• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

formule in draaitabel invoeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Anita72

Gebruiker
Lid geworden
13 okt 2009
Beste allemaal,

hopelijk kan een van jullie mij helpen met het volgende:

ik wil een formule in een draaitabel invoeren met een berekend item. Maar ik krijg niet de juiste uitkomst terwijl mijn formule wel juist is. Ik weet ook wat het probleem is, maar niet de oplossing.

Voorbeeld:

Klant A
omzet: 10+10+10 = 30
Target: 50
Maar omdat er drie regels met omzet zijn rekent de formule ook de target *3. Dus hij rekent met 150 ipv met 50
Mijn formule: omzet/target
uitkomst zou moeten zijn: 30/50=60%
Maar ik krijg: 30/150=20%

Hopelijk is het duidelijk zo en kan iemand mij helpen.

Alvast bedankt !!

Beste Anita,

Als het mogelijk is aan de brontabel een kolom toe te voegen, werkt deze oplossing Omdat je geen voorbeeld het toegeveogd heb ik een simplistisch voorbeeldje gemaakt. Hopelijk kun je het toepassen op je eigen bestand.

Richard

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Beste Anita,

Als het mogelijk is aan de brontabel een kolom toe te voegen, werkt deze oplossing Omdat je geen voorbeeld het toegeveogd heb ik een simplistisch voorbeeldje gemaakt. Hopelijk kun je het toepassen op je eigen bestand.

Richard

Hoi Richard,
bedankt voor je reactie.
In mijn brontabel staat de kolom met de target. Ik heb je voorbeeld een beetje aangepast, zodat het ongeveer overeenkomt met mijn bestand.
Hopelijk begrijp je wat ik bedoel en weet je (of iemand anders) een oplossing.

Groeten Anita

Bijlagen

Is er misschien nog iemand die een oplossing weet hiervoor ??

Ik ben er nog steeds niet uit.

De logica achter je targets kloppen niet echt.
Het voorbeeld van Richard verduidelijkt dit doordat je per product (je hebt 3 keer een 10 voor A) een target hebt en dus ook een omzet.
Het zou dus wel werken moest je een target opstellen per product omdat de draaitabel dan de targets van A optelt (je zal je target van 50 dus moeten verdelen over de 3 omzetten).

Dat is één oplossing. Een andere oplossing is zoals in bijgevoegd bestandje:

Bijlagen

Hoi,

de targets in de brontabel komen uit een query, ik kan dat niet aanpassen.

En een losse formule in een kolom erachter zetten kan inderdaad, maar ik zou het fijner vinden als deze formulie in de draaitabel zit, zodat hij automatisch meegaat als je de draaitabel vernieuwt.

Dus als iemand nog andere oplossingen weet.....??

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan