voorkomt in b.v. januari 2008. De datums zijn ingevoerd gewoon als 01-01-2008, 02-01-2008 enz.

Je zegt zelf dat je deze formule nog nooit gebruikt hebt, dan ga je mij even uitleggen hoe de formule werkt(fout dus).
Ik schreef er duidelijk bij dat deze formule uitgebreid kon worden met bv deze:

Code:
=SOMPRODUCT((B1:B2000="Ford")*(MAAND(C1:C2000)=1)*(JAAR(C1:C2000)=2011))

Je zegt zelf dat je deze formule nog nooit gebruikt hebt, dan ga je mij even uitleggen hoe de formule werkt(fout dus).
Ik schreef er duidelijk bij dat deze formule uitgebreid kon worden met bv deze:

Code:
=SOMPRODUCT((B1:B2000="Ford")*(MAAND(C1:C2000)=1)*(JAAR(C1:C2000)=2011))

Niet zo geagiteerd reageren alsjeblieft. Ik leg helemaal niets uit want anders zat ik nu niet in dit forum te typen. Ik probeer gewoon te begrijpen hoe de formule werkt door hem te ontleden. Ik krijg nog steeds #WAARDE! als antwoord.

De formule =AANTALLEN.ALS(B:B;"Ford";C:C;"<01-02-2008") werkt dus wel maar dan alleen voor de eerste maand. Hierin zou dus alleen >01-07-2008 ingevoegd moeten worden maar hoe?

Plaats even een voorbeeldbestandje, de somproduct formule van Cobbe
zou moeten werken.

Niels

Plaats even een voorbeeldbestandje, de somproduct formule van Cobbe
zou moeten werken.

Niels

Met het maken van een eenvoudig voorbeeldbestandje kwam ik er achter dat er in de datumkolom geen andere gegevens mogen staan. Van sommige weet ik geen datum dus dan staat er de tekst onbekend. Als ik de tekst weghaal dan lijkt de formule van Cobbe te werken.

Die tekst kan gewoon blijven staan:
Code:
=SOMPRODUCT((B1:B2000="ford")*ALS(ISTEKST(C1:C2000);0;(MAAND(C1:C2000)=1)*(JAAR(C1:C2000)=2011)))
invoeren als matrixformule, ctrl-shift-enter

of
Code:
=AANTALLEN.ALS(B1:B2000;"ford";C1:C2000;">="&DATUM(2011;1;1);C1:C2000;"<"&DATUM(2011;2;1))

of
Code:
=AANTALLEN.ALS(B1:B2000;"ford";C1:C2000;">="&DATUM(2011;1;1);C1:C2000;"<"&DATUM(2011;2;1))
[/QUOTE]

Jaaaa...dit is 'm! en i.p.v. B1:B2000 kan ik toch ook B:B gebruiken? Bedankt allemaal voor de hulp!!! O, en werkt deze ook in excel 2003? In excel 2010 wel gelukkig.

Laatst bewerkt:
dan ook C:C. Werkt niet in 2003, daarvoor heb je de somproduct nodig.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan