• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

formule invoegen in formule

• Onderwerp starter Onderwerp starter cdw
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
hoi allemaal
Code:
Op basis van het voorstel van Superzeeuw (rand en plaatdiameter apart) heb ik de volgende aanpassingen gedaan, Sylvester vergeeft mij dat wel hoop ik?
ik vind het gaaf als andere mooie toevoegingen maken.
Sorry WHER toen ik mijn wijziging poste, had ik de jouwe nog niet gezien.
mooi:thumb:
groet sylvester

@ Sylvester,

Ik heb de code op het werkblad verborgen.
Ik heb een screenupdating blokker geplaatst, hierdoor is de code sneller klaar.
Ik heb aan het einde alle variabelen die aan Set zijn verbonden op Nothing gezet om geheugen vrij te maken.

Zoals je al weet vindt ik het een geweldig programma.

Bijlagen

ik vind het knap gedaan, maar zoals steeds probeer ik dan met een licht afwijkend voorbeeld of het dan nog klopt. Dus maakte ik de plaat 5 mm korter tot 1995 en verwachtte dat hij de 7 rechtse cirkels zou weglaten, zodat hij op 209 zou stranden. Dat deed hij niet, hij verloor er 10 en eindigde op 206. Nu heb ik even niet de tijd om de logica te doorgronden, maar misschien is er hier of daar maar iets kleins aan te passen.
Of maak ik een denkfout ?

Ik vind het programma echt geweldig, :thumb: was er zelf niet opgekomen om de laaste rijen recht onder elkaar te zetten.
Ik kom er echter op uit dat bij een plaat van 2000*1000 schijven van rond 100 met laserrand van 20mm het programma aangeeft dat er 141 uit gehaald kunnen worden.
Ik kom zelf op 144 zie bijlage.

Zoals ik het zo zie is de 2de rij altijd 1 schijf korter dan de 1ste rij enz.
Dit hoeft niet altijd zo te zijn het kunnen er ook even veel zijn.

Bekijk bijlage 115299

Nogmaals een geweldig programma.:thumb::thumb:

Niels

@ Sylvester,

Ik heb mijn programma hersteld en plaats de nieuwe versie.

Als ik de gegevens van de forum leden vergelijk met beide bestanden dan kom ik tot het volgende resultaat:
Beide programma's laten resultaten zien die goed zijn maar beide programma's hebben afwijkingen.
Zo haal jij in bepaalde situaties betere resultaten (start voorbeeld) en in andere situaties mijn programma (voorbeeld van cow18, echter niet op 1995mm maar op 1989mm).

Ik denk dat we de programma's moeten combineren om tot het eindresultaat te komen.
Jouw programma, die van Wher en die van mij.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
hallo Super,

Code:
Ik denk dat we de twee moeten combineren om tot het eindresultaat te komen.

gaaf

er kan nog een hoop verbeterd worden, gezien de meetestende geinteresseerde.

ik ben al bezig aan een wijziging ivm opmerking van Niels28

groet sylvester

ik heb enkele dingetjes geprobeerd en vond geen afwijkingen.
Gefeliciteerd :thumb:

Ziet er geweldig uit,:thumb::thumb:
Je haalt er zelfs 145 uit

Ik er een mogelijkheid om de positie van het hart van de eerste en tweede schijf op
de laatste rij aan te geven? Vanuit bv het nul punt zodat het ook makkelijk na te tekenen is.

Niels

Dag sylvester,

Dank je, het is gelukt om het centerpunt aan te geven, begrijp nu ook waar de coördinaten vandaan komen.

Groeten Niels

Jullie doen flink je best ...

Beste medewerkende leden,

Jullie doen echt flink je best, ik heb reeds lang moeten afhaken.
Jullie halen echt het onderste uit de kan ;)
Toch post ik eens het instrument waarmee ik werk.
Het gaat hem niet alleen om ronde maar ook om rechthoekige stukken.
Door de volume massa en de prijs/gewicht in te vullen kan je kiezen welk materiaal voordeliger is. Verder is het ook de bedoeling van na te rekenen hoeveel de brutokost/stuk bedraagt. Zoals je kan merken is in deze kost de afval meegerekend in het stuk. Dit geeft een veel beter beeld van de echte prijs die het stuk kost. Helaas ken ik te weinig van wat jullie doen maar ik probeer de resultaten te volgen.
Ik had nooit gedacht dat er zo'n intresse in deze materie is.
Wat zie je als mogelijkheden om met gemengde stukken (rond, rechthoekig, driehoek, vierkant...) een optimale indeling te doen?

Bekijk bijlage soortelijke massa.xls
Bekijk bijlage aantal stuks uit plaat.xls

Groeten
Chris.

Laatst bewerkt:
@ sylvester,

Zonder meer een mooi staaltje werk.
Ziet er goed uit en qua snelheid ook een grote sprong vooruit.

Toch heb ik eea nagekeken en kom toch op een verschil uit.
Als ik een plaat neem van 1990 x 100 en schijven van 90 + 10 laser.
En ik laat mijn programma erop los kom ik uit op 209 en jij op 205.

Als ik het uitteken dan zie op de onderste lijn 20 schijven staan.
Bij jou zie ik op de bovenste lijn 19 schijven staan.

Volgens mij tel jij de laserrand dubbel mee, kijk maar eens naar het plaatje dan zie je wat ik bedoel.

Rood is de schijfdiameter 90+10 = 100
Groen is de schijfdiameter
Je ziet dat de laserrand continue overlapt zodat links en rechts de schijven precies op de rand eindigen.

Als ik het mis heb hoor ik het ook graag.

Bijlagen

• Schijven 90+10.jpg
    Schijven 90+10.jpg
    90 KB · Weergaven: 36
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan