• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

formule met 2x =ALS

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pauline80

Gebruiker
Lid geworden
2 nov 2006
Ik wil graag een formule maken waarbij ik 2x =som.als kan gebruiken. Wil namelijk eerst een waarde bepalen uit een rij onder bepaalde voorwaarden en vervolgens nogmaals op basis van een ander criteria. Is dit mogelijk

Beste Pauline,

Het is niet helemaal duidelijk wat je wilt, maar =som.als()+som.als() is mogelijk.
Als je een som wilt maken op basis van meerdere voorwaarden, dan kun je de zoekfunctie op deze site gebruiken voor somproduct. DIe vraag vliegt namelijk af en toe voorbij.

Groeten,
Richard

Dit is zeker mogelijk, maar zonder voorbeeld bestandje of gedetaileerde uitleg kan ik niet precies zeggen hoe.
Waarschijnlijk is het goed te doen met een somproduct formule.

Toch niet gelukt!!

Helaas iets te vroeg gejuicht, zat fout in de verwijzing naar een ander veld en daardoor klopte de uitkomst toevallig.

Als ik =som.als (....)+som.als doe telt hij deel 1 en deel 2 bijelkaar op. Het is echter de bedoeling om eerst te kijken of deel 1 iets oplevert en vervolgens de criteria van deel 2 doorlopen, zodat de uitkomst nog lager wordt door het opnieuw filteren.

Voorbeeld:
kolom A kolom B kolom C
rij1 11 4 1
rij2 11 1 2
rij3 4 2 2

Wat ik nu wil is dat eerst met =som.als(a1:a3;11;b1:b3) er bepaalt wordt wie er aan de voorwaarde 11 doet en hoeveel dat oplevert, vervolgens wil ik dan van deze uitkomst de volgende =som.als doen: (a1:a3;1;b1:b3).
Uitkomst zou dan moeten zijn: van deel 1 voldoet er 4+1=5 aan de uitkomst, daarvan wil ik dan zien of ze aan het criteria 1 voldoen in het 2e gedeelte en dan moet het uiteindelijk 4 worden.
Hoop dat iemand dit nog begrijpt.

Pauline

Laatst bewerkt:
Pauline

er is al aangegeven geweest dat dit met een somproduct formule op te lossen is. Zoek eens op het forum, dit is al talloze malen behandeld geweest.

Zonder voorbeels bestandje gok ik hierop:
Code:
=SOMPRODUCT((A1:A3=11)*(B1:B3)*(C1:C3=1))

edit: formule iets aangepast.
als dit het niet is, graag een (gezipt) voorbeeld bestandje.

Laatst bewerkt:
Is het dit ?
Code:
=SOMPRODUCT(($H$45:$H$90=1)*($A$45:$A$90=A23)*($D$45:$D$90<>""))
zoals reeds aangegeven in item #3 (nu #12) je ingefluisterd door bandito bob !?

Laatst bewerkt door een moderator:
Blondjes worden toch verzocht een voorbeeld bestand met foto te plaatsen :);)

En zich persoonlijk aan te melden bij ondergetekende :D

Tja... vrijdagnamiddag zeker ;)

On-topic: is het opgelost met de suggestie van GiMe?

Wigi

Deze formule:
Code:
=SOMPRODUCT(($H$45:$H$90=1)*($D$45:$D$90)*($A$45:$A$90=$A$23))
werkt, indien je de onnodige spaties uit kolom A en D haalt.

Dit kan je het makkelijkst doen door: selecteer A45:A90 > CTRL+H toets bij zoeken naar: [spatie] (dus 1x op spatie drukken), zorg dat vervangen door helemaal leeg is > alles vervangen.
Dit doe je ook in kolom D.

bij mij niet

Deze formule:
Code:
=SOMPRODUCT(($H$45:$H$90=1)*($D$45:$D$90)*($A$45:$A$90=$A$23))
werkt, indien je de onnodige spaties uit kolom A en D haalt.

Dit kan je het makkelijkst doen door: selecteer A45:A90 > CTRL+H toets bij zoeken naar: [spatie] (dus 1x op spatie drukken), zorg dat vervangen door helemaal leeg is > alles vervangen.
Dit doe je ook in kolom D.

Heb de formule gecopieerd en de spaties in kolom A D en R vervangen door niets, maar er blijft waarde staan. Waarom lukt het jou wel?

Heb de formule gecopieerd en de spaties in kolom A D en R vervangen door niets, maar er blijft waarde staan. Waarom lukt het jou wel?
Ik heb krullen:p

Heb je wel een nederlandse excel?
Anders doe jij waarschijnlijk toch iets anders dan ik.

Als bijlage het bestandje zoals ik hem heb, met in Q37 de formule.

Bijlagen

Nog 1 ding!

Ik heb krullen:p

Heb je wel een nederlandse excel?
Anders doe jij waarschijnlijk toch iets anders dan ik.

Als bijlage het bestandje zoals ik hem heb, met in Q37 de formule.

Hoi Paul, ik heb wel een nederl. excel, weet ook niet wat het was. In jouw bestand doet hij het nu bij ook bij mij. Geweldig! Alleen nu wil ik natuurlijk nog meer. Heb nu van de maandag de juiste gegevens. Als ik dit ook van dinsdag wil is dit niet zo moeilijk. Maar .... kan het ook 1 formule worden waar alle kolommen van ma tot en met vrijdag in worden opgenomen? Heb al zitten vogelen, maar lukte mij niet. Weet jij een oplossing?

=SOMPRODUCT(($H$45:$H$90=1)*($D$45:$D$90)*($A$45:$A$90=$A23)) zit op maandag.
dinsdag gaat over: =SOMPRODUCT(($N$45:$N$90=2)*($J$45:$J$90)*($A$45:$A$90=$A23))
woensdag: =SOMPRODUCT(($T$45:$T$90=2)*($P$45:$P$90)*($A$45:$A$90=$A23))
donderdag: =SOMPRODUCT(($Z$45:$Z$90=2)*($V$45:$V$90)*($A$45:$A$90=$A23))
vrijdag =SOMPRODUCT(($AF$45:$AF$90=2)*($AB$45:$AB$90)*($A$45:$A$90=$A23))

Ben in ieder geval al heel blij dat je me zo geholpen hebt. Nogmaals bedankt.

Plaats in D37 :
=ALS(D42>0;SOMPRODUCT((H$45:H$90=1)*(D$45: D$90)*($A$45:$A$90=$A$23));"") en kopieer naar rechts tot AB37

Laatst bewerkt:
Eerst nog even wat uitleg:

Zo te zien schuiven in de formules de eerste 2 vergelijkingen steeds 6 kolommen op.
Als je de cellen waar de formules in komen ook steeds 6 kolommen verschuiven, dan kan je 1 formule schrijven die (bijna) klaar is voor alle cellen.
Code:
=SOMPRODUCT((H$45:H$90=[COLOR="Red"]1[/COLOR])*(D$45:D$90)*($A$45:$A$90=$A23))
Je ziet dat voor de H en D het $-teken is weggehaald. Als je deze formule kopieert en plakt in een cel 6 kolommen verderop, dan veranderd de H in een N, en de D in een J, welke je nodig hebt voor dag 2. Je zal alleen de rode 1 (denk ik) moeten veranderen in een 2.

Betreft jouw vraag:
Ja, dit kan, maar... ik neem aan dat jij voor elke dag een uitkomst wilt zien. En dan is het zo het beste/makkelijkste.
Als je uitkomst alleen in 1 cel wilt, waarbij je in een andere cel de dag keuze wilt geven, dan kan dit zeker ook, maar misschien is het voor het overzicht wel het beste om die uitkomst dan via verschuiving op te halen uit de 5 andere uitkomsten.
Als je de totale formule in 1 cel wilt hebben wordt dit een lange, voor jou (en mij) onoverzichtelijke formule ben ik bang.

Eerst nog even wat uitleg:

Zo te zien schuiven in de formules de eerste 2 vergelijkingen steeds 6 kolommen op.
Als je de cellen waar de formules in komen ook steeds 6 kolommen verschuiven, dan kan je 1 formule schrijven die (bijna) klaar is voor alle cellen.
Code:
=SOMPRODUCT((H$45:H$90=[COLOR="Red"]1[/COLOR])*(D$45:D$90)*($A$45:$A$90=$A23))
Je ziet dat voor de H en D het $-teken is weggehaald. Als je deze formule kopieert en plakt in een cel 6 kolommen verderop, dan veranderd de H in een N, en de D in een J, welke je nodig hebt voor dag 2. Je zal alleen de rode 1 (denk ik) moeten veranderen in een 2.

Betreft jouw vraag:
Ja, dit kan, maar... ik neem aan dat jij voor elke dag een uitkomst wilt zien. En dan is het zo het beste/makkelijkste.
Als je uitkomst alleen in 1 cel wilt, waarbij je in een andere cel de dag keuze wilt geven, dan kan dit zeker ook, maar misschien is het voor het overzicht wel het beste om die uitkomst dan via verschuiving op te halen uit de 5 andere uitkomsten.
Als je de totale formule in 1 cel wilt hebben wordt dit een lange, voor jou (en mij) onoverzichtelijke formule ben ik bang.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan