• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule gezocht

Status
Niet open voor verdere reacties.

Julie777

Gebruiker
Lid geworden
23 sep 2009
Hoi hoi,

Ik heb een excel bestand met daarin alle adressen in heel nederland van bijv alle advocaten.
Nu hebben wij postoce gebieden geselecteerd die in een bepaalde regio vallen: dus bijv postcode 4300 AA tot 4699 ZZ is Zeeland

Nu wil ik in mijn excel bestand een kolom maken waarin dit berekend wordt, omdat ik anders via de Filter alle postcodes moet aanklikken die in dat gebied zitten.

=ALS(C2:C1603>4300;"ZEE";ALS(C2:C1603<4700;"ZEE";ALS(C2:C1603>4700;"BRW";ALS(C2:C1603<5000;"BRW";ALS(C2:C1603>5000;"BRM";ALS(C2:C1603<5400;"BRM";ALS(C2:C1603>5400;"BRO";ALS(C2:C1603<5800;"BRO";ALS(C2:C1603>5800;"LIN";ALS(C2:C1603<6600;"LIN"))))))))))

of

=ALS(EN(WAARDE(LINKS(C2;4)>=4300;C2<4700);"ZEE";ALS(EN(WAARDE(LINKS(C2;4)>=4700;C2<5000);"BRW";ALS(EN(WAARDE(LINKS(C2;4)>=5000;C2<5400);"BRM";ALS(EN(WAARDE(LINKS(C2;4)>=5400;C2<5800);"BRO";ALS(EN(WAARDE(LINKS(C2;4)>=5800;C2<6600);"LIN")))))

Ik dacht iets in deze zin maar die werkt dus niet op de een of andere manier, weet ook niet hoe het zit met de letters erachter.

Misschien dat een van jullie mij hierbij kan helpen, het zou een hoop werk schelen iig

Maak een postcodetabel oplopend, en werk met vertikaal zoeken / vlookup. Zet benaderen op waar.

Richard

Maak een postcodetabel oplopend, en werk met vertikaal zoeken / vlookup. Zet benaderen op waar.

Richard

Ehm, nou ik moet de bestanden per regio opslaan. Dus ik wil eigenlijk een formule maken zodat ik via de Filter dan alleen ZEE of BRW kan aanklikken ipv alle postcodes.

Richard

Lijkt mij een heel goede oplossing.

1) Maar anders voeg je een nieuwe kolom in, waarin je de postcodes per gebied (zeeland), koppelt aan de provincie. Dan kun je met de filters wel meteen Zeeland vinden.

2) via de filters kun je ook een tussenliggende reeks b.v. postcodes 4800 t/m 5100 opvragen.

Met vriendelijke groeten,

Oeldere

Julie777,

Als eerste welkom op dit Forum.
Misschien is het handiger om een voorbeeld bestandje te posten waardoor iemand die jou wil helpen dat gericht kan doen.

een voorbeeld is ondaan van gevoelige en persoonlijke informatie.

Succes,
Martin

Hoi Hoi,

Bedankt voor jullie reactie.

Ik zal het nog duidelijker uitleggen. Ik heb ongeveer 1000 bestanden ( dit zijn rubrieken van o.a de Gouden Gids) In die 1000 bestanden zitten adressen van de verschillende rubrieken. In sommige rubrieken zitten meer dan 40.000 adressen die gesorteerd moeten worden op regio gebieden. Dit zou dus betekenen dat ik misschien wel 2 weken of langer bezig met met "klikken" omdat er soms wel meer dan 300 postcodes per regio zijn. Ik dacht dus van ja daar moet dus wel een formule voor de maken zijn want als ik de functie waar of onwaar pak dan heb ik nog niet de 6 regios die ik moet hebben... Ik weet dat het een lastige vraag is en misschien is er zelfs helemaal geen formule voor te maken, maar het lijkt me dat het snelller moet.

Ik heb het bestand bijgevoegd. De regio's die ik moet indelen zijn:

ZEE = postcode 4300 AA tot en met 4699 ZZ
BRW = postcode 4700 AA tot en met 4999 ZZ
BRM = postcode 5000 AA tot en met 5399 ZZ
BRO = postcode 5400 AA tot en met 5799 ZZ
LIN = postcode 5800 AA tot en met 6599 ZZ

En dan ook nog de Overig NL, de postcodes die buiten deze regios vallen.

Ik hoop dat het nu een stukje duidelijker is en dat er iemand is die er iets op weet te verzinnen.

Groetjes Julie

Bijlagen

mbv vert.zoeken en postcodetabel

Hoi Julie77,

kijk eens of deze oplossing je verder helpt....

Bijlagen

=kiezen(integer(links(c2;4)-4300)/400)+1;"ZEE";"BRW";"BRM";"BRO";"LIN")

Beste oske2000 ;)

Mooi bedacht Joske2000 :thumb:

@ snb ;)

Er zit een foutje in je formule nl. bij LINKS.

Groetjes Danny. :thumb:

@Danny

Haal jij hem er even uit ? Bedankt !

Hoi Julie77,

kijk eens of deze oplossing je verder helpt....

:D:D:D Im Happy :D:D

Deze formule werk idd.. Al zou ik hem zelf nooit hebben kunnen verzinnen

Zoo dit scheelt mij echt 2 weken werk als het niet meer is!!

Echt super super super bedankt!!

En ook alle andere die mee hebben gedacht natuurlijk!!!!!

Many Thanks!

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan