• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

formule in excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

kayla

Verenigingslid
Lid geworden
19 dec 2000
Zoekformule in excel

Heb een probleempje, wie kan mij helpen met een formule? Ik doe te weinig met formules om hier zelf uit te komen.
Ik heb een artikelbestand van mijn leverancier gekregen waar EAN codes in staan. Tevens heb ik een (ge-exporteerd) artikelbestand van mijn boekhouding. Uiteindelijk doel is dat ik een bestand overhoud met mijn artikelen uit de boekhouding met daaraan gekoppeld het juiste EAN nummer. Alle overige artikelen uit het EAN bestand mogen daar niet meer in staan want bij het inlezen van dit bestand in mijn boekhouding moeten alleen EAN codes aan bestaande artikelen gekoppeld worden. Alle extra artikelen die hier in staan zouden dan toegevoegd worden. (mijn boekhouding heeft er ca. 4.000 -relevant- en het EAN bestand 16.000).
Ben nu al de hele middag aan het prutsen, het lukt echter maar ten dele (heel klein deel). Zodra dit gereed is kunnen we met een barcodescanner aan de slag. Dus het wachten is op mij.....
Wie o wie wil mij hiermee helpen.
(Zie bijlage voor excel bestand)

Laatst bewerkt:
Hallo Kayla,

Met de juiste en hoogstwaarschijnlijk niet al te ingewikkelde formule moet je probleem op te lossen zijn.

Bijvoorbeeld met VLOOKUP.

Daarmee zoek je een waarde op in de linkse kolom van een bepaalde tabel en asl resultaat krijg je een waarde uit dezelfde rij in een door jou op te geven kolom.

Je hebt dus als formule: =VLOOKUP(opzoekwaarde; tabel;kolomnummer; FALSE)

Ik ben ermij van bewust dat deze uitleg niet echt duideljk is.

Lees eens de EXCEL-helptekst i.v.m. VLOOKUP.

Hopelijk kom je hiermee een beetje verder zodat jullie
met de barcode-reader aan de slag kunnen gaan!!!!

Groetjes - Marrosi

Kayla,

Andere mogelijkheid:

- je beide tabellen ook NAAST elkaar op éénzelfde werkblad plaatsen
- door middel van een macrootje de overeenkomende gegevens op dezelfde rij zetten
- de rijen zonder overeenkomende gegevens verwijderen

Wat er overblijft is hetgeen je nodig hebt.

Groetjes van Marrosi

Hoi Kayla,

Er moet een (of meerdere) kolom(men) zijn waar beide omschrijvingen exact gelijk (en uniek) zijn. Als dat zo is kun je de kolommen met elkaar vergelijken en gegevens van het ene systeem overzetten naar het andere. Is dat niet het geval dan lukt het niet.

Geef even aan welke kolommen met elkaar vergeleken kunnen worden of een voorbeeldbestandje.

Jeroen

Hoi Jeroen,

Ik ga een voorbeeld bestandje voor je maken (met een paar artikelen) zodat het makkelijker praten is. Heb eerst nog een paar afspraken staan, maar probeer het zsm te regelen.

Kayla

Jeroen,

Nou bijgaand een verkleinde versie van mijn bestand. Het idee is hetzelfde.

Hopenlijk kun je me helpen.

Gr.Kayla

Bijlagen

Hoi Kayla,

De formule:
G1: =ALS(AANTAL.ALS(ean!A:A;E1)=0;"";INDEX(ean!D: D;VERGELIJKEN(WAARDE(E1);ean!A:A;0)))

Wat doet de formule:
eerst wordt vergeleken of E1 voorkomt in de lijst van kolom A van het blad EAN. Alsa ie niet voorkomt moet er ook niets gebeuren. Vervolgens zoekt ie met vergelijken de waarde E1 die exact overeenkomt met de waarde in kolom A. De uitkomst is het regelnummer, met index D: D woredt de EAN-code erbij gezocht.

Overigens kan dit ook met de formule Vert.Zoeken(E1;EAN!A: D;4;0)

Jeroen

Laatst bewerkt:
Jeroen,

De formule werkt perfect. Ik hoef alleen nog maar dit excelbestand weer in mijn boekhouding in te lezen en we kunnen los. Deze formule had ik zelf nooit kunnen bedenken. Grandioos zoals je me hebt kunnen helpen.
:D
Overigens met de formule met vert.zoeken krijg ik (weer) allemaal #N/B-tjes, met deze formule was ik zelf al een poos aan het prutsen geweest. Het maakt echter niet uit want de 1e formule werkt perfect.
Nogmaals mijn hartelijke dank.

Groet,
Kayla

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan