• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule in Excel

• Onderwerp starter Onderwerp starter Raj
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Raj

Gebruiker
Lid geworden
7 mei 2004
Ik wil uit drie kolommen dat er maar een ingevuld mag worden. Daarom wil ik dat er een tekst verschijnt in de overige kolommen als er al een ingevuld is. Ik heb het met een formule geprobeerd, maar dat lukt niet echt.

Dus in het kort:
als waarde in A2 of A3 hoger is dan 0 moet er in A1 een tekst verschijnen "niet invullen".

Wie weet de juiste formule?

=ALS(OF(A2>0;A3>0);("niet invullen");"")

Helaas toch niet helemaal gelukt. Er onstaat nu een circular reference. Ik moet namelijk in A1, A2 en A3 dezelfde formule plaatsen (met andere celverwijzing uiteraard), maar dat betekent dat elke cel dus een waarde hoger dan 0 heeft. Dus lukt het toch niet.

Misschien is er een andere mogelijkheid?

Formule: =ALS(OF(A2>0;A3>0);("niet invullen");"") in A1 zetten, dan werkt het toch?

Maar misschien begrijp ik de vraag niet goed?

(edit: ik heb de vraag niet goed gelezen, in elke cel moet de tekst "niet invullen" komen te staan)

Laatst bewerkt:
Raj zei:
Ik wil uit drie kolommen dat er maar een ingevuld mag worden. Daarom wil ik dat er een tekst verschijnt in de overige kolommen als er al een ingevuld is. Ik heb het met een formule geprobeerd, maar dat lukt niet echt.

Dus in het kort:
als waarde in A2 of A3 hoger is dan 0 moet er in A1 een tekst verschijnen "niet invullen".

Wie weet de juiste formule?

Raj,
Je vraagstelling is wat krom, je hebt het over kolommen terwijl het kennelijk over een kolom cq cellen gaat. Dan is, als ik het goed begrepen heb deze formule wat je zoekt.

=ALS(A2>0;"niet invullen";ALS(A3>0;"niet invullen";""))

De formules werken op zich wel. Maar:

als je dezelfde formule voor A1, A2, A3 gebruikt ontstaat een circular reference.

Voorbeeld:
in cel A1 --> =ALS(A2>0;"niet invullen";ALS(A3>0;"niet invullen";""))
in cel A2 --> =ALS(A1>0;"niet invullen";ALS(A3>0;"niet invullen";""))
in cel A3 --> =ALS(A1>0;"niet invullen";ALS(A2>0;"niet invullen";""))

De waardes zijn dus altijd hoger dan 0 omdat er een formule instaat. Hoe kan dat opgelost worden?

Dat kan niet met een formule worden opgelost, je kunt niet een cel als invoerveld gebruiken als er een formule in staat.

Selecteer A1, kies dan: Data - Valideren, kies onder "Toestaan": Aangepast, vul in onder "Formule": =EN(A2<>"";A3<>"") , haal het vinkje weg bij: "Lege cellen negeren" en klik op Ok.
Selecteer A2, kies in het menu dezelfde opties en vul in: =EN(A1<>"";A3<>"")
Selecteer A3, kies dezelfde opties en vul in: =EN(A1<>"";A2<>"")
Typ voor de foutmelding eventueel een eigen tekst.

Helaas werkt dit ook niet. Nu kan er geen enkele waarde meer ingevuld worden.

Raj zei:
Helaas werkt dit ook niet. Nu kan er geen enkele waarde meer ingevuld worden.
Dat is niet juist !
Maar je moet eens duidelijk zeggen wat de bedoeling is.
Wanneer mag er in de cellen A1, A2, en A3 wel wat worden ingevoerd en wanneer niet?

Waarschijnlijk (maar ik ben er niet zeker van), bedoel je dan dit:
A1 valideren met: =EN(A2="";A3="")
A2 met: EN(A1="";A3="")
A3 met: =EN(A1="";A2="")

Niet vergeten om 3 keer het vinkje weg te halen bij "Lege cellen negeren" !!

Ik zal nog eens in het kort uitleggen wat mijn bedoeling is.

In de cellen A1, A2 en A3 mag er slechts 1 ingevuld worden. Dit kan door een validatie, maar wat mij betreft ook door een tekst die in de overige twee cellen verschijnt. Bijv. "niet invullen".

Als je opvolgt wat in mijn bericht van 15.07 uur staat,
dan heb je wat je wil.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan