• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

formule in kolomhoofd?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Spiesse

Gebruiker
Lid geworden
14 jul 2011
een korte maar goede vraag (misschien)...

Kan je een formule plaatsen in een kolomhoofd in excel of via vba zonder dat deze omgezet wordt naar een waarde?

Groeten,

Spiesse

Dit vraagt wat meer toelichting.
Wat probeer je te bereiken?

wat ik wil bereiken is dat kolomhoofden de datums bevatten van het jaar dat ingevuld is in cel a1 bv.

of heel eenvoudig bv in kolomhoofd 5 de formule =1+1 maar die dan wel de formule blijft behouden en niet de formule omzet naar waarde 2.

In de kolomkoppen van een echte tabel kan je geen formules zetten.

Misschien zo:

hey Cobbe, long time!

deze helpt, maar dan enkel dat de formule gezien wordt, en niet de berekening... En wil het nu zo zijn dat ik de berekening nodig heb in het kolomhoofd....

Ja, zat:
geen tabel gebruiken.
een bereik definiëren (al dan niet dynamisch).
een bereik en een tabel definiëren, de kolomkop van de tabel verbergen en daarboven de koppen met formules.
(Bijvoorbeeld in rij 1 de koppen met formules, de tabel loopt van regel 2 (kop) naar beneden (data): verberg regel 2).

Het is maar net wat je precies wilt en dat is mij niet duidelijk.

Los van de mogelijkheden die door MarcelBeug aangereikt zijn.

Een tabel heeft als doel dat er in een kolom gelijksoortige gegevens staan. Het soort geef je ter herkenning een kolomkop. Misschien eerst maar eens goed nadenken over het ontwerp? Van getransponeerde tabellen weer informatie maken is veeeeel lastiger dan informatie maken van genormaliseerde tabellen.

Een voorbeeldbestand is natuurlijk een beter uitgangspunt.;)

hey guys,

in bijlage een voorbeeldbestand...

Opzet is dat in de eerste 5 kolommen gegevens ingevuld worden (kan via de userform). Feel free to try it :)

In principe zou er vanaf kolom 6 de dagen van het jaar moeten komen. Het jaartal waarmee rekening moet gehouden worden staat in A1.

in Kolom C, D en E staan datums die via formule moeten gezocht worden in het jaaroverzicht en bij die dag moet de waarde van Kolom A komen te staan.

Dus in de eerste lijn is de leveringsdatum 8 oktober. Vanaf kolom 6 moet dan gezocht worden naar 8/10/2016 en in die cel moet dan 'veritec' komen te staan.

Snappie?

Bekijk bijlage kijken of datum tussen een bepaalde periode valt... v3.xlsm

Bestand niet bekeken (want op tablet) maar het klinkt mij naar een draaitabel met een report header. Dat je daar je gewenste datum invult en in je draaitabel de gewenste gegevens van die datum ziet verschijnen.

Zelfs met het voorbeeldbestand, neen, nog niet.

Blijkbaar zit ik met een moeilijk verklaarbaar bestand... Damn...

Goh, hoe kan ik het nog uitleggen.

Ik zou in een overzicht (liefst UF) zien wat bv deze week moet gedaan worden van leveren enz...
Ook de mogelijkheid om dit per week te doen interesseert me.

Kunnen de gegevens in een jaarkalender tevoorschijn komen? Mss dat dit ook een mogelijke benadering is van de opzet...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan