• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule kopiëren naar mappen

Status
Niet open voor verdere reacties.

conan2

Gebruiker
Lid geworden
21 jun 2006
Dag,

Weet iemand of het volgende mogelijk is in excel?

Ik heb een map, met daarin ongeveer honderd prijslijsten van verschillende klanten. (dus 100 verschillende mappen.)

Nou wil ik de formule =1-(G3/E3) in kolom "H" hebben van al die 100 mappen.

Moet ik dan 1 voor 1 al deze mappen gaan openen en vervolgens deze formule in kolom H zetten en deze dan weer naar beneden kopieëren? Of kan het ook sneller ?

Ik hoor het graag als het mogelijk!

Mijn dank...

Je kan alle werkbladen in één keer selecteren met de shift knop. Vervolgens op één werkblad de formule plaatsen en kopieeren. Volgens mij heb je het dan meteen op de overige geselecteerde werkbladen ook gedaan.

Berichten gesplitst uit andere vraag.

@conan2....Welkom bij Helpmij.
Het is niet handig om een vraag in een andermans vraag te stellen, het wordt onoverzichtelijk voor iederen, de volgende keer graag zelf een nieuwe vraag plaatsen.

Je andere vraag, ook binnen iemand anders z'n vraag, heb ik verwijderd. We stellen hier de vraag maar eenmaal, anders wordt het crossposten en dat is niet toegestaan

Laatst bewerkt:
Conan2,
In de titel van je bericht heb je het over kopiëren naar andere werkbladen en in je bericht over kopiëren naar andere mappen. Ik neem aan dat je het eerste bedoelt en dat het in je formule gaat om relatieve verwijzingen.
Voer onderstaande macro uit en pas het aantal keer dat de formule in kolom H gekopieerd moet worden aan aan je eigen situatie. Het spreekt vanzelf dat het resultaat van de formule een foutmelding geeft zolang de overeenkomstige cellen in de kolommen E en G niet zijn ingevuld.
Code:
Sub macro1()
Dim x As Integer
For x = 1 To 100
Worksheets(x).Range("H3:H50").Formula = "=1-(G3/E3)"
Next x
End Sub

Dag Franc,

Ja die titel heb ik niet gemaakt, maar een admin, omdat ik de vraag bij een andere vraag had geplaats.

Maar het dus de bedoeling dat: Map 1
!
map map map map map map map

Allemaal hebben ze in kolom H dezelfde formule nodig. (het zijn meer dan 100 mappen en ik zie het niet echt zitten om dit 1 voor 1 te gaan formuleren)

Dus bedankt voor je antwoordt, maar graag hoor ik of dit ook mogelijk is.

Groet,
Conan

conan2 zei:
Maar het dus de bedoeling dat: Map 1
!
map map map map map map map

Allemaal hebben ze in kolom H dezelfde formule nodig. (het zijn meer dan 100 mappen en ik zie het niet echt zitten om dit 1 voor 1 te gaan formuleren)
Conan
Erg duidelijk is je omschrijving niet. Je vermeldt ook niet of in elke werkmap kolom H op 1 of meerdere werkbladen moet worden ingevuld.
Waarom breng je die prijslijsten niet onder in 1 of enkele werkmappen ipv in 100, dat zal toch handiger werken lijkt mij? Je kunt in 1 werkmap zeer veel werkbladen aanmaken.
In meerdere mappen kolom H invullen is wel mogelijk. Je moet dan elke werkmap openen, kolom H in de betreffende werkbladen invullen (zie macro hierboven), map sluiten, volgende map openen, enz. (kijk in de helpfile voor het gebruik van de Open- en Close-opdracht). Om een en ander vlot te laten verlopen, is het handig om de mappen zodanige namen te geven dat je dat openen en sluiten in een loop kunt onderbrengen. Dus bv. Map1, Map2, enz.

Franc,

Ja sorry dat het zo onduidelijk is. Misschien is het zo duidelijker.

Map (Prijslijsten Ned.+ marges)

Open deze map.

Map 1 t/m 100.

Het volgende wil ik in de mappen hebben.

Map 1 kolom "H" formule= 1-(G3/E3)
Map 2 ,, ,,
Map 3 ,, ,,
Etc.......

Vast bedankt,

Conan

Conan2,
Probeer eens uit te voeren wat ik in mijn laatste bericht schreef!

conan2 zei:
Ik heb een map, met daarin ongeveer honderd prijslijsten van verschillende klanten. (dus 100 verschillende mappen.)

Kun je bovenstaande zin opnieuw plaatsen, maar dan onderscheid maken tussen mappen (zoals in windows), bestanden en tabbalden?
Dat maakt het wellciht iets duidelijker....

Franc,

Als ik nou gewoon 1 map maak met daarin alle pijslijsten.

Dus dat je onder aan kan kiezen tussen klant 1, klant 2, klant 3.

Hoe krijg ik dat voor elkaar? Dat ze allemaal in 1 map komen?

Groet,

Conan

Twee manieren:
1. Handmatig: werkblad(en) in de ene map kopiëren en plakken in de andere.
2. Met een macro, de manier waarop is ongeveer hetzelfde als bij het plaatsen van jouw formule in alle mappen: ene map openen, werkblad kopieren, map sluiten, gegevens plakken in andere map; dan volgende map openen, enz.
Probleem kan zijn als er in de te kopiëren werkbladen formules staan en vooral als die verwijzen naar andere werkbladen.

Franc,

Ik heb ze nu allemaal in 1 map staan.

Welke formule moet ik nu invoeren?

Ik heb ze nu 1 map met daarin alle lijsten op verschillende sheets. De sheets heb ik benaamd.

Vast bedankt,

Conan

conan2 zei:
Ik heb ze nu allemaal in 1 map staan.
Welke formule moet ik nu invoeren?
Ik heb ze nu 1 map met daarin alle lijsten op verschillende sheets. De sheets heb ik benaamd.Conan
Deze:
Code:
Sub macro1()
Dim a As Integer
For a = 1 To Worksheets.Count
Worksheets(a).Range("H3:H50").Formula = "=1-(G3/E3)"
Next x
End Sub
Deze macro plaatst in alle werkbladen van je map de gewenste berekening in kolom H, te beginnen in H3. Pas H3:H50 aan aan je eigen situatie.

Kies in het menu van Excel:
Extra - Macro - Visual Basic Editor
Kies in in het menu van het venster dat dan verschijnt: Invoegen - Module.
Plaats in het venster rechts de hierboven vermelde macro.
Sluit daarna het venster met het kruisje rechtsboven.
Kies dan in het menu van Excel: Extra - Macro -Macro's.
Selecteer Macro1 en klik op Uitvoeren.

Laatst bewerkt:
Oke insert module dan krijg ik een schblanco scherm met boven tweemaal general.

Als ik het invoer komt er rechtsboven macro1 te staan

Dus het volgende:

General ------------------------------ Macro1 x

Sub macro1()
Dim a As Integer
For a = 1 To Worksheets.Count
Worksheets(a).Range("H3:H50").Formula = "=1-(G3/E3)"
Next x
End Sub

en dan gewoon sluietn ?

Lees nog eens mijn vorig bericht.
Na plaatsen heb ik het (het bericht, niet de macro) met enkele regels aangevuld.
Het zal nu wel duidelijk zijn, denk ik.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan