• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule herkent sommige waardes niet.

Status
Niet open voor verdere reacties.

flipmoo

Gebruiker
Lid geworden
22 jan 2008
Hallo,

Ik heb een excel bestand waar ik dmv een vert.zoeken functie een bepaalde waarde wil oproepen.
En de formule werkt bij een groot deel prima en een paar niet. Terwijl wel vergelijkbare waardes in het overzicht staan.

Kan iemand mij aub uitleggen wat ik hier verkeerd doen?

Alvast bedankt.

Mvg Koen

Ps. Hierbij mijn bestand: Bekijk bijlage Excel probleem.xlsx

helpt het als je bij beide vertzoeken ONWAAR zet ??

Ben geen fan van Vert.zoeken dus heb ik het op een andere manier gedaan.
Formule voor C1:

Code:
=ALS(ISNB(VERGELIJKEN(A1;$E$1:$E$17;0));"Mislukt";VERSCHUIVING($F$1;VERGELIJKEN(A1;$E$1:$E$17;0)-1;0;1;1))

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Zoals Pasan reeds meegaf moet in je eerste vertikaal zoeken formule nog de benadering invullen.
PHP:
=ALS(ISNB(VERT.ZOEKEN($A1;$E$1:$F$17;2;0));"Mislukt";VERT.ZOEKEN($A1;$E$1:$F$17;2;0))

@Roncancio,

Ben geen fan van Vert.zoeken dus heb ik het op een andere manier gedaan.
Vanwaar deze opmerking. Volgens mij is het een krachtige functie die zeer veel toegepast wordt. VERGELIJKEN() en VERSCHUIVING() is voor de meesten toch net een stapje te ver.;)

Dus als tussendoor vraagje: Waarom ben je geen fan van VERT.ZOEKEN()?

@VenA
Vert.Zoeken is allesbehalve flexibel.
Vert.Zoeken zoekt altijd vanaf de meest linkse kolom van het bereik en gaat vervolgens naar rechts.

Via Verschuiving en Vergelijken kan je ergens midden in een tabel zoeken en vervolgens het resultaat van kolommen links van de zoekkolom weergeven. Met Vert.Zoeken gaat dat niet lukken.

Stel je hebt een tabel van kolommen D t/m X en kolom K bevat unieke waardes.
Als je de waarde in bijvoorbeeld de G-kolom wilt hebben dan kan je met Verschuiving icm Vergelijken op zoek naar de waarde in plaats van dat je de volgorde van de tabel aanpast (en dat ben ik tegengekomen!) .

Bovendien kan je met Verschuiving een gegevensvalidatie vullen.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Laatst bewerkt:
@Roncancio,

Dank voor jouw uitgebreide antwoord. Al jouw genoemde punten ken ik. Maar ik was gewoon benieuwd naar jouw "geen fan zijn van":d

IS het heel erg als ik voor de makkelijkste optie ben gegeaan namelijk beide op ONWAAR Zetten.. dit lukte.

Je moet kiezen voor de optie die je het prettigst/makkelijkst vindt werken.
We geven alleen aan dat er meerdere opties zijn.

Graag nog even de vraag op opgelost zetten.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Laatst bewerkt:
Ja dit is vast niet de meest nette oplossing. Maar het werkt en daar ben ik blij mee.
Ik zal deze op opgelost zetten.
Hopelijk kan ik dit ook snel doen met me nieuwe probleem die ik zojuist gepost heb.

Thanks all!!

Het gaat ook niet om nette oplossingen, maar om een werkende oplossing.:thumb:

Een ieder heeft voorkeuren voor bepaalde formule en het gebruik hiervan. Mijn voorkeur gaat er naar uit om 0 of 1 te gebruiken in formules waarin je ook ONWAAR of WAAR kan gebruiken. Dit is omdat ik vaak XL-2007 NL en XL-2010 EN naast elkaar gebruik. Dan denk ik er altijd wel aan om als ik een formule kopieer deze om te zetten naar de juiste taal maar vergeet ik "altijd" om bv WAAR om te zetten naar TRUE.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan