• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule met 2 te controleren cellen, waarvan 1 cel 3 goede antwoorden

Status
Niet open voor verdere reacties.

MarcoMarcoMarco

Gebruiker
Lid geworden
28 sep 2016
Hallo,

Graag wil ik hulp bij deze formule voor voorwaardelijke opmaak:

De formule moet controleren of in cel A1: "maandag, dinsdag, woensdag" staat. Ook moet in cel B2 worden gecontroleerd of daar één van deze 3 woorden staat: "maandag", "dinsdag", "woensdag".

Het idee is dat de tekst in de cel waarin voorwaardelijke opmaak van toepassing is, normaal wit is en dus niet leesbaar. Op de geselecteerde dagen is deze echter zwart door voorwaardelijke opmaak.

Als in cel A1 "maandag, dinsdag, woensdag" is geselecteerd (uit een gegevensvalidatielijst), moet de tekst alleen op die dagen van de week zwart worden.

In cel B2 bevindt zich namelijk de formule =TEKST(VANDAAG();"dddd"), die als resultaat de huidige weekdag geeft, bijv "dinsdag", waardoor de uitkomst van de formule alleen op de geselecteerde weekdagen waar is.

Graag wil ik deze formule ook voor 2 argumenten in B2 en voor 1 argument in B2. Bijv in cel A1: "vrijdag, zondag" en in cel B2 zijn "vrijdag" en "zondag" allebei goed. En in cel A1 "donderdag" en in cel B2 is "donderdag" goed.

Alvast erg bedankt!

Het klinkt of u al heel wat in elkaar gezet hebt. Waarom dan niet even het bestandje geplaatst?

Ik kan zowel in de vraagstelling als het bestand geen voor- of achterkant vinden. Maar misschien een andere helper wel.

Ik zal de vraag anders proberen te formuleren.

In cel Digibord!Q2 zit een gegevensvalidatielijst. Kies daaruit: "maandag, woensdag, vrijdag"

In cel Programmering!S3 staat een formule die altijd de dag van vandaag weergeeft in tekst. Bijvoorbeeld "maandag".

In cel Overdracht!F6 beland door een absolute verwijzing naar een andere cel, een stuk tekst. In dit geval staat er "douchen". Het woord is niet zichtbaar, doordat de in opmaak geselecteerde tekst kleur wit is.

Ik wil graag op cel Overdracht!F6 voorwaardelijke opmaak toepassen. De voorwaardelijke opmaak maakt de kleur van de tekst zwart, zodat de tekst leesbaar is.
De voorwaardelijke opmaak moet in werking treden als in cel Digibord!Q2 "maandag, woensdag, vrijdag" staat én in cel Programmering!S3 "maandag" OF "woensdag" OF "vrijdag".

Het zou ook een formule kunnen worden in de zin van: Als cel Digibord!Q2 de tekst "maandag, woensdag, vrijdag" bevat, én cel Programmering!S3 de tekst "maandag: bevat: WAAR
Echter, op deze manier zou ik 3 verschillende regels moeten maken voor "maandag, woensdag, vrijdag". Voor iedere weekdag 1, dat is een beetje omslachtig, maar als mijn eerdere vraag niet duidelijk of niet mogelijk is, dan graag de formule:

Voorwaardelijke opmaak toepassen als: Digibord!Q2 bevat: "tekst" én Programmering!S3 bevat: "tekst"

Alvast bedankt weer :)

probeer het eens met de volgende opmaak formule

Code:
=EN(Digibord!$Q$2<>"Dagelijks";ISFOUT(VIND.SPEC(Programmering!$S$3;Digibord!$Q$2)))

bij deze formule zet je de normale tekstkleur van de cel op automatisch (of zwart) en in de voorwaardelijke opmaak zet je de tekstkleur op wit

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan