• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule in excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

shalhevet

Gebruiker
Lid geworden
9 okt 2007
Hallo,

Tbv mijn boekhouding wil ik een voorwaardelijke regel maken in excel. Deze formule moet signaleren dat een betalingstermijn is overschreden.

Dus bijvoorbeeld:

Kolom a is de besteldatum
kolom b is de uiterlijk betaaldatum
kolom c is de daadwerkelijk betaaldatum (wanneer het geld over is gemaakt)

Nu wil ik dat wanneer de datum van kolom b overschreden is een kleur krijgen voor de hele regel zodat het uitspringt

ook wil ik een kleur hebben wanneer de betaaldatum nadert, dus bijvoorbeeld 2 dagen voor de uiterlijk betaaldatum zodat ik weet dat hier moet ik opletten.

Weet iemand hoe de formule moet zijn?

ik gebruik excel 2007.

Alvast bedankt voor de medewerking

Helaas

Bedankt voor je reactie. ik heb de topic bekeken en de voorwaardellijke opmaak formule gekopieerd naar mijn eigen bestand maar ik kom er niet uit.

zie bijlage voor het bestand.

Alvast bedankt Bekijk bijlage 118705

Geweldig

Hey HierEnNu

super bedankt... zou je me nog even een uitleg kunnen geven over de formule?

ik vind het altijd fijn om te weten hoe de formule gebouwd is zodat ik het de volgende keer helemaal zelf kan :-)

ik zie bijvoorbeeld aan het eind van de eerste regel in de formule staat +2

wat staat deze voor?

Alvast enorm bedankt

Sorry Thank you heb je bericht zo net niet gezien.... zou je me ook een uitleg over de formule willen geven?

Dan kan ik het aanpassen naar mijn wensen en kan ik controleren welke werkt beter voor mij.

Alvast bedankt :-)

Laatst bewerkt:
Code:
=($H1>=NU())*($H1<>"")*($H1<=NU()+2)

($H1>=NU()) Controleren of de datum in kolom H >= de datum van vandaag
($H1<>"") Controleren of de cellen in kolom H waarden bevatten (niet leeg zijn dus)
($H1<=NU()+2) Die 2 houdt in dat er 2 dagen worden opgeteld bij de datum van vandaag. Vervolgens wordt gekeken of de datum in kolom H <= de datum van vandaag +2. Als de datum dus tussen vandaag en vandaag + 2 dagen valt krijgt de regel een kleurtje wat aangeeft dat de uiterste betaaldatum nadert.

Code:
=($H1<>"")*($H1<NU())

($H1<>"") Controleren of de cellen in kolom H waarden bevatten (niet leeg zijn dus)
($H1<NU()) Controleren of de data in kolom H < dan de datum van vandaag. In dat geval is de uiterste betaaldatum overschreden

Hartelijk dank

Martjan,

Hartelijk dank voor je hulp en de duidelijke uitleg.... ik kan weer verder :-)

Mijn vraag is beantwoord en opgelost.

case closed :-)

Markeer je de vraag dan nog even als opgelost :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan