• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

formule in excel automatisch doorkopieren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pieter77

Gebruiker
Lid geworden
15 feb 2009
Vraagje,

Aan een excel werkblad worden wekelijks 87 nieuwe regels toegevoegd (copy-paste uit een ander bestand). De laatste kolom van het werkblad bevat een formule die gebruik maakt van de gegevens van de kolommen links daarvan. Nu wil ik graag dat excel automatisch de formule in de laatste kolom doorvoert voor de laatste 87 toegevoegde regels. Het handmatig 'slepen' van de formule moet dus vervangen worden voor geautomatiseerd doorkopieren van de formule, en de formule mag ook niet verder doorgekopieerd worden dan de 87 regels die worden toegevoegd. Heeft iemand enig idee hoe ik dit moet aanpakken?

Dank
Pieter

pieter

Ga naar de laatste cel staan waar nog een formule staat.
Ga met de cursor op de hoek van de cel rechts onderstaan (is een klein zwart vierkantje.)
De cursor veranderd van een 'open plus teken' naar een 'normale plus teken'.
Nu dubbel links klikken
Let wel tussen de formule en de waardes mogen geen lege kolommen zitten.

èn in de kolom links van de kolom met de formules mar geen lege cel zijn, want dubbelklikken op de vulgreep (zo heet dat zwarte vierkantje rechtsonder de actieve cel) stopt bij de eerstvolgende lege cel!

Bovenstaande oplossing is mij ook bekend... nu wil ik deze handmatige stap graag automatiseren. Met andere woorden, als ik nieuwe regels toevoeg, moet excel automatisch de formule doorkopieren van de laatste cel in de laatste kolom. Waarschijnlijk is dit alleen te doen met behulp van een VBA code. Iemand enig idee?

Pieter

Als je deze laatste stap wilt automatiseren dan zou eerst maar een dat copy en paste automatiseren, want dat is veel meer werk dan dat ene keertje dubbel klikken.

Code:
Sub formuledoortrekken()
  With Usedrange
    Cells(1, .Columns.Count).Copy Columns(.Columns.Count).Resize(.Rows.Count)
  End With
End Sub

Definieer uw data als een lijst (data > Lijst) (vergeet uw formule kolom niet mee te nemen in de lijst). Wanneer je nu nieuwe waarde bijvoegd wordt de formule kolom automatisch mee aangevuld.

De oplossing met data->lijst werkt om een of andere reden niet. Ben dus aan de slag gegaan met een vba code. Na wat gepruts ben ik eruit gekomen en is dit de oplossing:

Sub Doorkopieren()
Application.CutCopyMode = True
Range("AC4").Copy 'AC4 bevat te kopieren formule
Range("AC5", "AC" & [A1].CurrentRegion.Rows.Count).PasteSpecial Paste:=xlPasteFormulas, Operation:=xlNone, SkipBlanks:=True
Application.CutCopyMode = False
Cells(1, 1).Select
End Sub

Dank voor jullie hulp

Pieter

Hierbij een voorbeeldbestandje van de list optie. Vul nu maar dat bij in kolom A, je zal zien dat de formule in kolom B gewoon mee doorgetrokken wordt.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan