• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Formule met daarin veel (21) berekeningen inkorten

Status
Niet open voor verdere reacties.

carlocarlo

Gebruiker
Lid geworden
14 apr 2009
Berichten
122
Voor de planning heb ik te maken met 21 processen (zie bijgaand excelbestand).
Medewerkers worden per dag op een proces ingedeeld
Per proces gebruik ik drie kolommen (uren, doelstelling en realisatie)
In de eerste kolom zetik het aantal uren neer dat iemand aan een proces moet werken (zie bijvoorbeeld cel e4) Het aantal uren vermenigvuldig ik met de norm per processtroom. In bijgaand bestand is dat bijvoorbeeld cel e4 * f2). Vervolgens komt in cel f4 het doel te staan. De medewerker geeft aan het eind van de dag aan hetgeen er is gerealiseerd (bijvoorbeeld cel g4).
Een medewerker kan voor meerdere processen per dag worden ingedeeld.

Omdat niet ieder proces een zelfde doorlooptijd heeft, heb ik in cel ck4 een gewogen gemiddelde berekend voor het doel en de realisatie. Dat geeft uiteindelijk in cel CM4 een productiviteitsscore.

De formules zijn erg lang geworden. Is er misschien een kortere formule waarmee ik tot de zelfde uitkomst kom?Bekijk bijlage 288891Bekijk bijlage Blanco.xlsm
 
Is dit genoeg ingekort?
 
Of met een matrixformule.
In CK4:
Code:
=SOM(ALS(E2:CG2="Norm";VERSCHUIVING(E2:CG2;0;2)*VERSCHUIVING(E2:CG2;2;1)))

En in CL4:
Code:
=SOM(ALS(E2:CG2="Norm";VERSCHUIVING(E2:CG2;0;2)*VERSCHUIVING(E2:CG2;2;2)))
 
in CK4:

PHP:
=SUMPRODUCT((MOD(COLUMN(F4:CI4);4)=2)*F4:CI4)

in CL4
PHP:
=SUMPRODUCT((MOD(COLUMN(F4:CI4);4)=3)*F4:CI4)
 
Laatst bewerkt:
Matrixformule voor meerdere rijen

Allemaal bedankt voor jullie reactie. De oplossing van Cobe werk, maar kan ik niet volgen. PHP is voor mij nog een station te ver en heb ik niet kunnen checken. De matrixformule kan ik nog het beste volgen en zou ik graag willen gebruiken. Daarom heb ik nog een vraag aan SNB. Hoe ziet de matrixformule er uit als ik 20 rijen wil gebruiken?
 
Welke 20 'rijen' ?

NB. Cobbe maakt gebruik van VBA, niet van PHP.
 
Laatst bewerkt:
Excuus, namen door elkaar gehaald,

Excuus,je hebt gelijk. De PHP code komt van jou. Ik heb nog niet eerder met PHP gewerkt. vandaar mijn verzoek om uitbreiding van de matrixformule die overigens van HSV kwam.
Ik heb het volledige bestand nu toegevoegd.Ik hoop dat iemand mij met de matrixformule verder kan helpen.Bekijk bijlage Blanco (3).xlsmBekijk bijlage Blanco (3).xlsm
 
In CK4 en afsluiten met Ctrl+Shift+Enter, en niet alleen Enter.
Daarna doorvoeren naar onderen.
Code:
=SOM(ALS($E$2:$CG$2="Norm";VERSCHUIVING($E$2:$CG$2;0;2)*VERSCHUIVING($E$2:$CG$2;SOM(RIJ()-2);1)))
In CL4 dezelfde afsluit.
Code:
=SOM(ALS($E$2:$CG$2="Norm";VERSCHUIVING($E$2:$CG$2;0;2)*VERSCHUIVING($E$2:$CG$2;SOM(RIJ()-2);2)))
 
Ik maak geen gebruik van PHP maar van gewone Excelformules die hier in het forum het netst worden opgemaakt met PHP-tags.
 
Allen hartelijk bedankt voor de moeite. De formule werkt goed.

Beste Cobbe, ik heb nog een vraag. Als ik in jouw bestand Blanco(cobbe) cellen aanpas , dan krijg ik niet direct te waarde van de berekening te zien. Dan moet ik eerst in de formule gaan staan. Wat moet ik doen om de waarde direct te laten zien?
 
Laatst bewerkt:
Voeg dit toe aan de code van Cobbe:

Code:
application.volatile

Greetz/Excelbat
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan