• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule: kolom plakken in ander blad in eerste lege kolom

• Onderwerp starter Onderwerp starter xmir
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

xmir

Gebruiker
Lid geworden
12 mrt 2011
Ik wil graag een formule maken waarmee ik een kolom uit een werkblad (altijd dezelfde kolom) wil kopiëren en plakken in een ander werkblad in steeds de eerstvolgende lege kolom (hier verschilt de kolom dus iedere keer).

Kan iemand mij helpen gewoon met het voorbeeld blad1 kolom A copy/paste naar blad2 eerste vrije kolom?

Dank!

Groetjes Mirjam

Code:
Sub test()
Sheets("blad1").Range("A:A").Copy Sheets("blad2").Cells(1, Cells(1, Columns.Count).End(xlToLeft).Offset(, 1).Column)
End Sub

Niels

Bekijk bijlage vb forum.xlsBekijk bijlage vb archief.xls

Ik kom er niet helemaal uit dus hier mijn echte voorbeeld als bijlage.

"vb forum" tab summary K1 tm K14 moet gekopieerd naar "vb archief" tab mei naar de eerstvolgende lege kolom, in dit geval P2 tm P15.
"vb forum" tab support L1 tm L 34 moet gekopieerd naar "vb archief" tab mei naar de eerstvolgende lege kolom, in dit geval P18 tm P51.

Kun je hier wat mee?

In principe kan dat wel, maar wat gebeurt er aan het einde van de maand? Een andere vraag is: staan beide files in dezelfde directory?

Het makkelijkste is als beide files in dezelfde directory staan en dat je een nieuwe maand met de hand aanmaakt. Vervolgens selecteerd de macro altijd de "nieuwste" tab.

Beide bestanden moeten wel open staan.

Code:
Sub test()
icol = Workbooks("vb archief.xls").Sheets("mei").Cells(2, Columns.Count).End(xlToLeft).Offset(, 1).Column
ThisWorkbook.Sheets("Summary").Range("K1:K14").Copy Workbooks("vb archief.xls").Sheets("mei").Cells(2, icol)
ThisWorkbook.Sheets("Support").Range("L1:L34").Copy Workbooks("vb archief.xls").Sheets("mei").Cells(18, icol)
End Sub

Niels

In principe kan dat wel, maar wat gebeurt er aan het einde van de maand? Een andere vraag is: staan beide files in dezelfde directory?

Het makkelijkste is als beide files in dezelfde directory staan en dat je een nieuwe maand met de hand aanmaakt. Vervolgens selecteerd de macro altijd de "nieuwste" tab.

Beide files staan in dezelfde directory. Aan het einde van de maand handmatig een nieuwe maand aanmaken is geen probleem.

Beide bestanden moeten wel open staan.

Code:
Sub test()
icol = Workbooks("vb archief.xls").Sheets("mei").Cells(2, Columns.Count).End(xlToLeft).Offset(, 1).Column
ThisWorkbook.Sheets("Summary").Range("K1:K14").Copy Workbooks("vb archief.xls").Sheets("mei").Cells(2, icol)
ThisWorkbook.Sheets("Support").Range("L1:L34").Copy Workbooks("vb archief.xls").Sheets("mei").Cells(18, icol)
End Sub

Niels

Krijg een foutmelding op "ThisWorkbook..."

Dan moet je hem in het andere bestand plakken,
hij moet staan in vb forum

Niels

Dan moet je hem in het andere bestand plakken,
hij moet staan in vb forum

Niels

Ik voer de forumule uit in vb forum. Cellen moeten gekopieerd naar vb archief....dat zou hem toch moeten zijn?

Ja dat klopt, heet er misschien een tabblad anders? of zijn het geen xls bestanden maar xlsm of xlsx?
dan moet je dit in de macro aanpassen.

zie anders jouw bestandjes in de bijlage.

Niels

Bekijk bijlage Xmir.rar

De echte bestanden heten supp rap dagelijks en archief 2012. Tabbladen in supp rap dagelijks heten Support en Summary. Ik heb de macro ("archief")aangepast:
Sub archief()
icol = Workbooks("archief 2012.xls").Sheets("mei").Cells(2, Columns.Count).End(xlToLeft).Offset(, 1).Column
ThisWorkbook.Sheets("Summary").Range("K1:K14").Copy Workbooks("archief 2012.xls").Sheets("mei").Cells(2, icol)
ThisWorkbook.Sheets("Support").Range("L1:L34").Copy Workbooks("archief 2012.xls").Sheets("mei").Cells(18, icol)
End Sub

Werkt het in mijn bijlage nu wel of niet.

Welke versie excel werk je.

Niels

controleer het volgende:

Loopt hij vast op de eerste thisworkbook of 2de?
Die naam van dat tabblad klopt waarschijnlijk niet, let op of er spaties in je tabbladnaam staan.

Niels

Hij loopt vast op de eerste en de namen zijn volgens mij correct. Het volledige worksheet is te groot om mee te sturen. Zie schermafdruk met naamgeving tabs.

forum img.jpg

achter summary staat een spatie, achter support niet.

Niels

nou zowel in de formule als in de tabnaam heb ik geen spatie achter summary hoor :(

Plaats eens voorbeeld bestand, verwijder al je andere tabbladen eventueel kolommen verwijderen.

Niels

De bestanden die ik geplaatst had waren "uitgekleede" originelen alleen onder een andere naam opgeslagen.
"vb forum" = "supp rap dagelijks.xls"
"vb archief" = "archief 2012.xls"

Verder is alles zoals het origineel alleen zijn alle overige tabbladen weggelaten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan