• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost formule kopiëren naar reeks cellen

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

HenkTiny

Gebruiker
Lid geworden
15 okt 2025
ik gebruik Windows 10 en Excel 365 Pro
normaal kopieer ik een formule met het plusje op de lijn, dus doortrekken met de klinkmuis: voor een enkele of beperkt aantal cellen prima te doen.
Het kopiëren naar bijv duizenden regels gaat op deze manier erg lang duren: kan dat niet sneller met bijv. copy en plak naar een reeks van cellen?

Dat kan inderdaad, en precies op de manier zoals je zelf omschrijft.
Kopieer en plak de cel met de formule in het gewenste bereik.

Dubbelklik eens op dat plusje.

1. dubbelklik op het plusje is niet mogelijk, dat dient volgens mij ook alleen maar om de formule met de muis door te trekken naar een andere cellen.
2. helaas geen antwoord op mijn vraag hoe de formule te kopiëren naar een heel grote reeks van cellen
bijv formule cel A1 copy naar Cel A2 tot en met cel A35000

Maar ook helaas geen voorbeeldbestandje van wat je feitelijk wil bereiken.

Ga naar cel A1, druk op Ctrl-C.
Type in het naamvak (boven kolom A) A35000 en druk op Enter.
Houd de Shift toets ingedrukt en druk op de End en daarna de pijltje omhoog toets.
Houd nog steeds de Shifttoets ingedrukt en druk eenmaal op pijltje naar beneden.
Laat alle toetsen los en druk op Ctrl-V.

dank AHulpje !
ik heb even moeten oefenen, maar volgens mij is alleen shift en pijltje naar omhoog voldoende, als je ook nog pijltje naar beneden doet dan gaat het tot eind van het spreadsheet. Dus volgens mij 1 x pijltje gebruiken, dat is omhoog als je formule van boven naar beneden wilt vullen, en pijltje omlaag als je formule van onder naar boven wilt kopiëren. Maar wie ben ik ? het werkt in elk geval en bespaart mij veel werk !

Vlak voor het drukken op pijtje naar beneden de End toets loslaten, maar jouw manier is ook goed en scheelt weer een toetsaanslag!

Dubbelklikken op het vierkantje werkt prima zolang er de aangrenzende kolom maar gevuld is.
Zijn cellen B1:B35000 allemaal gevuld dan zal kolom A ook zo gevuld zijn met je formule.
Is cel B100 leeg dan gaat het goed tm cel B99

Terug
Bovenaan Onderaan