• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule GPS naar Rijksdienst (=RD/Amersfoort) coördinaten?

Status
Niet open voor verdere reacties.

AJPotse

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2015
Goedemorgen allemaal,

Tot nu toe ga ik naar een website om GPS coördinaten om te zetten naar Rijksdienst (RD of Amersfoort) coördinaten. Dit werkt op zich prima.
Mijns inziens moet het echter ook mogelijk zijn om dit d.m.v. een Excel-formule rechtstreeks te berekenen, maar ik kan nergens vinden hoe deze er uit zou moeten zien. Vandaar dat ik jullie hulp inroep.

In het bijgevoegde bestand heb ik een opzetje gemaakt. Als in cel M8 de GPS-notatie wordt ingevoerd dan zou ik in P11 en Q11 de output in RD-coördinaten graag berekend willen zien. Wellicht zijn er nog aanpassingen nodig w.b. mijn opzet? Ik zie gaarne jullie oplossing(en) verschijnen.

Alvast hartelijk dank met een vriendelijke groet,

Hans

Bijlagen

Klopt je voorbeeldje wel? Als ik dat in een website converteer vind ik geen RD coördinaten. Bekijk ik vervolgens de kaart, dan dobber ik midden op de Noordzee...

Je kunt bij het Kadaster de parameters downloaden, of heb je dat al gedaan?

En deze heb je dan wellicht ook al?

Jazeker OctaFish,

maar ik vind daar geen kant & klare Excel-formule, of ik kijk er wellicht overheen?

Daar zit geen kant & Klare formule tussen, dat klopt. Maar met een beetje rekenkundig inzicht moet dat te maken zijn :). Hier staat een Excel bestandje, maar de links naar de broncode doen het helaas niet meer.

Ook GeoCacher?
Ik heb er een programmaatje voor gemaakt in Excel. Zal 't vanavond ff voor je plaatsen. Dit kan niet met formules maar met zwaar geschut VBA....

@OctaFish: ook deze had ik reeds gevonden, maar toch bedankt voor je input. Ik krijg het echter niet voor elkaar met een Excel functie/formule, vandaar dat ik hier hulp inroep in de hoop dat iemand wel weet hoe dit te realiseren is. Dus hoe deze er concreet uit moet zien in de genoemde cellen.

@Ginger: ik had reeds het vermoeden dat een Excel functie/formule lastig zou worden, maar wellicht niet onmogelijk. Alvast hartelijk dank voor je Excel-programma, ik ben benieuwd.

Een formule lijkt mij ook onmogelijk, gezien de complexe conversie. Maar een UDF kun je gewoon in een cel, net als een Excel functie, aanroepen. Alleen moet iemand die functie 'even' bouwen! Of gebouwd hebben natuurlijk. Ben benieuwd naar de oplossing van Ginger :).

@AJPotse, Ik had gisteren na een werkdag van 12 uur niet veel puf meer om nog achter de PC te kruipen. Ik heb het bestand wel al gevonden, maar zal vanavond even voor je kijken hoe ik 't in jouw format kan gieten.

WGS84 naar RD-coördinaten (Rijksdriehoeksmeting)

in formules

B2: decimale latitude
B3: decimale longitude

X:
Code:
=155000+SOM({190094,945;-11832,228;-144,221;-32,391;-0,705;-2,34;-0,608;-0,008;0,148}*(0,36*(B2-52,1551744))^{0;1;2;0;1;3;1;0;2}*(0,36*(B3-5,38720621))^{1;1;1;3;0;1;3;2;3})
Y:
Code:
=463000+SOM({309056,544;3638,893;73,077;-157,984;59,788;0,433;-6,439;-0,032;0,092;-0,054}*(0,36*(B2-52,1551744))^{1;0;2;1;3;0;2;1;0;1}*(0,36*(B3-5,38720621))^{0;2;0;2;0;1;2;1;4;4})
formule bevestigen met CTRL+SHIFT+ENTER (matrix-formule)

bron: http://forum.geocaching.nl/index.php?showtopic=7886&p=118486
p.s. ik weet niet als dit voor een bepaalde zone (31/32) is.

Laatst bewerkt:
Dat is geweldige input van alphamax & warme bakkertje, waarvoor châpeau!

Ik begrijp, zoals ik reeds vermoedde, dat het dus (vrijwel) onmogelijk is om de oorspronkelijke notatie direct om te zetten(?). Misschien krijgt Ginger dit nog voor elkaar aangezien hij er al 'ns uitgebreid mee bezig is geweest?
De oplossing zoals door warme bakkertje in zijn bijgevoegde bestand aangedragen brengt mij in ieder geval een stuk dichter bij hetgeen ik hoop te bereiken. Het vereist weliswaar nog wel enige aanpassing op mijn werkblad (waarop ik beperkte ruimte heb) en tevens instructie aan degenen die e.e.a. op de juiste wijze moeten gaan invoeren, maar dat zal ongetwijfeld gaan lukken!

Overigens ligt de site http://www.gpscoordinaten.nl/ er (momenteel/tijdelijk?) uit, waardoor de oplossing op geen beter moment kon komen.

Met een hartelijke groet,

Hans

Laatst bewerkt:
Als het voor jou geen probleem is dat Northing en Easting in aparte cellen geschreven worden kan je m.i. de tussenstap uitschakelen en rechtstreeks Dec. Lat en Dec. Long uitrekenen.
Op die manier blijf je dan toch binnen het kader dat je nu gekleurd hebt.
Of je alles in één keer in de CSE formule kan verwerken zal er toch een formulewizard aan te pas moeten komen.
Nog een stapje dichter. De uitrekening van Dec. Lat en Dec. Long rechtstreeks in de CSE formule.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Alle goede input is van harte welkom om mijn vraag zo goed mogelijk op te lossen ExcelAmateur!

Bovendien is het altijd handig om een alternatief te hebben.
Ik zet de vraag dan ook nog niet als opgelost. Wie weet vindt iemand een nog mooiere oplossing dan die hier reeds aangedragen is?

Met een vriendelijke groet,

Hans

Je wil "N52 19.142 W005 32.167" in een cel invoeren en X en Y in een andere cel krijgen?
Is het altijd Noord en West?
Geen ruimte??, excel heeft 256kolommen en 65535 rijen met cellen, je kan toch wel ergens een hulpcel plaatsen buiten beeld of op een ander tabblad

West moet Oost zijn Alphamax ( zie mijn bericht van 2 maart 2016, 10:59), dus is het "N52 19.142 E005 32.167"!

Bovendien hoeft de invoer niet per sé in één cel plaats te vinden. En ja, ik zat zelf ook al te denken aan het plaatsen van een hulpcel/hulpcellen buiten beeld in verborgen rijen/of kolommen die bovendien beveiligd/beschermd zijn.

Aangezien er een aantal vrijwilligers mee aan de slag zal gaan is het mijn bedoeling een zo eenvoudig & gebruiksvriendelijk mogelijke oplossing te bedenken. Het Excel bestand zal vervolgens op OneDrive worden geplaatst, waarna een ieder zijn eigen deel online zal gaan invoeren. Sommigen zijn min of meer 'digibeet', vandaar dat ik het graag zo simpel mogelijk wil houden.

Met een vriendelijke groet,

Hans

@AJPotse, Ik ben je zéker niet vergeten, maar werd door jouw vraag eigenlijk weer lekker m'n oude hobby GeoCaching ingezogen. Ik vond dus mijn progje terug, maar niet echt gebruikers vriendelijk voor een ander. Hierdoor kon ik het niet laten om te gaan bouwen aan een nieuwe algemene versie (dus in principe "voorbij" jouw vraag). Je hebt nu al veel oplossingen aangeboden gekregen (waarmee je gok ik al verder komt) en zal de mijne ook plaatsen zodra ik deze af heb.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan