• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Formule maandfilter

Dit topic is als opgelost gemarkeerd

frans kooijman

Gebruiker
Lid geworden
22 apr 2008
Hallo,

Ik zoek een formule voor de bijlage, die indien de initiaal "GB" is de maand uitfiltert en vervolgens de bedragen in die maand van die medewerker optelt.
Dus voor GB zou voor de maand maart de uitkomst EUR 2181,49 moeten zijn (3 cellen opgeteld) en voor april 696,69.
Doel is om een staatje te maken:
GB JAN € ....
GB FEB € ...
GB MRT € ...
etc.
En dit voor alle medewerkers.

Dank je wel alvast voor de input.

Frans Kooijman

Bijlagen

De vraag is een formule, maar ik wou toch ook nog even de draaitabel onder de aandacht brengen...

Bijlagen

Het liefste heb ik een formule, geen draaitabel, omdat ik in een groot bestand ook andere gegevens haal.
De formule van Rudi zou perfect zijn.....Alleen als ik de variabelen naar mijn bestand aanpas, krijgt ik steeds output "0" als resultaat, ongeacht welke maand en welk initiaal....

Kennelijk doe ik iets fout, want bij Rudi werkt het wel.
Ik denk dat het iets is van de maand-vertaling. Ik gebruik in de juiste cel Januari, Februari etc, maar denk dat dat niet herkend wordt wellicht met =(MAAND($A$2:$A$6)=MAAND($E4&1),, waarbij ik het bereik uiteraard aangepast heb en de $E4 verwijst naar de cel met de naam "Januari".

Enig idee wat ik fout doe of is er een andere formule met hetzelfde resultaat?

Frans

omdat ik in een groot bestand ook andere gegevens haal.
Power query is hier uitermate geschikt voor. Geen formules nodig.
Upload eens een representatief bestandje -ontdaan van gevoelige info

De filterfunctie in de formule van Rudi is voor Excel 2021 of later.
Alternatief.
Code:
=SOMPRODUCT(($C$2:$C$6)*($B$2:$B$6=G$1)*(MAAND($A$2:$A$6)=MAAND($E2&1)))

Daarom is het zo belangrijk om je excel versie te vermelden in je profiel.
Op die manier kunnen de helpers je oplossingen op maat aanbieden.

Terug
Bovenaan Onderaan