• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

formule in excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

wily2008

Gebruiker
Lid geworden
28 mei 2007
Hoe kan je onderstaande formule in excel programmeren
zodat de uitkomst automatisch wordt berekend door Excel zelf

X= [(Owx-Owa)-Owa*(h-1)]x1,05

Hoi Wily,

'k ben geen wiskundige. Wat is dit voor formule?

In Excel kun je de argumenten van een berekening in cellen zetten en de functie/formule naar die cellen laten verwijzen.
Je kunt in Excel op de fx klikken voor de formulebalk, en dan kiezen voor de categorie 'Wiskunde en trigonometrie'. Zit jouw formule er niet bij, sluit dan dit venster, klik op Extra > Invoegtoepassingen en vink aan Analysis Toolpak. Klik dan nogmaals op de fx en zoek in de categorie 'Wiskunde en trigonometrie'. Zit jouw functie er nu wel bij?
Zo niet, kun je dan uitleggen wat de functie moet doen?

Richard

p.s. Welkom op dit forum!

Laatst bewerkt:
Hoi Wily,

'k ben geen wiskundige. Wat is dit voor formule?

In Excel kun je de argumenten van een berekening in cellen zetten en de functie/formule naar die cellen laten verwijzen.
Je kunt in Excel op de fx klikken voor de formulebalk, en dan kiezen voor de categorie 'Wiskunde en trigonometrie'. Zit jouw formule er niet bij, sluit dan dit venster, klik op Extra > Invoegtoepassingen en vink aan Analysis Toolpak. Klik dan nogmaals op de fx en zoek in de categorie 'Wiskunde en trigonometrie'. Zit jouw functie er nu wel bij?
Zo niet, kun je dan uitleggen wat de functie moet doen?

Richard

p.s. Welkom op dit forum!

Hi Richard,

even meer uitleg over de formule
de formule X= [(Owx-Owa)-Owa*(h-1)]x1,05

Owx is een gegeven voorbeeld 4,26857
Owa is ook een gegeven voorbeeld 3,71497
h is ook een gegeven 0,06894

in formule omgezet krijgen we

[(4,26857-3,71497)-3,71497*(0,06894-1)]*1,05

normaal is dit volgens mij 4,21305

maar hoe zet je zoiets in excel ??
ik heb op FX gedrukt doch snap ik dit niet echt goed

Willy,

Is dit wat je bedoelt ?

[(Owx-Owa)-Owa*(h-1)]x1,05

Code:
=((C1-C2)-C2*(C3-1))*1,05

in C1 = owx waarde
in C2 = owa waarde
in C3 = h waarde

Joske

Wily2008,

offtopic,

moet alles niet vermeerderd worden met 1,15 (15 procent) i.p.v. met 1,05 (5 procent) ??

Koosl

Wily,

zoals Joske in het voorbeeld zegt:

Type in cel C1 de OWx waarde
in cel C2 de OWa waarde
in cel C3 de h waarde

Vervolgens kopieer je de formule van Joske en plak je die in de cel waar je
de uitkomst in wilt hebben.

Lukt het?

Koosl

Wily,

zoals Joske in het voorbeeld zegt:

Type in cel C1 de OWx waarde
in cel C2 de OWa waarde
in cel C3 de h waarde

Vervolgens kopieer je de formule van Joske en plak je die in de cel waar je
de uitkomst in wilt hebben.

Lukt het?

Koosl

Koos, zo werkt dat wel doch krijg een andere uitkomt dit heeft te maken dat Joske 2 openhaakjes heeft gebruikt ipv een open rechte haak waar kan ik deze vinden niet de accolade hoor. alleszins krijg niet meer de vermelding VERW

Excel kent geen rechte haken voor een vermenigvuldiging. Ik heb de functie van Tooske bekeken en die klopt.
Overigens dacht ik dat je iets ingewikkelds wilde maken, maar het is een eenvoudige vermenigvuldiging. Excel werkt eerst alles binnen de haken af, en vermenigvuldigt dit dat met 1,05. Een getal dat overigens ook weer in een cel zou kunnen staan.

Richard

Excel kent geen rechte haken voor een vermenigvuldiging. Ik heb de functie van Tooske bekeken en die klopt.
Overigens dacht ik dat je iets ingewikkelds wilde maken, maar het is een eenvoudige vermenigvuldiging. Excel werkt eerst alles binnen de haken af, en vermenigvuldigt dit dat met 1,05. Een getal dat overigens ook weer in een cel zou kunnen staan.

Richard

Richard, kom jij dan op met deze formule
[(4,26857-3,71497)-3,71497*(0,06894-1)]*1,05

dan op 4,21305 als je dat volgens Tooske zijn functie in excel uitvoert ??

Volgens de Texas instruments TI-92 geeft hij deze som aan, en deze rekenmachine kent wel accolade, recht haken en open haken en je kan elke formule ingeven hij rekent deze in d ejuiste volgorde

Heren allemaal bedankt ik kan verder

't is inderdaad zoals Tooske heeft medegedeeld.

nogmaals mijn dank.

Kosten vewerken

Goededag,

Ik zit met het volgende,

Ik ben bezig met een sheet te maken voor verhuurde spullen, ik wil excel automatisch laten berekene als je bijvoorbeeld een notebook huurt voor 3 dagen moet je dat betalen.
De datum heb ik al ingevoerd en dat lukt. Maar als ik bijvoorbeeld huuritem 1(zie bijlage) Beamer kies en dan kies ik ervoor dat ik de beamer huur voor 3 dagen dan wil ik dat er meteen de prijs komt te staan onderaan! Kan iemand mij hierbij helpen, de prijzen staan in het 4de tabblad.

Alvast bedankt voor iemand zijn reactie

Gegroet Nick

Bijlagen

@nicoed blijf jij aan de gang. Open een eigen vraag a.u.b. Het is niet toegestaan jou probleem in een ander topic aan de orde te stellen. Dus nogmaals open een eigen vraag.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan