• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule maken voor gecorrigeerde waarde

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dolfke

Gebruiker
Lid geworden
18 apr 2008
Hoi allemaal ,

Ik ben een formule aan het proberen te maken om een bepaalde waarde te corrigeren.

Ik heb een voorbeeldje bijgevoegd om alles te verduidelijken.

In mijn eerste tabel vul je op bepaalde afstanden () (die telkens oplopend zijn ) een hoeveelheid volume in die je ergens toevoegd.(positieve waarde)

Nu heb ik een 2de tabel waar je de genomen en hoeveelheid stalen die je neemt invuld.
(Negatieve waarde)

Nu zou ik in mijn eerste tabel een gecorrigeerde waarde willen toevoegen waarbij je tussen je bereik (afstanden) die overeenkomen de hoeveelheid volume van de stalen aftrekt van de hoeveelheid die je toegevoegd hebt.

Bevoorbeeld:

Je vul op stand 5200km een 250 cc water toe.

op 5400km neem je een staal van 50cc
op 5600km neem je een tweede staal van 60cc
op 5750km neem je een derde staal van 100cc

en op stand 6000km vul je terug 500cc water toe .

Dus tussen de standen 5200 en 6000 heb je 500cc water verbruikt
Maar vermits je hier stalen genomen hebt klopt deze 500cc niet.
Hier moet je uw stalen aftrekken.

Dus eigenlijk heb je tussen de standen 5200 en 6000 maar 500cc - 50cc -60cc - 100cc
= 290cc verbruikt.

Probleem is , je weet nooit tussen welke km standen je de stalen neemt en hoeveel het er gaan zijn .

Hopelijk begrijpen jullie de uitleg een beetje .

Bedankt

Gegroet

Bijlagen

Hierbij moet je gebruik maken van een Som.als formule naar mijn weten. Ga nog even puzzelen

Als het bereik van extra metingen neit veranderd. Vul dan de onderstaande code in C3 in en trek deze door naar onderen:

Code:
=B3--(ALS(EN($A$23<A3;$A$23>A2);$B$23)+ALS(EN($A$24<A3;$A$24>A2);$B$24)+ALS(EN($A$25<A3;$A$25>A2);$B$25)+ALS(EN($A$26<A3;$A$26>A2);$B$26)+ALS(EN($A$27<A3;$A$27>A2);$B$27)+ALS(EN($A$28<A3;$A$28>A2);$B$28))

Hoi Timmiesch,

Ga er onmiddelijk mee aan de slag een laat u iets weten .

Alvast bedankt voor de formule en het meedenken

Gegroet
Dolfke

Voor cel C2:
Code:
=B2+SOMPRODUCT((A$23:A$31>=A1)*(A$23:A$31<=A2)*B$23:B$31)
vervolgens doortrekken (kopieeren) naar beneden.

Hallo bandito bob,

Deze formule werkt perfect,

merciekes :thumb:
Groetjes
Dolfke

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan