• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

formule gezocht (ingewikkeld ?)

Status
Niet open voor verdere reacties.

clioke

Gebruiker
Lid geworden
5 apr 2002
Ik heb in cel A1 en B1 een getal staan (vb 1 en 8)
Deze worden vrij gewijzigd naar keuze.

Nu wil ik een formule maken die hetvolgende doet:

Als A1 gelijk is aan 1 en B1 gelijk is aan 8 dan komt in cel C1 de logische waarde TRUE. (of het woord KORT zou ook mogen)
Als A1 gelijk is aan 1 en B1 gelijk is aan 9 dan komt in cel C2 de waarde TRUE. (of het woord LANG zou ook mogen)

Dan een volgende formule:

Als A1 gelijk is aan 1 en B1 gelijk is aan 6 dan komt in de cel D1 de waarde FALSE. (of het woord kort)
Als A1 gelijk is aan 1 en B1 gelijk is aan 7 dan komt in de cel D2 de waarde FALSE. (of het woord kort)

Dan hetvolgende van de formule:

Als C1 of C2 gelijk is aan TRUE, dan moet excel in cel C3 het woord KORT afbeelden.

Als D1 of D2 gelijk is aan FALSE, dan moet excel in de cel D3 het woord LANG afbeelden.

Lijkt me een hele boterham, maar zou toch doenbaar moeten zijn.
Of is dit te hoog gegrepen? :o

Bedankt,

Beste clioke,

Zet in C1 neer:
=ALS(EN(A1=1;B1=8);"kort";ALS(EN(A1=1;B1=9);"lang"))

Zodra je deze formule snapt, dan kun je zelf vraag 2 en 3 oplossen.

Succes,

Richard

'k Heb je vraag nog eens overgelezen, en vraag mij af: Waar gaat het uiteindelijk om? Wil je ergens 'kort' of 'lang' zien als uitkomst afhankelijk van de inhoud van A1 en B1? Dat kan namelijk ook in 1 formule.

Laatst bewerkt:
Clio

Ik ga niet weer dezelfde woorden herhalen als ik al zovele keren gedaan heb. Het komt neer op: cross-posten is not done... Of doe jij graag werk dat al door iemand anders gedaan is? Nee toch.

Waar heb je nog gepost?

Wigi

Ik zal men vraag verduidelijken:

Ik heb respectievelijk 2 cellen waar ik verschillende getalcombinaties mag ingeven.
Dus cel A1 en cel B1

Als ik de combinaties (A-B) heb, moet er in cel C1 een bepaalde waarde verschijnen (het woord kort of lang).

Dus,
A1-B1=kort/lang

1-7 = kort
1-8 = kort
2-7 = kort
2-8 = kort
2-9 = kort
2-9 = kort
3-9 = kort

1-9 = lang
1-10= lang
1-11= lang
1-12= lang
2-10= lang
2-11= lang
2-12= lang
3-7= lang
3-8= lang
3-10= lang
3-11= lang
3-12= lang

Dus aan de hand van deze combinaties zal er in C1 het woord KORT of LANG moeten verschijnen.

De uitkomst (dit woord) zal ook moeten verschijnen in cel D1 (mag er gewoon naar gekopieerd worden).

Lijkt onduidelijk voor iemand die niet mee is...
Het is een tabel om een machine (in een fabriek) om te stellen die gemaakt is in excel en VB.
Afhankelijk van welke setting de machinekomt en naar welke de machine moet worden omgesteld, moet hij in een cel weergeven "korte wissel" of "lange wissel".

Vandaar mijn vraag naar deze formule.

Clio

Ik ga niet weer dezelfde woorden herhalen als ik al zovele keren gedaan heb. Het komt neer op: cross-posten is not done... Of doe jij graag werk dat al door iemand anders gedaan is? Nee toch.

Waar heb je nog gepost?

Wigi

Is dat een misdrijf? Indien ja, mijn excuses dan.
Ik denk dat niet iedereen van op helpmij ook op seniorennet actief is, dus zie ik het probleem ervan niet in...:confused:
En dan nog, als mijn probleem opgelost is, zal ik dit hier of op seniorennet wel melden.

Laatst bewerkt:
goed,

zo ver ben ik nu.
Tot op heden klopt alles.

Maar nu wil ik nog een extraatje.

In cel C12 staat (als de waarde van een bepaalde cel true is) de tekst KORT.
In de cel D12 staat (als de waarde van een bepaalde cel true is) de tekst LANG.

C12 en D12 zijn nooit beiden afgebeeld. Het is ofwel de tekst kort in c12 ofwel de tekst lang in d12.

Nu wil ik in e12, de inhoud tonen van c12 EN d12.
Dus respectievelijk zou er in E12 het woord KORT moeten staan als dat in c12 ook zo is of anders het woord lang als dat in d12 zo is.

Dus in e12 zal kort of lang staan.

Welke formule gebruik ik daarvoor?

Bedankt,
Geert :thumb:

Hartstikke bedankt,

Ik ben eruit,
er mag een slotje op! :thumb: :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan